Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 11:19


STAKKARS - HVA SYNS VI?

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

STAKKARS - HVA SYNS VI?

Innlegg01 Nov 2010, 21:36

Vi tappade bort den goda nystartade traditionen att kommentera och analysera plattealbumen efter många fina inlägg om KAP.
Hade vi inte Stakkars på gång? Jo nu kör vi Stakkars denna uken.
Shoot!
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: STAKKARS - HVA SYNS VI?

Innlegg01 Nov 2010, 22:18

Dette er vel ikke noe høydepunkt blant utgivelsene. Jeg hadde skyhøye forventninger den tida!

Dette er en utrolig bra "Beckstrøm"-plate! De to bidragene ("Treet" og "Bensin og Kjærlighet") er best på plata sammen med
"Fullstendig oppslukt av frykt" og "I Morgen" og "Elektrisitet"
De resterende har jeg hørt ganske lite på. Jeg setter faktisk veldig ofte på "Stakkars" nå, og de nevnte sangene

Jeg husker jeg savna noe etter første gjennomlytting, tror det gikk på lydbilde og produksjon osv. Jeg synes da lyden var lite typisk deLillos. Hadde sikkert noe med teknikk og miks og de greiene der å gjøre. Det er ikke til å legge skjul på deLillos hadde bevega seg enda noen skritt bort fra prod. FFVDMS og Hjernen er Alene
Mest skuffa var jeg over trommelyden og gitarlyd. For lite "punch" i bass osv... Ting ble "for riktige" lydmessig. Hørtes noe overprodusert ut, selv om det sikkert langt fra var tilfelle i virkeligheten.

Var litt kritisk nå, var det også da, men det skal man jo være ifht Norges beste band.
På samme måte som man har forventninger til en middag på Rica Nidelven hotell (dyrt...)

Verset på "Treet" ligner veldig på "Save tonight" med Eagle Eyed Cherry. Jeg tenker da på akkordrekka (ikke melodien) som han fyren stjal rundt år årtsuenskiftet :mrgreen: Men Beckstrøm hadde idèen først! :D
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: STAKKARS - HVA SYNS VI?

Innlegg02 Nov 2010, 00:55

http://www.youtube.com/watch?v=QYEd3_XaJ-4
".....dette treet fyller fem hundre år og vi hyller det med vodka og musikk..." osv.

Synes det er rart et samlet pressekorps ikke har hånet Eagle Eyed Cherry for dette ranet for lenge siden :lol:

Vel, når vi snakker om søkt så var vel også dette eksemplet søkt, må vel si det!
Det er jo utrolig mange sanger som inneholder samme akkorder.

Knocking on heavens door og Vinsjan på Kaia f.eks. :|
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: STAKKARS - HVA SYNS VI?

Innlegg02 Nov 2010, 03:51

Nej denne är inte min favorit. Utan att vara någon katastrof så når den inte upp till de höjder som de flesta andra Lillo-album når upp till.
Aningen för svaga texter, aningen för svaga melodier, en aning för mainstream anpassad ljudbild.
Bilden på framsidan säger allt – bandet balanserar och kämpar, hoppas att inte falla ner…
…från en bred väg…
När trummorna kommer och den käcka refrängen till Smilet til Cecilia drar igång blir jag nästan irriterad till och med. Och Borte bra, I morgen, Treet, Psykopat, Krisen rasker osv… Nej det är för tunt.

3 riktigt bra sånger i mina öron:
Fullstendig oppslukt av frykt naturligtvis. En klassiker. Känns nästan malplacerad på plattan, känns så mycket solo-Lillo.
Mor. Drabbande personlig. Otroligt fin.
Bensin og kjaerlighet. Beckström i toppform. Bluegrassig och opretentiös.
Och sedan kan jag inte alls tycka illa om sista sången Elektricitet. Så härligt knäppt med den där falsettiga ”idioter”-faden och Beatles Revolver-sound.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: STAKKARS - HVA SYNS VI?

Innlegg03 Nov 2010, 17:32

Jeg er ganske enig med Hibbit og Åsmund her. Det er nok den delillos platen jeg har hørt minst på. Det låter litt overprodusert og uinnspirert ut rett og slett litt tamt.
Men låter som Fullstendig oppslukt.. og Mor er absolutt noen av mine absolutte favoritt delillos låter.
Nå likte jeg Sent og tidlig vanvittig godt så kanskje fallhøyden ble vel stor, når det er sagt så
har den enkelte store høydepunkt men desverre den minst spilte delillos platen hos meg.
"La oss slutte å lure på meningen."
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: STAKKARS - HVA SYNS VI?

Innlegg05 Nov 2010, 17:54

Er enig med de forrige, rangerer ikke Stakkars særlig høyt.

De beste låtene i Psykopat, Mor, Treet, Fullstendig.., Bensin.. Og Elektrisitet.
Ellers, for mange "snille" låter kanskje? Jeg liker det best når deLillos er
tøffe i kanten ;)

Det bedret seg noe på neste plate synes jeg, men det blir vel en annen tråd, hehe.
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: STAKKARS - HVA SYNS VI?

Innlegg09 Nov 2010, 14:45

Jeg har nok samme oppfatning av denne plata som de fleste andre her. Først og fremst er det lydbildet som blir for pent og pyntelig, og etter å ha tenkt litt er det aller mest trommelyden jeg ikke liker. Blir litt "flinkis" og bidrar til det polerte uttrykket (jeg er trommis selv, så liker ikke å si det men). Paradoksalt nok ble jo neste plate - Kast Alle Papirene - helt annerledes i så måte. Her var det impulsivitet og spontanitet og et helt annet, upolert lydbilde (vi er ikke enkle, for vi var vel ikke helt fornøyd med det heller!). Kanskje det var en reaksjon? Reise to uker på hytta og spille inn og ha det gøy, istedet for deLillos in exile :-) i Danmark og profft opplegg...

Låt for låt syns jeg det er mye "OK", og et par høydepunkter, først og fremst Fullstendig oppslukt av frykt, selvsagt. God morgen begynner bra, men det er vel her jeg syns trommene drar låta ned istedet for opp. Mor likte jeg faktisk ikke spesielt da den kom, men den har vokst seg stor (spesielt etter at min egen mor døde alt for tidlig for et par år siden). Flott tekst med mening. Psykopat er vel litt debatert her, jeg liker den. Tror den kunne vært enda bedre med røffere vokal, ikke den falsett-varianten som ødelegger litt. For låta er egentlig ganske tøff.

Enig med Asmund, Beckstrøms bidrag er strålende. Både Treet og Bensin og Kjærlighet. Smilet til Cecilie liker jeg også, syns den er fengende, og skiller seg ut. Jokke løftet den jo enda et hakk på singel-versjonen!
TVen rasker over krisen er den mest irriterende teksten på plata, og er den låta som sammen med Stakkars Gutt gir meg minst. Elektrisitet er OK, men blir for meg litt borte der den kommer etter den for såvidt fine Alt for fort, som faller ned på "litt kjedelig"-siden av OK.

Så litt for mye OK og litt for mye P4.
Men kjør på med Psykopat med mørkere vokal!
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: STAKKARS - HVA SYNS VI?

Innlegg10 Nov 2010, 22:02

...men jeg vil jo helst være / Litt positiv.

Ja även om vi inte hyllar detta album ända upp till taket (ingen som finner albumet bland de bästa?) så vore det så klart flott med liveversioner av en del av sångerna. Det positiva är ju att Stakkarssångerna inte alls är utslitna varken live eller hemma i spelaren - man upptäcker nya låtar man inte kan utantill!
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

lasse

  • Innlegg: 174
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:54

Re: STAKKARS - HVA SYNS VI?

Innlegg19 Nov 2010, 01:02

fin plate,dog noe ujevn. det begynner råsterkt med borte bra og imorgen. og fortsetter med god kvalitet helt fram til spor 10. tv' rasker over krisen,alt for fort og tildels elektrisitet trekker ned.bra lyd og flere gode tekster finnes her.ikke et album som støves ned her ihvertfall.
Avlogget

Weegs

  • Innlegg: 2
  • Registrert: 30 Nov 2010, 11:57

Re: STAKKARS - HVA SYNS VI?

Innlegg09 Des 2010, 19:45

Stakkars er for meg det beste deLillos albummet.
Det er en sterk og solid åpning av plata. De har riktignok vært i Puk studio i danmark og spilt inn og fått en utrolig bra/fin lyd, men er dette virkelig så avgjørende???

For de av dere som fortsatt holder fast til at Neste Sommer plata (med et sinsykt rockeimage) er den beste, så skjønner jeg hva dere mener om at denne plata kan være litt pop/P4, men det er jo så vanvittig mye bra her.

Mine favoritter er Beckstrøm låtene "Treet" og "Bensin og kjærlighet". Håper forsåvidt disse blir spilt på Rockefeller.
Hadde ikke gjort meg noe om de også spilte "Borte Bra", "I morgen", "PSYKOPAT" (fy faen for en tøff låt! Stakkars Oslo stil) osv osv.

Dette er et veldig bra, variert, dynamisk og godt produsert album. Når jeg selv arbeider i studio med band og artister pleier jeg å ha med meg denne skiva for å ha et godt utgangspunkt i en bra produksjon og god låtskriving.
Avlogget

krem

  • Innlegg: 24
  • Registrert: 04 Feb 2009, 14:55

Re: STAKKARS - HVA SYNS VI?

Innlegg13 Des 2010, 00:31

Etter kanonalbumet Sent og tidlig ble denne en real nedtur for meg. Borte bra er flott, digger den teksten. Psykopat er ganske tøff og Elektrisitet er morsom. Resten var kjedelig og uengajerende for meg. Artig nok digga jeg EPèn som kom etter, som visst nok var fra samme innspillingssession, Det var Stones! :)
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: STAKKARS - HVA SYNS VI?

Innlegg13 Des 2010, 11:40

Weegs skrev:For de av dere som fortsatt holder fast til at Neste Sommer plata (med et sinsykt rockeimage) er den beste, så skjønner jeg hva dere mener om at denne plata kan være litt pop/P4, men det er jo så vanvittig mye bra her.

Hei Weegs! Bra innlegg - siden det var jeg som nevnte "P4-lyd", fikk jeg bare et akutt behov for å si at jeg slett ikke er blant de som syns "Neste sommer" er Den Beste, altså (det tror jeg nesten ingen her inne gjør) :)

Var kanskje litt flåsete sagt det med P4-lyd... Det jeg mente var at produksjonen er veldig bra og "riktig", men at det i mine ører blir litt for bra og litt for flinkislyd - og at dette ikke nødvendigvis kler bandet eller låtene. I mine ører. Men her er det nok mange oppfatninger. Personlig syns jeg det i dette tilfellet gjør låtene litt flate og uspennende, og at noe av deLillos-sjelen er produsert vekk.

Ellers - ja, produksjon og lyd er har da i de fleste tilfeller veldig mye å si for helhetsopplevelsen av en plate. Sammen med mange andre faktorer, selvsagt. Poduksjonen av Stakkars er bra sånn sett utenfra, og skjønner at du bruker den som referanse i mange tilfeller. Men ta f.eks ECM, som vel leverer den ene referanselyd-produksjonen etter den andre... tror ikke deLillos ville tjent på å spille inn platene sine på den måten for det. Hups, Off Topic her, men interessant likevel :)
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: STAKKARS - HVA SYNS VI?

Innlegg14 Des 2010, 10:58

Weegs skrev:Stakkars er for meg det beste deLillos albummet.


Gott "Weegs"! Även om jag inte är överens med dig så älskar jag såna här uppfriskande kommentarer där någon tycker helt olikt många andra. Klart man ska tycka Stakkars är bäst om man nu tycker att den är bäst.
Men att Neste Sommer är sinsykt rockeimage vet jag inte... Men det är en annan diskussion. Som kommer snart.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 13 gjester

cron