Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 15:15


deLillos Beste Album, Del 1 (1986 - 2002)

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

Favoritt deLillos Album

Suser Avgårde
6
22%
Før Var Det Morsomt Med Sne
4
15%
Hjernen Er Alene
5
19%
Svett Smil
2
7%
Varme Mennesker
4
15%
Neste Sommer
1
4%
Sent og Tidlig
4
15%
Stakkars
0
Ingen stemmer
Kast Alle Papirene
0
Ingen stemmer
Midt i Begynnelsen
1
4%
 
Antall stemmer : 27

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget

Ensom Tenker Øystein

  • Innlegg: 8
  • Registrert: 01 Feb 2021, 00:38
  • Bosted: Oslo

deLillos Beste Album, Del 1 (1986 - 2002)

Innlegg01 Feb 2021, 02:14

Heisann! Øystein her, uten de nye brillene jeg har kjøpt :lol:

Jeg er ganske ny her og jeg har veldig lyst til å vite hvilket deLillos album som er dere favoritt!
Ettersom at det ikke er nok plass til alle albumene på en liste, delte jeg listen i to.

(Albumene som Mere, Hjernen Er Alene i Operaen, Festen Er Ikke Over, Det Er Kake Igjen og Deluxe utgivelsene uteblir, dessverre)

Håper mange av dere deltar på denne :D Svar ærlig og kommenter gjerne under! Del 2 kommer etterhvert.
Sist endret av Ensom Tenker Øystein den 03 Feb 2021, 20:27, endret 1 gang
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: deLillos Beste Album, Del 1 (1986 - 2002)

Innlegg01 Feb 2021, 12:33

Aha hej Øystein!
Dette är en kul grej. Men én platta? Risken är att kun ett kanske två album får poäng.
Jag vill stemme på tre eller fyra.
Eller åtta, nio... :lol:
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

Ensom Tenker Øystein

  • Innlegg: 8
  • Registrert: 01 Feb 2021, 00:38
  • Bosted: Oslo

Svar til Hibbitt

Innlegg01 Feb 2021, 19:46

Hei Hibbitt! :D

Jeg skjønner at det er vanskelig å velge mellom alle disse flotte albumene, men jeg tenker at man skal kun velge et for å få en mer nøyaktighet på hvilket av de som anses å være de mest valgte 8-)

Kanskje jeg endrer det til 2 plater per person ;)
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: deLillos Beste Album, Del 1 (1986 - 2002)

Innlegg01 Feb 2021, 21:18

Velkommen til forumet, Ensom Tenker Øystein! Morsomt nick!
Forfriskende med den pollen du har satt opp!
Umulig å velge bare ett album! Der er jeg enig med Hibbitt, vi er som regel det... :lol:
Det blir som å velge hvilke av dine egne barn du liker best. Alle som har barn vet at det ikke er mulig.
Gi meg 3 valg, så skal jeg stemme. :D
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget

Stian A

  • Innlegg: 159
  • Registrert: 03 Feb 2009, 00:15
  • Bosted: Haugesund

Re: deLillos Beste Album, Del 1 (1986 - 2002)

Innlegg02 Feb 2021, 17:23

Så artig da :D Velkommen.

Ser nedover listen og tenker: favoritt, favoritt,favoritt, favoritt. Hmmm nei det er sannelig ikke enkelt dette da :lol:

Kan jo for så vidt sette en knapp på de som er de jeg liker mer her, men jeg vil føle det blir urettferdig mot de andre platene hehe

Det er jo noe magisk med det å sette på Suser avgårde. Den vil alltid være veldig spesiell for meg.
Jeg var ikke engang født når den kom ut, men når jeg tidlig i tenårene ble Stor fan, var det denne platen som fengslet meg først. Lærte meg sangene på gitar, og siden har det ballet på seg.
Når du er hos meg så blir jeg så grei
Avlogget

Ensom Tenker Øystein

  • Innlegg: 8
  • Registrert: 01 Feb 2021, 00:38
  • Bosted: Oslo

Svar til Arne

Innlegg03 Feb 2021, 20:31

Hei Arne! :D
Jeg har forstått at det er veldig vanskelig å velge mellom barna sine og disse albumene :lol:
Jeg har derfor nå valgt å gi alle 3 album hver 8-) Håper det gjør det litt lettere å velge
Avlogget

Ensom Tenker Øystein

  • Innlegg: 8
  • Registrert: 01 Feb 2021, 00:38
  • Bosted: Oslo

Svar til Stian A

Innlegg03 Feb 2021, 20:57

Hei Stian!
Det må vel være noe av det råeste debut fra et norsk band noen sinne! 8-) Jeg har nå endret valget fra 1 album per person til 3 album per person 8-)

Veldig kult å høre hvordan de påvirket deg personlig :)

Jeg personlig elsker å se på et youtube klipp hvor deLillos spiller på NRK Kluzz i 1987 hvor de spilte "Min Beibi Dro Avsted" https://www.youtube.com/watch?v=JMZpmT9B2gU
Dette klippet viser så utrolig god hvilken rå kraft de hadde allerede på sitt første album og i sin unge alder. En spesiell ting å følge med på er hvordan Lars Lillo spiller det fingerspillet i det tempoet uten å gjøre noe særlig bevegelse med kroppen for å holde rytmen som man ser tydelig at Beckstrøm gjør. Det er ganske imponerende!

Jeg håper dette gjøre det lettere å svare på spørreundersøkelsen! :D
Avlogget

Stian A

  • Innlegg: 159
  • Registrert: 03 Feb 2009, 00:15
  • Bosted: Haugesund

Re: deLillos Beste Album, Del 1 (1986 - 2002)

Innlegg03 Feb 2021, 22:37

Helt enig Øystein.

Artig at du nevner denne videoen. Den må jeg vel ha sett og studert og lyttet på en 400-500 ganger hehe.
Når jeg så videoen første gang måtte jeg bare ha en helt lik Telecaster.
Har lakkert striper på min, og byttet alt stål i gullforgylt, og fått tak i lik reim som Lars har i denne videoen :D sånn er det bare hehe.

Men tilbake til tråden, ja kan en velge 3 album, så gjør det ting bittelitt lettere, men, føler det fortsatt blir litt feil å velge barn som Arne sier :D men la gå !
Vedlegg
009A640D-9C59-418F-8300-821E48617321.jpeg
009A640D-9C59-418F-8300-821E48617321.jpeg (58.32 KiB) Vist 6810 ganger
Når du er hos meg så blir jeg så grei
Avlogget

Ensom Tenker Øystein

  • Innlegg: 8
  • Registrert: 01 Feb 2021, 00:38
  • Bosted: Oslo

Re: Svar til Stian A

Innlegg04 Feb 2021, 02:32

Den var tøff!!! 8-) Jeg blir alltid like imponert over hvordan han klarer det fingerspille uten å såvidt røre en muskel i kroppen :shock:

Jeg skal innrømme at deLillos er ganske nytt for meg. Jeg oppdaget de nå rett før jul, begynte å høre på noen sanger, se noen videoer og til slutt kjøpte jeg boken "Glemte Minner" av Lars Lillo og Yngve Knausgård. Jeg brukte å høre på sangene, samtidig som jeg leste om de i boken. Det gikk veldig fort å bli hekta på de etter dette :D
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: deLillos Beste Album, Del 1 (1986 - 2002)

Innlegg04 Feb 2021, 15:31

Glimrende at du har endret til 3 favorittalbum, Ensom Tenker Øystein! :D
Jeg må gå noen runder her før jeg velger.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: deLillos Beste Album, Del 1 (1986 - 2002)

Innlegg09 Feb 2021, 15:08

Sådär. Tre album kryssade. Omöjligt svårt men intressant att tvingas välja...
Återkommer med nån lite kommentar.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: deLillos Beste Album, Del 1 (1986 - 2002)

Innlegg09 Feb 2021, 19:30

Jeg har landet på Suser Avgårde, Før Var Det Morsomt Med Sne og Midt I Begynnelsen. Dette er magefølelsen mer enn en kritisk gjennomgang av hele albumserien.
"Suser" er ekstremt viktig siden det var gruppas første album. Den kjøpte jeg først på kassett husker jeg. "FVDMMS" husker jeg godt jeg kjøpte med en gang det kom ut. Da var jeg til opplæring i DnC og jobbet i Haakon VIIs gate. Stakk innom en eller annen arkade/mini senter sentralt i Oslo. Den gangen var det ingen sosiale medier eller steder man fikk nyss om at albumet ble sluppet i flere vinylvarianter/farger. Jeg fikk den svarte vinylen, dessverre. (Dessverre fordi det er mye kulere med andre farger enn den kjedelige svarte.)
Midt i begynnelsen kjøpte jeg på CD straks den kom ut og den står som en påle i katalogen!
Men, alle de andre jeg ikke kunne velge, da! :cry:
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: deLillos Beste Album, Del 1 (1986 - 2002)

Innlegg10 Feb 2021, 14:45

8-) Før Var Det Morsomt Med Sne blev den första LP jag hittade i Göteborg där jag då bodde. Hade läst om bandet i BEAT och insåg att jag nog måste gilla detta. Verkade vara ett gott band med både hjärta, hjärna och god musiksmak. Några månader senare tog jag en liten reise med toget til et ganske annet land och såg bandet på Sardines och köpte debutplattan. Och jag var fast.
Suser Avgårde och Hjernen betraktas ju som klassiker numera, men jag väljer plattan mittemellan. Den är lika bra den. Racerbåt, Anonym, Avismannen, Vil ikke sove, For förste gang, Forelsket, Nei ikke gjör det... Ojojoj.
8-) Varme Mennesker är en av de mest bortglömda platterna tror jag. Kom där i vakuumet när 80-talets deLillos-hysteri tonat ut och före Neste Sommers supersucce. Men här finns många otroliga sånger och tre av mina absoluta favoriter; Klokken er mye nå, Nittenåttefire och Maritim lykke.
8-) Sent og Tidlig kommer i skymundan både som den andra dubbeln (efter megaklassikern Hjernen er Alene), men också som den lite knepigare och omfångsrika uppföljaren till Neste Sommer. God natt är min sång. Många andra favoriter här; Smak av honning, Skrivebordskuff, Mandarinskall, Uten deg, Festreligiös, Geometri, På perrongen, Nå lever den av seg selv, Grål...

Just idag blev det dessa, kanske andra album i morgon... :?
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: deLillos Beste Album, Del 1 (1986 - 2002)

Innlegg10 Feb 2021, 20:36

Hibbitt skrev:8-) Før Var Det Morsomt Med Sne
Suser Avgårde och Hjernen betraktas ju som klassiker numera, men jag väljer plattan mittemellan. Den är lika bra den. Racerbåt, Anonym, Avismannen, Vil ikke sove, For förste gang, Forelsket, Nei ikke gjör det... Ojojoj.

Her glemmer du å nevne "Arne", en sang jeg setter ekstra stor pris på siden det er mellomnavnet mitt. :shock: :D

Det er tett mellom diamantene på dette albumet! Racerbåt er helt rå! Stemningen i den låten er absurd urovekkende og magisk. Håper alltid på langversjoner av den sangen på konserter. Måten gitaren brukes på gir meg fortsatt frysninger på ryggen. Du kan kjenne bølgene som tar tak i den lille forsvarsløse båten der den driver ukontrollert av gårde inn i solnedgangen og evigheten.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: deLillos Beste Album, Del 1 (1986 - 2002)

Innlegg04 Mar 2021, 17:22

arne skrev:
Hibbitt skrev:8-) Før Var Det Morsomt Med Sne
Suser Avgårde och Hjernen betraktas ju som klassiker numera, men jag väljer plattan mittemellan. Den är lika bra den. Racerbåt, Anonym, Avismannen, Vil ikke sove, For förste gang, Forelsket, Nei ikke gjör det... Ojojoj.

Her glemmer du å nevne "Arne", en sang jeg setter ekstra stor pris på siden det er mellomnavnet mitt. :shock: :D

Det er tett mellom diamantene på dette albumet! Racerbåt er helt rå! Stemningen i den låten er absurd urovekkende og magisk. Håper alltid på langversjoner av den sangen på konserter. Måten gitaren brukes på gir meg fortsatt frysninger på ryggen. Du kan kjenne bølgene som tar tak i den lille forsvarsløse båten der den driver ukontrollert av gårde inn i solnedgangen og evigheten.

Perfekt beskrivet Arne! 8-)
Racerbåt! Basgångens suggestiva melodi och trummornas puls med delikat utplacerade upptakter och accenter. Och så gitarrer gitarrer!
Står också och hoppas på långa tunga livsfarligt böljande Racerbåtar på Rockefeller. Kan inte gå fel.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 21 gjester

cron