Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 13:21


Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg17 Sep 2010, 14:48

Tar opp ideen med en egen tråd for meninger om Kast Alle Papirene (albumet). Hva syns vi? Favorittlåt?

Jeg kan starte:

Jeg syns dette er deLillos minst helstøpte plate, men den inneholder en del glimrende øyeblikk - og noen lettglemte.

"Nå vil vi til Sverige" har jeg aldri helt likt (ikke at jeg misliker den heller).
"Merkelig balanse" er utypsik deLillos, litt funky - men kanskje litt for enkel og jammeaktig... sånn sett kanskje det svakeste åpningssporet av alle albumene? Kunne tenkt meg at den kom litt lenger ut i rekkefølgen.

På den annen side skal gutta ha for at de trøkker litt ekstra på et par av låtene, selv om de ikke treffer helt denne gangen, og disse er med på å gjøre plata ugjevn. Gjelder både "Kom Igjen" og "Gal" - ingen favoritt, litt masete. "Brød" derimot nærmer seg mer en vellykket rocker syns jeg - tåler å bli spilt høyt, og burde dukke opp mer live!

Beckstrøms "Torkel Ravndal" er helt klart en av disse glimrende LFB-låtene, med både bra melodi, refreng og underfundig tekst. Like bra sitter ikke "Egoland" som blir litt mer anonym.

KAPs største svakhet syns jeg ligger i helheten. Låtene spriker i alle retninger! "Guddommelig plikt" - en utypisk men fin liten trudelutt, "Merkelig balanse" funky som nevnt. "Sorgen er Gledens Venn" er vel en slags Tom Waits tribute, men blir litt tullete. Kunne kanskje fungert bedre på en annen plate, men i denne sammenhengen bidrar den til det ujevne inntrykket.

Men så. Et par solide klassikere også! "Kast alle papirene". Nydelig. "Seng" er også super. To kjempelåter, og sammen med "Torkel Ravndal" er de suverene deLillos-låter! I tillegg har vi "Familiepappa" som også sitter.

(I tillegg til dette igjen, kommer jo live-innspillingene på bonus-CDen - nesten det beste med hele utgivelsen :))

De nevnte 3 klassikerlåtene har litt lett for å bli glemt i en ujevn samling låter som i det hele tatt gjør dette albumet litt vanskelig å bli klok på, og det er sjelden jeg setter på hele plata. Men ta disse 3, legg til "Brød" og du har fire låter som må med på en hver deLillos-spilleliste!

Andre synspunkter? :D
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg17 Sep 2010, 23:06

... Men kom igjenafolkens! Det er flere timer siden innlegget mitt, det er fredag... Hvor bliver svarene? Kjør debatt!
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg18 Sep 2010, 02:10

Sitter og nyter Neil Youngs "Heart of gold" fra 2005. En fabelaktig bra dvd for oss som liker NY. (Er glad i OT, ser du...)
"Brød" er en av sangene som alltid kommer høyt opp på min favorittliste. En herlig rocker som fint kan erstatte "Kokken Tor" på konserter... 8-)
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg18 Sep 2010, 22:52

Lov å være OT så lenge man tar seg inn på slutten ;-) a propos - Heart of Gold er kanskje verdens vakreste sang?
"Brød" er kul!
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

kristian

  • Innlegg: 742
  • Registrert: 26 Jan 2009, 17:23

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg19 Sep 2010, 01:26

Torkel Ravndal er en fabelaktig sang Beckstrøm gjerne kunne spilt mer live.
Forøvrig i Hokksund dette foregikk seg(at Beckstrøm så Ravndal) leste jeg i et intervju et sted en gang.
jeg gikk og så på den pingvinfilmen
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg20 Sep 2010, 14:58

Märker att jag har nästan samma åsikter som Björn Ivar kring denna skivan. En spretig ojämn platta med en ovanligt funky feeling. Beckströms Torkel Ravndal är en riktig pärla på albumets första del. En av hans bästa sånger om man frågar mig.
Annars är det "extranumren" som imponerar på mig. För det är ju som om den lurige Sorgen er gledens venn är en paus, några snabba klunkar öl, en cigarett innan det är dags att gå in igen och ge publiken vad de vill ha; tre sånger till.
Och det är tre mycket bra grejer.
Den tänkvärda, crazy, råa, alltihop Bröd som ett funky Crazy Horse-utbrott.
Och sedan själva KAP - en av Lillo-Stenbergs mest charmerande vardagsbetraktelser. En varm angst, en stilla tanke, en behaglig känsla trots allt.
Och till sist den tidlöst Bellmanska Guddommelig plikt som stilla melodisk avslutning.
Några fler är bra men några känns som svagare bagateller. Men det är ju det som blir charmen med en sådan här platta - att man när man hört sig trött på klassikerna på de bästa skivorna så kan man här finna sånger man glömt bort, sånger som känns som nya igen.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

lasse

  • Innlegg: 174
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:54

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg20 Sep 2010, 22:02

Torkel Ravndal ,kast alle papirene,seng og familepappa er knall bra! Resten er på det jevne. Bra album,men ikke av de bedre
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg21 Sep 2010, 22:18

Dette er en fin tråd Bjørn Ivar :) . Det beste med denne platen er at den har ett flott live aktig spontant preg over seg. Det låter definitift ikke polert og overprodusert, slik som Stakkars hadde en tedens til å låte . Dette var iallefall en herlig motvekt til den platen.
Det låter til tider skikkelig tøft ikke minst "Brød" som minner meg om en 70 talls Led Zeppelin låt med skikkelig røff gitarlyd.
Favoritter er Familiepappa, Brød, Torkil Ravdal, Kast alle papirene og seng. Gal er desverre den delillos låten gjennom tidene jeg liker minst, singelen Nå vil vi til Sverige er heller ikke en låt som blir så mye spilt. Guddommelig plikt hadde også passet bedre på ett Beckstrøm album synes jeg .En litt ujevn plate med ett meget rart cover ;)
"La oss slutte å lure på meningen."
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg22 Sep 2010, 10:57

Mange interessante kommentarer her, ja (men det er Knut og Hibbitt som skal ha "æren" for tråden, et utspring fra promo-tråden). ;-)
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg22 Sep 2010, 12:29

Kanskje vi kan ta ett nytt album hver fredag? :)
"La oss slutte å lure på meningen."
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg22 Sep 2010, 13:22

God idé! Så får vi frisket opp litt også :)
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg22 Sep 2010, 19:31

Brumm skrev:Kanskje vi kan ta ett nytt album hver fredag? :)


Bra idé! Såna här diskussioner är alltid intressanta.
Vi har väl betygsatt och analyserat alla album tidigare - två gånger till och med. I det gamla forumet '05 och '06 och '07 och sedan i det nya som försvann i våras...
Men det är kjempeviktigt att hålla såna här debatter igång. Det är ju albumen, de klassiska samlingarna med sina klassiska sångordningar och sina klassiska namn och bilder och tack-till-noter och allt annat som är själva grunden i vårt deLillos-intresse.
Sedan kan man fortsätta att diskutera 5 bästa singlarna, bästa konserterna, bästa coverart, bästa sista-sång-på-album. Oändligt. :) :idea:
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg22 Sep 2010, 23:11

Jeg synes vel at Kast Alle Papirene har riktig så god lyd, er litt sånn demo-preg over den, noe hjemmesnekra.
Når det gjelder låtene så er dette ei av de platene få platene som jeg ikke kan rekkefølgen utenat på, og det er et svakhetstegn, det vil si at jeg ikke har helt fått taket på denne plata. Heller ikke akkordene kan jeg på noen sanger. Så det er et negativt tegn for min del. Selv om jeg dro på mange konserter den tida så vil jeg ikke skryte av denne for mye.
"Legoland" er beste sang spør dere meg!!!Hvorfor den er det vet jeg ikke, men det er noe med akkordbrytningen, gitarlyd og bassgang osv. Ellers er "Brød" en sang som Lars får til fint akkustisk!!!

Konklusjon: ingen topp-plate dette sett fra mitt ståsted.

Ellers må jeg si det er vanskelig å analysere plater av deLillos slik som f.eks. det gjøres i Norsk på Norsk. deLillos er MERE enn en helhet mellom tekst og musikk.

Ellers er jeg enig med dere i å analysere ei plate hver fredag. Bjørn Ivar kan få bestemme plate, så blir det spenning hver fredag.......!!
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg23 Sep 2010, 11:27

Ok, jeg plukker opp hansken :-)
Ellers kan vi jo også benytte anledningen til å komme med facts og andre mer eller mindre interessante anektoder knyttet til albumet vi diskuterer, slik Kristian gjorde. Kom igjen...!
For øvrig skal jeg gi Egoland et par sjanser til, Asmund... Men jeg tror ikke det er Legoland den handler om, altså. :D
Sist endret av Bjørn Ivar den 23 Sep 2010, 14:09, endret 1 gang
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg23 Sep 2010, 11:30

... Og forresten, his noen av gutta selv har noen kommentarer, hadde jo det vært kult!
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg23 Sep 2010, 13:55

Bjørn Ivar skrev:Ok, jeg plukker opp hansken :-)
Ellers kan vi jo også benytte anledningen til å komme med facts og andre mer eller mindre interessante anektoder knyttet til albumet vi diskuterer, slik Kristian gjorde. Kom igjen...!
For øvrig skal jeg gi Egoland et par sjanser til, Asmund... Men jeg tror ikke det er Legoland den handler om, altså. :D



Legoland hehe ja den sangen hadde garantert blitt en favoritt hos sønnen min :)
"La oss slutte å lure på meningen."
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg23 Sep 2010, 14:12

Ja... :-)
Men: detalj jeg fant ut nå, var nok litt kjapp i replikken over, ref "Legoland". Låta står oppført som "Egoland" alle steder - og det er vel det den heter. Men faktisk, inne i tekstheftet till KAP (det som fulgte med NVVTS-singelen), står det altså "Legoland" som tittel! :-) Det må riktig nok en skrivefeil... Ellers hadde jeg heller egentlig ikke lagt merke til at Beckstrøm til og med synger egoland/legoland annen hver gang, slik tekstheftet sier. Men når jeg hører etter gjør han jo det, først Legoland, så Egoland (- ikke omvendt som det står i tekstheftet). Så der lærte jeg noe nytt. Og jeg tar tilbake det med at låta er anonym, den er ganske bra. Forresten har "Gal" også vokst etter litt intensiv KAP-spilling. Refrenget er jo ganske kult, og kan plukkes frem live igjen!
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg24 Sep 2010, 00:09

Platecoveret er utslitt så jeg kan ikke lese teksen der. Men i papirvedlegget står det da vitterligen "Legoland"! Dette er oppsiktsvekkende på tampen av kvelden.
"Her er orden her er pyntlighet og her er ingen skitne smug og ingen trollmenn eller tempelsang Kan da ikke handle om annet en en legoby det der!!!

Og jeg som tenker på den sangen hver gang jeg holder på med Lego!!!! :o (Foretrekker gammeldags lego og ikke slike fedige firgurer)
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg24 Sep 2010, 11:46

Asmund skrev:Jeg synes vel at Kast Alle Papirene har riktig så god lyd, er litt sånn demo-preg over den, noe hjemmesnekra.


Det er jo ikke dårlig analysert, Asmund - så vidt jeg har lest er jo KAP spilt inn på en 8-spors i Kjerringvik i løpet av to varme sommeruker i '99. Tror gutta dro ned med Jørn C for å ha det gøy, og det tror jeg de hadde... (Beckstrøm har en gang nevt denne innspillingen som et av sine beste deLillos-minner). Var det ikke et program på NRK TV om dette, eller husker jeg feil?

Så det litt hjemmesnekra demo-preget kommer av at det er nettopp det kan du si! De laget en råmix der nede, og mixet den ferdig hjemme. Et par låter ble spilt inn etterpå, tror det er selve KAP, Gal og Pakistanergutt (fra Sverige-singelen), og noen fra Kjerringvik ble droppet. Et par av de som ble droppet havnet som godbiter på "Festen er ikke over...", nemlig "Fri Flyt" og "Varme tanker om sne og is". Og så vidt jeg vet eksisterer et par låter til derfra som ikke har havnet noe sted. Enda...

A propos - "Nå vil vi til Sverige" singelen må vi jo analysere i samme slengen!
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

kristian

  • Innlegg: 742
  • Registrert: 26 Jan 2009, 17:23

Re: Kast Alle Papirene - hva syns vi?

Innlegg25 Sep 2010, 03:12

Singelen til NVVTS ja.
Der er Stjerne, en sang som virkelig viser at Lundevall kan mer enn bare spille gitar.
Som han og hadde i engelsk versjon, (I'll never be a) star, på Mr. Smith platen Days of Fuzz fra 2004.
Forøvrig spor 3 på NVVTS singelen og spor 3 på Days of Fuzz platen.
Stjerne er absolutt en sang som Lundevall kunne fremført live.
jeg gikk og så på den pingvinfilmen
Neste

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 19 gjester