Dato/klokkeslett: 29 Mar 2024, 02:34


En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Her kan man ytre seg angående konsertopplevelser.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg19 Nov 2011, 12:00

Fantastisk bra referat, Bjørn Ivar! Tusen takk! Nå føler jeg nesten at jeg har vært tilstede selv... :lol:
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg20 Nov 2011, 03:58

Helt enig med Arne der ja!
Tok du notater underveis, eller gjorde de 2-3-4 pilsene at du fikk superhukommelse Bjørn Ivar???
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg20 Nov 2011, 11:22

Hadde du med opptakskasettspiller Bjørn Ivar? Dette var imponerende.
Avlogget

NinaPina

  • Innlegg: 4
  • Registrert: 20 Mai 2011, 01:02

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg20 Nov 2011, 15:02

Hei på dere her.
Nå skal ikke jeg komme her og komme her, men Bjørn Ivar vat det ikke Øystein P som spilte på siste låta? Bet meg merke i når han spilte, kjente at jeg hadde savnet han :) Flisespikkeri :)
Jeg er superfornøyd med kvelden, jeg vil bare ha Mere!
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg20 Nov 2011, 15:38

Hei NinaPina, velkommen! :-)
Ganske sikker på at det var Jevanord, husker Lillo ba ham starte grooven (som jo er bare basstromme og skarp), men la ikke merke til om Rune også snek seg inn på trommer. Tror han sang, og det tror jeg Paasche gjorde også, muligens spilte han tamburin. Husker ikke absolutt alt, da - så kan ta feil (lite sannsynlig, selvsagt) :geek:
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg20 Nov 2011, 17:52

Härligt reportage!
Med såna skribenter behöver man ju inte gå på konserterna längre. :D
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

Borgersen

  • Innlegg: 107
  • Registrert: 08 Des 2009, 13:59
  • Bosted: Ilseng

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg20 Nov 2011, 18:09

Jeg kan bekrefte at Jevanord spilte, da jeg sitter på videobevis:-) Paasche var aktiv foran scenen og dristet seg til å synge litt inn i mikrofonen, mens Rune stod ganske rolig ved Håkon Marius og konsentrerte seg mer om å drikke opp pilsen sin enn å engasjere seg i allsangen:-)
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg20 Nov 2011, 18:58

Bra det er flere som følger med! :-)
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget

NinaPina

  • Innlegg: 4
  • Registrert: 20 Mai 2011, 01:02

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg20 Nov 2011, 22:31

Jeg gir meg ikke helt... Etter at Øystein P har våget seg til å synge litt, setter han seg ved trommene til Rune. Vanskelig å se om han spilte, for det alle de andre sto jo forann, men jeg antar det. Fikk du med på filmen Borgersen?
Jeg lurer da på hvem som spilte trommer på ekstranr Klokken er mye nå? Var ikke det Øystein P? Det ble bare en øl på meg så jeg hadde ingen superhukommelse :lol:
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg21 Nov 2011, 10:49

Dette husker jeg ikke, altså... noen andre som gjør det?
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget

Borgersen

  • Innlegg: 107
  • Registrert: 08 Des 2009, 13:59
  • Bosted: Ilseng

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg21 Nov 2011, 10:53

Hehe, hukommelsen din er ganske super faktisk:-) Etter å ha finstudert videoen flere ganger ser det ut som om Paasche sniker seg bak til det andre trommesettet etter å ha sunget litt ja:-) Det var også Paasche som spilte på "Klokken er mye nå":-)
Avlogget

tio

  • Innlegg: 31
  • Registrert: 30 Jun 2009, 20:58

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg22 Nov 2011, 22:46

Bra konsert og bra referat !

Ligger noen klipp på tuben som noen har lagt ut, suser avgårde:

http://www.youtube.com/watch?v=qVzn_duJLGg

dukker opp et par til om man ser på denne..
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg23 Nov 2011, 00:41

tio skrev:Bra konsert og bra referat !

Ligger noen klipp på tuben som noen har lagt ut, suser avgårde:

http://www.youtube.com/watch?v=qVzn_duJLGg

dukker opp et par til om man ser på denne..


Tusen takk for disse tre. Det er gull!!!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg23 Nov 2011, 11:36

Bra klipp! Kan også nevne at konserten ble filmet av/for bandet, det var i hvert fall to kameraer som var satt opp - et på siden av scenen og ett bak i salen. Men tror det bare var for bandets egen del - selv om vi jo kan håpe på en "forum release" en gang?
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg23 Nov 2011, 12:36

Bjørn Ivar skrev:Bra klipp! Kan også nevne at konserten ble filmet av/for bandet, det var i hvert fall to kameraer som var satt opp - et på siden av scenen og ett bak i salen. Men tror det bare var for bandets egen del - selv om vi jo kan håpe på en "forum release" en gang?


Du verden, dette var gode nyheter. Vi liker jo alt slikt, om det så er ute av sync (slik som TÅVG-konserten). Det er i hvert fall flott at konserten er foreviget både i referatsform (BI) og som video. :D
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg23 Nov 2011, 19:54

Var ikke på konserten, men min mening er at disse sangene kommer best til sin rett når deLillos og Lars synger dem!
Vanskelig å forklare dette, men slik er de bare. Slenger på et smileansikt for sikkerhets skyld 8-)
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg23 Nov 2011, 22:06

Asmund skrev:Var ikke på konserten, men min mening er at disse sangene kommer best til sin rett når deLillos og Lars synger dem!
Vanskelig å forklare dette, men slik er de bare. Slenger på et smileansikt for sikkerhets skyld 8-)


Så är det förstås. Ingen sjunger en Lillo-Stenbergsång bättre än Lillos-Stenberg. Slik er de bare. 8-)
Och det kan förklaras med nerv, intensitet, känsla, sprödhet, äkthet, ärlighet, tajming och en massa andra kriterier som spelar in varför vissa sångare bara ÄR så drabbande att man lyssnar om de så sjunger telefonkatalogen. En unik röst.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg24 Nov 2011, 00:19

Hibbitt skrev:
Asmund skrev:Var ikke på konserten, men min mening er at disse sangene kommer best til sin rett når deLillos og Lars synger dem!
Vanskelig å forklare dette, men slik er de bare. Slenger på et smileansikt for sikkerhets skyld 8-)


Så är det förstås. Ingen sjunger en Lillo-Stenbergsång bättre än Lillos-Stenberg. Slik er de bare. 8-)
Och det kan förklaras med nerv, intensitet, känsla, sprödhet, äkthet, ärlighet, tajming och en massa andra kriterier som spelar in varför vissa sångare bara ÄR så drabbande att man lyssnar om de så sjunger telefonkatalogen. En unik röst.

Hva er egentlig TIMING? Er det det som er de andre kriteriene som er vanskelig å sette ord på? Dette må ha noe med sjel å gjøre, hva nå enn det er........
Bare Lars kan "treffe" når han synger sine egne sanger. Ingen andre.
Ingen kritikk av Maria Mena fra min side. Hun er ei skikkelig flink dame som jeg har sansen for!!
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg24 Nov 2011, 13:00

Nei og nei!
Helt uenig! Når Lars synger Prøysen liker jeg det meget godt. Synes han tilføyer noe til tekstene og ikke minst til dramatisering av tekstinnholdet med arrangementene. "Slipsteinsvalsen" f.eks.
På samme måte synes jeg andre artister (i hvert fall noen av dem) kan tilføye noe til deLillos-låter. Ingrid Olavas "Fullstendig oppslukt av frykt" fra Rockefeller i fjor er jo magisk. På samme måte som hennes sarte versjon av "Her kommer vintern" - Jokke. Fortryllende!
Konklusjon: Gode tolkninger er positivt og tilfører noe. Dessuten må det jo være moro for opphavsmenn at andre artister vil tolke kunstverket deres.
Når det er sagt er det liten tvil om at bare Lars Lillo kan synge og tolke sine egne verk på ypperste vis. Det er tross alt han som har tenkt gjennom og formulert tekstene og tilført melodier.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg24 Nov 2011, 20:28

Skjønner hva du mener, Arne.
Men - Alf Prøysen skrev ikke Slipsteinsvalsen (han skrev riktignok teksten) Prøysen skrev nesten ingen av melodiene sine selv, men altså kun tekst.
På den måten ble også han en tolker av Amdahls tekster, for å sette det litt på spissen.

Når det gjelde Prøysen-tolkninger så er det interressant du nevner det, Stein Arne.

Grøss og gru for en kræsj det ble alle de gangene Nora Brockstedt eller Vidar Lønn-Arnesen "tolket" de såre Prøysen-sangene med glimt og glis gjennom hele låta på "DaCapo" og slike program, f.eks. Romjulsdrøm eller f.eks den såre Slipsteinsvalsen.

En som har tolket disse godt på plate er Lars Lillo og han fra Hedmarken som kom med ei Prøysen-plate for et par år siden.
En del teksters innhold fikk en ny betydning da.
ForrigeNeste

Gå til Konserter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 25 gjester

cron