Dato/klokkeslett: 29 Mar 2024, 01:24


Dum som et menneske

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget

Stian A

  • Innlegg: 159
  • Registrert: 03 Feb 2009, 00:15
  • Bosted: Haugesund

Re: Dum som et menneske

Innlegg21 Jan 2020, 22:30

Takk for update! Det var en fin set-liste.
Har hørt mye gjennom platen de siste dagene, og jeg har fått meg noen favoritter her ja :D

Må få nevne at låtene Lundevall har hatt med på de siste platene er veldig fine låter :)
Når du er hos meg så blir jeg så grei
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Dum som et menneske

Innlegg22 Jan 2020, 01:56

Lundevalls bidrag er velkomne! De tre låtskriverne i bandet har sin egen signatur, du hører lett hvem som står bak låten. (Og da tenker jeg ikke på hvem som er vokalist!)
Synes også Kyrre har gjort en god jobb som produsent! Deilig og åpent lydbilde.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Dum som et menneske

Innlegg22 Jan 2020, 22:03

Fint att läsa era kommentarer med nya plattan o Big Dipper.
Min cd är på väg i posten så jag återkommer. 8-)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

Stian A

  • Innlegg: 159
  • Registrert: 03 Feb 2009, 00:15
  • Bosted: Haugesund

Re: Dum som et menneske

Innlegg23 Jan 2020, 22:57

Helt sant det Arne :D det er en fin variasjon på platene.

Vi må få gratulere Lundevall med overstått 50 års dag !! :D (15. Jan)
Og Lars Fredrik fylte 60 igår!! 8-) hipp hipp!
Når du er hos meg så blir jeg så grei
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Dum som et menneske

Innlegg24 Jan 2020, 01:37

Stian A skrev:Vi må få gratulere Lundevall med overstått 50 års dag !! :D (15. Jan)
Og Lars Fredrik fylte 60 igår!! 8-) hipp hipp!

Wow! Det har gått meg hus forbi! Gratulasjoner også herfra!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Dum som et menneske

Innlegg24 Jan 2020, 15:10

arne skrev:
Stian A skrev:Vi må få gratulere Lundevall med overstått 50 års dag !! :D (15. Jan)
Og Lars Fredrik fylte 60 igår!! 8-) hipp hipp!

Wow! Det har gått meg hus forbi! Gratulasjoner også herfra!

Cheers Lars L! 8-) Cheers Lars FB! 8-)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

Kjelli

  • Innlegg: 97
  • Registrert: 04 Mai 2015, 09:09

Re: Dum som et menneske

Innlegg26 Jan 2020, 14:09

Anmeldelse i VG, terningkast 4
https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/4qg1kE/plateanmeldelse-delillos-dum-som-et-menneske-nye-sanger-om-igjen

Plateanmeldelse: deLillos – «Dum som et menneske»: Nye sanger om igjen

Ikke dumt. Men heller ikke essensielt.
35 år etter «Fugl i et bur» og «Johnny Fredrik» er Lars Lillo-Stenberg, Lars Beckstrøm, Lars Lundevall og Øystein Paasche ute med sitt ... 18. studioalbum? For andre enn kvartettens (riktignok flerfoldige) hardbarka fans spiller det neppe noen stor rolle.

I denne fasen av karrieren gir nemlig bandet ut plater som befester deres posisjon som Norges opprinnelige gitarpop-naivister, uten å dytte ettermælet videre i noen retning. Så også med Kyrre Fritzner-produserte «Dum som et menneske», som for ordens skyld kommer utstyrt med en barnlig tegning av Adam, Eva og slangen, signert gruppens frontfigur.
På sitt beste skildrer Lillo-Stenberg voksentilværelsens bittersødme og komplekse stupiditet med nifs presisjon. Slentrende «Bare gråte» er et prima tilskudd til nettopp den siden av bandets katalog – med et mulig nikk til «Parterapi» mot slutten («og jeg lo!»).

Den storøyde, smektende fadohyllesten «Sanger i Lisboa» viser på sin side hvor tett på platthetens avgrunn vår mann kan balansere uten å ramle ned. Bak umiskjennelige tekstlinjer som «kunne Medea heller sunget sin fado/ forvandlet tapet til å bli et credo?» lusker en strøken melodi, mens «Opp til fjells» er et gripende familiedrama i miniatyr.

På albumets andre halvdel stikker Lars Lundevalls barsk-dorske «Rundt i ring» og enkle, men sannferdige «Heller dumme ting» seg positivLars Beckstrøm kommer ikke like heldig ut av det. «Kent Evelyn», en ode til fordums drag- og homoliv på bygda, oppleves for så vidt ektefølt, men skisseaktig. På «Blogg» fremstår han som en gammel mann som hytter neven mot solen. Og tittelsporet høres ut som noe Lillo-Stenberg har skriblet sammen på et kvarter etter å ha skumlest Yuval Noah Hararis «Sapiens» på en tung barolo-snurr.

Siste låt ut heter freidig nok «Enda en sang fra deLillos», og den oppsummerer vel egentlig prosjektet like godt som noe annet. Entusiaster vil finne masse å glede seg over blant disse elleve sangene. Alle andre kan bruke tiden sin på viktige ting.

BESTE LÅT: «Bare gråte»

Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Dum som et menneske

Innlegg28 Jan 2020, 00:01

Terningkast 4 fra Stavanger Aftenblad. Det er Geir Flatøe som har trillet terning:
"Etter 34 år med plater får vi «Enda en sang fra DeLillos». Dermed legger de hodet på hoggestabben, garantert med vitende vilje. De kommer med en ny sang, men det finnes jo nok fra før, og det er mye annet man bør bruke tiden på, som er viktig nå.
Noe av dette viktige forsøker de paradoksalt nok å si i en sang.

Åpningen «Dum som et menneske» er Lars Lillo-Stenbergs versjon om hva som gikk galt med menneskeheten.
Mens dinosaurene holdt det gående i millioner av år, har vi på langt kortere tid vært flittige som maur i vår iver etter å ødelegge jorda. Hvem er da dummest, dinosaurene eller oss?

Deretter får vi «Bare gråte», et av albumets fineste kutt. Fint gitarspill, strykere og en tekst om at alt man vil er å gråte. Men det forventes at man skal le, så det er det man gjør.

«Kent Evelyn» er Lars Beckstrøms hyllest til en ung mann fra en liten by i Telemark et sted. En befriende frisk låt om det å kle seg som en kvinne på et sted der alle kjenner alle. Problemene underslås ikke, men Beckstrøm lar dem ikke kvele sangen og gir oss en livsbejaende låt om å forelske seg i en homofil selv om man er hetro.

«Sanger fra Lisboa» er Lillo-Stenbergs ferietur til Portugal. Han gjør fado-sangenes dramatikk til en naiv DeLillos-låt, og det er for så vidt greit. Hvem andre ville funnet på å rime le av med Medea, en kvinne fra gresk mytologi som dreper sine egne barn for å hevne seg på mannen som forlot henne.
Lillo-Stenberg synes at hun passer fint inn i fado-sammenheng. Jeg har selv danset fado en natt i Lisboa uten å tenke i de baner, men hjernen er alene som DeLillos så viselig har sagt.

«Opp til fjells» er en fin sang om ensomhet, selv om den er noen divisjoner under «Eleanor Rigby». Den ender likevel fint, som en vri på Harry Chapins «Cats in the cradle».

I «Forventingen» går alt nu så meget bedre, som Willoch ikke sa, men som han burde sagt. Lillo-Stenberg greier ikke å komme med noe like sitatvennlig fra sin versjon om en lys framtid, men sangen er som skapt til å åpne konsertene på den kommende turneen. Fredag 20. mars spiller de i Folken.

«Blogg» er en småkjedelig sang fra Beckstrøm om bloggerverdenen. Det kan sies mye om idiotien der, og Tre Små Kinesere er også innom temaet denne uka, med bedre hell.

«Se på et tre» er et godt eksempel på hvordan Lillo-Stenberg evner å gjøre det enkle og naive om til noe flott.
Jeg skulle klare å se på et tre
Og samtidig bare kjenne på det
At jeg er her i hvert sekund
Fra stund til stund


«Rundt i ring» er Lars Lundevalls bidrag. Teksten kunne du skrevet på en halvtime, men sangen havner likevel innenfor DeLillos-universet. Mye av dette kan nok tilskrives produsent Kyrre S. Fritzner, som kjenner oppskriften.

«Heller dumme ting» er fin sang fra Lillo-Stenberg, som slår fast at på Venus og Mars der bor det ingen Lars. Framføringen av akkurat det verset løfter en bra sang til å bli en flott sang. DeLillos er flinke sånn.

De avslutter med nevnte «Enda en sang fra DeLillos», og jeg tar gjerne enda en sang fra DeLillos. Og en til og en til. Og de vil komme, lover de:
Det er lenge siden vi ga opp
Å prøve å sette en stopp
Dette er det vi kan
Og gjør alle mann


De hadde god plass til også å inkludere singlene «Yoko», «Rulle», «Hvitvin» og «Plage». Et valg må man likevel ta, selv om det denne gang går på bekostning av terningkastet. Bytt ut de tre dårligste her med de tre beste singlene, og de ville fått en femmer.
Beste spor: «Bare gråte», «Se på et tre»."
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget

Kjelli

  • Innlegg: 97
  • Registrert: 04 Mai 2015, 09:09

Re: Dum som et menneske

Innlegg28 Jan 2020, 16:07

deLillos var på Nitimen i dag, har ikke fått hørt det enda men her er linken

https://radio.nrk.no/serie/nitimen/MUHR01002720/28-01-2020
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Dum som et menneske

Innlegg28 Jan 2020, 17:42

Har vært så opptatt i det siste at jeg ikke fikk med meg dette med vinylboks / blå utgave, selv om jeg forhåndsbestilte skiva for lenge siden, så den er jo i hus). Finner ikke noe info på Big Dipper, er den gone allerede??
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Dum som et menneske

Innlegg28 Jan 2020, 20:48

Bjørn Ivar skrev:Har vært så opptatt i det siste at jeg ikke fikk med meg dette med vinylboks / blå utgave, selv om jeg forhåndsbestilte skiva for lenge siden, så den er jo i hus). Finner ikke noe info på Big Dipper, er den gone allerede??

Den blå utgaven var borte fra hjemmesiden til BigDipper allerede 17.1. Jeg tok ikke sjansen på at den var i butikken da bandet hadde releasekonsert med signering dagen etter, og plukket den opp på Platekompaniet Oslo City. Tok den med til BD og kjøpte i tillegg cd-utgaven der. Alt ble behørig signert.
Ser at også Platekompaniet er tomme for spesialutgaven nå. Står bare "overvåk" ved tittelen, så da er den nok utsolgt!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Dum som et menneske

Innlegg28 Jan 2020, 22:03

Kjelli skrev:deLillos var på Nitimen i dag, har ikke fått hørt det enda men her er linken

https://radio.nrk.no/serie/nitimen/MUHR01002720/28-01-2020


Fin godsak med trivelige radiostemmer. Gutta spilte "Sanger I Lisboa" live som avslutning på intervjuet.
Takk for lenke, Kjelli! Hadde gått glipp av denne om ikke du hadde tipset!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget

Stian A

  • Innlegg: 159
  • Registrert: 03 Feb 2009, 00:15
  • Bosted: Haugesund

Re: Dum som et menneske

Innlegg29 Jan 2020, 10:37

Har selv lurt på dette med vinylboks. Men er det da egentlig den Blå utgaven det menes ??

Min lokale platebutikk fikk ta inn 5 stk blå. Det var snakk om minutter at jeg fikk ett eksemplar! Å dette var et par dager før release :D
Når du er hos meg så blir jeg så grei
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Dum som et menneske

Innlegg29 Jan 2020, 18:33

Finnes ingen boks, kun svart og blå vinyl. Blå vinyl i 300 ex.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget

Stian A

  • Innlegg: 159
  • Registrert: 03 Feb 2009, 00:15
  • Bosted: Haugesund

Re: Dum som et menneske

Innlegg30 Jan 2020, 22:52

Ah takker for svar :D
Når du er hos meg så blir jeg så grei
Avlogget

Kjelli

  • Innlegg: 97
  • Registrert: 04 Mai 2015, 09:09

Re: Dum som et menneske

Innlegg31 Jan 2020, 10:17

Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Dum som et menneske

Innlegg31 Jan 2020, 23:40



Herlig! SItter og jobber og hører hele podcasten. Meget underholdende og anbefales varmt!
Supert å få dette tipset, Kjelli! Kjente ikke til denne serien.
Nå hører jeg på praten med Dag Solstad og det er også svært interessant og underholdende.
:D :lol:
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Dum som et menneske

Innlegg01 Feb 2020, 14:35

arne skrev:


Herlig! SItter og jobber og hører hele podcasten. Meget underholdende og anbefales varmt!
Supert å få dette tipset, Kjelli! Kjente ikke til denne serien.
Nå hører jeg på praten med Dag Solstad og det er også svært interessant og underholdende.
:D :lol:

Aha den ska jag få med mig när lämplig tid finns här på biblioteket - tack.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

Kjelli

  • Innlegg: 97
  • Registrert: 04 Mai 2015, 09:09

Re: Dum som et menneske

Innlegg03 Feb 2020, 10:44

Finnes også på spotify
Avlogget

ThomasK

  • Innlegg: 3
  • Registrert: 05 Apr 2018, 16:39

Re: Dum som et menneske

Innlegg05 Feb 2020, 21:27

Her har de tre stk blå vinyl igjen:

https://vinyl4you.no/produkt/nyheter-1/ ... -bla-vinyl

Thomas
ForrigeNeste

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 25 gjester

cron