Dato/klokkeslett: 09 Nov 2025, 11:51

Akustisk på Chat Noir

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

• Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

arne

Akustisk på Chat Noir

Innlegg28 Okt 2025, 22:14

deLillos slipper nytt livealbum!

2025 går mot slutten, og for deLillos har det vært en lang og verdig feiring av deres 40 år som plateartister.
Det startet den 24. januar med utgivelsen av deres tyvende studioalbum «20 Lillos uten filter». En dobbel CD og dobbel LP, som mottok strålende anmeldelser og sparket i gang deLillos-året på en fantastisk fin måte.
I begynnelsen av juni ble det feiret stort i Frøyas have med to store jubileumskonserter, der totalt 13 000 mennesker tok turen.

I hele sommer og høst har de reist rundt store deler av landet, og spilt konserter på en haug med festivaler, og akkurat nå befinner de seg midt i begynnelsen av høstens klubbturne, som avsluttes på Union Scene i Drammen den 22. november.
Og siden vi startet året med utgivelsen av deres tyvende studioalbum, så fant vi det passende og avslutte jubileumsåret med utgivelsen av deres sjette livealbum (og da har vi ikke regnet med «La oss bli fri for all nostalgi», men vi har regnet med Rockefeller-versjonen av «Trist å være glad».

«Akustisk på Chat Noir» slippes den 5. desember, og den slippes på dobbel CD og trippel vinyl, og når jeg sitter og lytter på dette, så blir jeg sjeleglad for at det ble gjort opptak av både lyd og bilde. Jeg var nemlig selv til stede denne kvelden, mandagen den 11. desember i 2018, men jeg lot meg dessverre kraftig både forstyrre og irritere, over en gjeng litt for høylytte menn, såpass mye at jeg ble småsur. Så gleden over å høre hvor sterkt bandet skinner og hvor god stemningen faktisk er, er veldig stor. De er i sitt ess, og alt sitter fra start til slutt. Vi var alle enige om at det var så bra at vi har tatt med alt, alle låter og all prat mellom låtene, og slikt blir det trippelalbum av.

Og Lars Lillo-Stenberg oppsummerer innholdet på følgende vis:

- Det varte vel over et år at vi reiste rundt i hele landet og gjorde akustiske konserter, der vi satt på stoler og Øystein spilte mye på en Cajon.

Det ble såpass annerledes at vi likeså godt tillot oss å spille ganske mange ukjente låter. Både gamle og nye. Og til vår glede satte publikum også pris på dette.

Jeg husker vi hadde litt hodebry med å finne ut hvilken scene som egnet seg for dette formatet i Oslo, men plutselig ble det opplagt, Chat Noir var jo perfekt. Eneste ledige datoer der falt på en søndag og mandag 10. og 11. desember (2018), men det gikk bra, det ble fulle hus. Opptaket her er fra mandagen, men på publikum høres det ut som en lørdag.

Chat Noir er et sted der jeg som barn måtte henge mange måneder hver kveld fordi moren min, som egentlig var skuespiller, takket ja til å gjøre sminkejobb der på flere revyer.

Og siden det ikke var noen hjemme måtte jeg henge med.

Jeg ble kjent med store revystjerner som Leif Juster og nevøen Rolf Just Nilsen, og da muttern var busy med kostymeskift, lærte Svein Byhring (broren til Carsten) meg kabaler og selveste Lill-Babs, som ikke var så kjent ennå rundt 1970, lagde aftensmat til meg.

I mitt voksne liv har jeg vært der sjelden, men med disse minnene hadde jeg likevel ærefrykt for stedet.

Heldigvis gikk det veldig bra, og vi opplevde både høy stemning, og at vi spilte veldig bra.

Dette ble absolutt et høydepunkt på turnéen, og siden turnéen var så spesiell, et generelt høydepunkt for deLillos.

Lars Lillo-Stenberg

Terje Pedersen
Drabant Music
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

Re: Akustisk på Chat Noir

Innlegg03 Nov 2025, 15:23

Akustisk på Chat Noir! 8-)
Riktigt kul detta! Den där eran i deLilloshistorieskrivningen är speciell. Precis som nämns ovan: först hade vi det opluggade albumet La oss bli fri for all nostalgi och sedan olika akustiska turnéer som bjöd på många ovanligheter i setlistorna.
Sammantaget; det kommer bli ett kjempeflott album som inte liknar något annat.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 17 gjester