Dato/klokkeslett: 29 Mar 2024, 01:00


Hilsen fra Lars. og et spørsmål til dere!

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Ludde

  • Innlegg: 101
  • Registrert: 03 Feb 2009, 21:46

Re: Hilsen fra Lars. og et spørsmål til dere!

Innlegg01 Des 2020, 17:35

Laaang hilsen fra Lars :D

Hei!

Setter veldig pris på å lese dette. Hver låt er en ny utfordring, og hver samling av disse låtene
er et stort skippertak. Det er som å rydde en svær kjeller for alt mulig skrap og bære de viktigste
tingene opp på loftsboden. Alltid med litt tvil på om du har kastet feil ting i containeren, eller om du har fylt
opp boden med unødvendigheter.
Nye plater er ofte ikke seg selv før etter 5-6 år, først da er det mulig å høre på dem med et kalibrert og rent sinn.
De første årene står de der som en påstand fra adressaten, men etter det så er den alene. «Skiva er alene» :)

Tusen takk Christer (Hibbit), for at du kom med en slik grundig en, det er ikke første gang og det er veldig kult med ditt
engasjement med følsom og intelligent analyse.
Jeg ser du skriver «hemska syntljud» på siste plata, det fikk meg til å tenke gjennom hva vi holdt på med på de første platene.
På samme vis som «duran duran» synthen på Bare Gråte, begynte som en spøk (som vi liksom likte fordi den ble melankolsk ikonisk
på noe som ikke er lenger), så fant vi også på å bruke en synth sax på Tøff i Pyjamas for snart 35 år siden, vi mislikte jo den gangen band som på død og liv skulle
ha med seg sax på låtene, og prøvde ut dette samplet bare på spøk (som sagt), men også da ble det slik at når det først var gjort så var det
umulig å fjerne det. Trombone/blåse seksjon synthen på «Hun har gått seg vill» er noe som vi kunne klart oss uten, men det var
også tenkt som humor, nettopp fordi kontrasten mellom en narkoman fortapt jente nede på «plata», akkompagnert med en «grand prix» bejublende
blåserekke var absurd. Det absurde har vi ofte gått for med valg av disse små påleggene, som vi som oftest bare får brukt i studio og sjelden live.
Synth stryket på «Elskling» ble såpass mye signatur, at vi faktisk ikke klarte å spille den live, den hadde ikke det som trengtes når det stryket ikke var der.
(På teateret fikk vi Torbjørn Harr til å spille det.)

Jeg tenker ofte på å lage noe som ikke ligner på noe vi har gjort før, vi har ikke hittill laget en ren el gitar skive, det nærmeste er vel Kast Alle Papirene, men selv
den har en del avvik. Det har vi ofte tenkt på, men hver gang låtene kommer så vil de liksom noe mer enn det. Det går det jo an å trosse, legge dem til side, og samle opp
dem som passer inn i konseptet. Jeg husker da vi lagde «Stakkars», så bestemte jeg meg for å lage låtene i øvingslokalet, nettopp for at jeg sammen med de andre
kunne lage noe som hørtes mere band basert ut, men det blandet seg inn likevel andre låter slik som «Fullstendig oppslukt av frykt» og «Smilet til Cecilie».
Men hør på disse i rekkefølge, så høres det kanskje: Borte bra - I morgen - Psykopat - Mor - TVen rasker over krisen - Det var stones - Elektrisitet - Alt som skjer hver dag på jorden.
Alle disse ble laget i på øvinga. Det vil si; at jeg tok mot til meg sammen med de andre med å «stunte» låtskrivingen sammen med dem, bare for å tvinge fram en umiddelbar
kreativ og band vennlig løsning. (Allikevel dukket en såpass pussig greie som Elektrisitet opp.) Vi dro til Puk studio i Danmark med flere av disse uten at de hadde tekst, etter en uke der skulle
jeg hjem en tur til 17 mai, og da skrev jeg «I Morgen» teksten.

Hilsen til deg Petter også, flotte utvalg du har der fra platene, helt enig at den akustiske turneen var fin. Jeg var enormt glad for å kunne stå så fritt
til å spille masse låter publikum sjelden har hørt live. Det er egentlig det vi vil, men vi elsker også den energien og autoriteten vi kan lagge i de kjente
låtene. Det blir liksom aldri feil å oppleve Neil og Crazy Horse dra «Cinnamon Girl» selv om jeg ikke har så stort behov for å høre den.

Kjære Arne, glad du liker de idag mer anonyme låtene på MiB, som Torsdag og Jeg står opp, den mest pretensiøse låta der er vel «40 år» , den var det mye arbeid med.
(Husker Andrine mine kone, syntes strykekvartett partiet hørtes ut som serien «Der elvane møtes», ha ha, ikke så begeistret med andre ord.)

Og Stian, Peiling på Seiling er en frisk og fin plate vi er stolte over, selv har jeg faktisk «Som min egen mann» som favoritt. Sikkert fordi jeg er glad i å spille rytmisk kassegitar.
Det er så gøy at det er alltid noen som liker noe. F eks kjenner jeg en jente som syntes «Lage mat» er den ultimate kjærlighet sangen.

Ja, nå blir det vel litt stille fra meg igjen, men det var hyggelig å skrive litt grundig, kanskje jeg skriver mer hvis enda fler av dere (hvis dere er innom og titter), kommer med noen tanker.

beste hilsen Lars
_________
Bedre før?
Avlogget

Petter

  • Innlegg: 14
  • Registrert: 21 Nov 2020, 19:23

Re: Hilsen fra Lars. og et spørsmål til dere!

Innlegg01 Des 2020, 21:57

Av de mest kjente låtene, blir jeg aldri lei suser avgårde. Alltid stas å høre hjernen, sveve og ikke minst min beibi dro avsted. Husker noen lange, majestetiske versjoner av min beibi dro avsted på samfundet og rockefeller på 90tallet.

Ellers så er det jo en hel rekke med andre låter fra de første platene jeg gjerne vil høre igjen som: nei ikke,bankran, hun har gått seg vill, vil ikke sove,forelsket,folk tok helt feil,tenk så rart, tett til hverandre, spøkelser, ensom tenker, kunstig og kulørt,tog og vellykkede menn.

Klasse 1 comfort er en stor favoritt, kul låt og ikke minst tekst. Tyve null tre. Det var stones. Jaja, mange favoritter og ønsker her, hehe!
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Hilsen fra Lars. og et spørsmål til dere!

Innlegg02 Des 2020, 20:06

Javisst Petter - Klasse 1 comfort är både en kul och tänkvärd text och en spännande komposition.

...att fantisera om the Lost deLillos Album - den där plattan som nästan släpptes mellan Midt i begynnelsen och Suser videre...
...som kanske skulle innehålla många av dessa sanger:

Klasse 1 comfort
Paris
Grunn nok til å lykkelig dø
Kjærlighet
Ikke gå
Du og jeg og livet
Velkommen
Ut
Fange i ditt eget bur
Tidløs
I vår egen virkelighet
Feil ord
Se på meg

:o
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

lasse

  • Innlegg: 174
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:54

Re: Hilsen fra Lars. og et spørsmål til dere!

Innlegg03 Des 2020, 02:15

Liker best midt i begynnelsen og peiling på seiling. De andre albumene har sine gullkorn men synes de 2 er de mest jevne. Av de nyere sangene setter jeg stor pris på hvitvin, bare gråte og plage, flotte låter. Beste på lenge. Fortsett fortsett
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: Hilsen fra Lars. og et spørsmål til dere!

Innlegg08 Des 2020, 00:01

Så denne først nå jeg, men kanskje ikke for sent å komme med tilbakemeldinger likevel ? Må tenke meg litt om først. Det var litt å svare på. :)
"La oss slutte å lure på meningen."
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: Hilsen fra Lars. og et spørsmål til dere!

Innlegg08 Des 2020, 22:37

Dette var kjekt , jeg er av de som mener at rockeformatet passer deLillos veldig godt. Jeg er derfor veldig glad i "sounden" på Kast alle papirene. Denne ble jo gitt ut på slutten av 90 tallet så den teller kanskje ikke i denne sammenhengen her, men det gjør «Vi er på vel vi kan`ke snu» som er en plate jeg også har blitt veldig glad i, Tapeser er en herlig seig rockelåt i god Neil Young ånd, med masse gitarøs.

De tre beste albumene de siste 20 årene synes jeg er

1 Vi er på vei vi kanke snu.
2. Peiling på seiling
3. Dum som ett menneske

Vanskelig å velge favorittsanger fra de siste platene
men er blitt veldig glad i Opp til fjells, Peiling på seiling, Det kalde vannet, Huskeglemme, Hold på en venn, og som allerede nevnt Tapeser meg i gangen.

Når det gjelder lyd så liker jeg godt upolert rufsete lyd, så tett opp mot live feeling som mulig. Det finnes så mye musikk der ute nå som er til de grader overprodusert, ikke noe stor fan av det. Musikken må ha sjel og skal slettes ikke være «helt perfekt»
Slipping av låter er noe som er blitt populært men ett album er en helhet av låter som er skrudd sammen til å passe sammen, det vil man miste ved slipping av låter. Mulig at låtene da må være mere radiovennlige om de skal få oppmerksomhet ?

Ellers har jeg også tenkt noen ganger at ett country inspirert deLillos album kunne vært artig :D

Uansett så gleder jeg meg til å høre mer, jeg gleder meg virkerlig til å kunne høre dere live igjen. Siste konserten jeg var på var Young Neils på underlig i desember i fjor. Så får håpe at 2021 blir ett bra konsertår .
"La oss slutte å lure på meningen."
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: Hilsen fra Lars. og et spørsmål til dere!

Innlegg09 Des 2020, 00:01

Tenkte jeg skulle nevne en ting, jeg var innom ett øvinglokale hvor noen ungdommer stod å jammet sammen. Jeg fortalte at jeg likte deLillos da var det en der som sa han digget Klasse 1 komfort , synes det var artig. Det er ikke den som er mest spilt men det en veldig bra låt. Så dro han i gang med Klasse 1 komfort på gitaren og jeg fikk være med :D
"La oss slutte å lure på meningen."
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Hilsen fra Lars. og et spørsmål til dere!

Innlegg10 Des 2020, 17:10

Brumm skrev:Tenkte jeg skulle nevne en ting, jeg var innom ett øvinglokale hvor noen ungdommer stod å jammet sammen. Jeg fortalte at jeg likte deLillos da var det en der som sa han digget Klasse 1 komfort , synes det var artig. Det er ikke den som er mest spilt men det en veldig bra låt. Så dro han i gang med Klasse 1 komfort på gitaren og jeg fikk være med :D

Wow härligt, Brumm.
Och for en ovanlig sang också! 8-)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

Stian A

  • Innlegg: 159
  • Registrert: 03 Feb 2009, 00:15
  • Bosted: Haugesund

Re: Hilsen fra Lars. og et spørsmål til dere!

Innlegg11 Des 2020, 01:24

Mye gøy å lese her etter hvert !! Kjekt det ble litt liv igjen.

Sier meg enig med flere her at albumet er det riktige formatet.
Det er noe eget når ett nytt album slippes. Det er alltid den samme spente følelsen! Åpne plasten rundt CD coveret, og sette platen på. Ha litt tid til å lytte på det nye albumet. Glemmer ikke når jeg var en 16 åring som kjørte moped til nermeste platebutikk når ett nytt deLillos album kom ut. Skyndte meg hjem og satte den på. Den følelsen har jeg fortsatt hver gang.
Det er rene julaften hehe


Til noe helt annet!!



For de som er på facebook, bør de absolutt gå innpå siden til Vintage Gitar imorgen Fredag, da er det en times live prat der Ola Geir har med seg Lars L !!! Sendes fra kl 15
Når du er hos meg så blir jeg så grei
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Hilsen fra Lars. og et spørsmål til dere!

Innlegg15 Des 2020, 15:04

PS angående mitt problem syntljud. Jo på Hun har gått seg vill är det fult och onödigt, men det är nog det enda stället i deLillos hela katalog som jag tyckt så. Elskling-synten är underbar för exempel. Bandet är så sagolikt smakfullt genom alla år och jag älskar alltid alla små detaljer med små percussioneffekter och keyboardpålägg och gitarrfraser och inte minst röster. Och jag gillar syntar ibland, som i Cures låtar och Hawkwinds tunga keyboardmattor med feta sound och melotronljud och sånt.
Men så drabbades jag av det hemska fenomenet att jag fick Brucans spinkinga Glory Days ra-ta-taa-ta i huvudet, det där hemskt störiga syntriffet som aldrig tar slut. Ajajaj… En sån dag. :lol:
Och så hörde jag denna nya Bare gråte och den bygger ju upp till en riktig powerrefräng och jag kände på upptakterna att ja allt nu nu nu kommer lyfta där med några feta markeringar med ringande powerackord ala Townshend eller Young som ligger och ringer länge över orden i refrängen, eller kanske ett skickeligt flott oväsen med både powerackorden och dessutom en sylvass ebow-elgitarr som bara ligger och skriker runt en ton som i Heroes, eller kanske det där spöklika ljudet av en melotron OCH rostig powerelgitarr OCH livsfarlig ebowton.
Men så kom den där lilla syntmelodin. Den låg inte i mitt huvud. Jag ramlade in i Glory Days-traumat.
Nåväl. Bare gråte är en så fin sång att jag nästan gråter när jag lyssnar på den. Då är det som det ska vara. 8-)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Hilsen fra Lars. og et spørsmål til dere!

Innlegg15 Des 2020, 15:14

Fantastisk, Christer! Jeg hadde nesten glemt den Springsteen-saken. Du beskriver dette her fabelaktig!
Jeg får nesten samme følelse når jeg hører Glory Days, som jeg får hvis noen gnisser isopor på vindusruter, eller skolekritt mot tørr tavle. :lol:
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Hilsen fra Lars. og et spørsmål til dere!

Innlegg15 Des 2020, 17:17

arne skrev:Fantastisk, Christer! Jeg hadde nesten glemt den Springsteen-saken. Du beskriver dette her fabelaktig!
Jeg får nesten samme følelse når jeg hører Glory Days, som jeg får hvis noen gnisser isopor på vindusruter, eller skolekritt mot tørr tavle. :lol:

:lol:
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

NoachimJilsen

  • Innlegg: 34
  • Registrert: 23 Nov 2015, 20:16

Re: Hilsen fra Lars. og et spørsmål til dere!

Innlegg05 Jan 2021, 19:47

Kommer sent inn her jeg da,men må bare få stemme i om at album er det jeg foretrekker. Men så er jeg utgitt tidlig på 70 tallet,og det preger vel synet mitt på det. Det albumet gitt ut etter 2000 jeg har hørt mest på,og liker best er helt klart Vi Er På Vei..... Jeg liker absolutt hver spilte tone på det albumet. Det har alt jeg elsker,og så mange låter med grumsete Neil-ish gitar. Det må være på min topp fem liste av album gitt ut etter 2000 generelt. Gjør absolutt ikke meg noe om deLillos finner ut at de skal rocke litt,og kontakter Bent Sæther igjen.
Jeg har kommet til at jeg vel er mer opptatt av tekst enn musikk. Men som en annen i tråden her sa,så blir teksten litt uinteressant hvis ikke melodien stemmer/fenger/passer,så da blir vel på en måte begge like viktig allikevel :D
La Oss Bli Fri plata er også en plate jeg ikke klarer å finne noen låter jeg ikke liker på,og det var veldig gøy å få være der,og se den bli til. Det gjør den ekstra spesiell for meg. Knallplate.
Peiling På Seiling hørte jeg en del på da den kom,men den har fadet litt bort,og ramlet litt ut av sirkulasjon på platespilleren.
Avlogget

Nils1982

  • Innlegg: 88
  • Registrert: 17 Sep 2016, 16:16

Re: Hilsen fra Lars. og et spørsmål til dere!

Innlegg05 Jan 2021, 23:41

Heisann Ludde og alle dere andre på forumet. Nå var det en veldig lang tid siden jeg hadde en tur innom forumet her. Som du er inne på kan det sikkert forklares med denne litt rare unntakstilstanden som har vart en god stund. Men når jeg først logget inn var det jo fint å komme og se at det fortsatt er «liv i leiren». Og takk for fine refleksjoner Lars. Det er jo spesielle tider for alle, også for dere. Men du må hilse resten av bandet fra Nils i Stavanger da. Det er alltid kjekt å gå på konsert på dere og jeg håper det dukker opp muligheter etterhvert.

Her kommer noen av mine tanker rundt spørsmålene du stiller. Av favorittalbum fra de siste 20 årene kan jeg nok ikke plukke bare ett. Så her kommer topp tre:

Vi er på vei vi kan ikke snu
Midt i begynnelsen.
Tredjeplass deles mellom Dum som et menneske og Peiling på seiling.

Passelig god spredning over de åra vil jeg si. Jevnt over opplever jeg at platene deres har med seg noe fresht og nytt samtidig som det er mye av den velkjente sounden. Det må nevnes av samarbeidet med Bent Sæther var utrolig morsomt. Både jeg og storebror synes det var mye tøft på den plata.

Når det gjelder albumformatet er jeg nok litt delt i begge retninger. Jeg har altid vært glad i fengende melodier og hooks samt fete lydbilder. Det meste av musikken deres er jo det, men det er nok periodevis også lett å legge en del av sangene deres til i spillelistene med diverse artister. Jeg liker Spotify godt og preges nok av det. Men så liker jeg albumformatet også. Jeg tenker at de siste platene dere har vært ganske bra så jeg synes personlig dere gjerne må fortsette å jobbe mot albumformatet.

Ellers savner jeg singelformatet. Husker med glede på f.eks «Det var Stones» og «Nå vil vi til Sverige» og «Smak av honning». De to sistnevte var vel teoretisk singler? Hvertfall cd-singler. «Stjerne» er en av mine favoritt Luddevall-sanger.

For å komme med en slags konklusjon her må jeg nok si at jeg er fornøyd med det meste som kommer fra dere. Så det er bare å kjøre på.
Forrige

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 31 gjester

cron