Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 15:49


DumDum Boys - Ti Liv

Her kan man diskutere ting som ikke har med deLillos å gjøre, dersom man måtte ønske å gjøre det på deLillos' nettsted. Bruk normal sunn folkeskikk! Ekle innlegg vil bli sanksjonert.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

DumDum Boys - Ti Liv

Innlegg27 Apr 2012, 09:43

Da er det klart for ny DDB-skive, det er jo alltid en begivenhet. Ikke bare deLillos som har vært i Sverige for å spille inn denne gangen... og de har også benyttet forskjellige produsenter på albumet, inkludert Bent Sæther, gitt!

DUMDUM BOYS: TI LIV
Fredag 18. mai slipper Dumdum Boys sitt tiende album, treffende nok titulert Ti Liv. Det innholder ti låter som syder av lekenhet, spilleglede og vilje til å utfordre sitt eget uttrykk. Ti låter som hadde gjennomgått utallige timer i øvingslokalet og føltes ferdige og gjennomarrangert da innspillingen skulle ta til. Etter 18 år og seks plater med samme produsent følte Dumdum Boys at de ville ha godt av å trå utenfor allerede oppgåtte stier og bli utfordret på nye måter. I utgangspunktet hadde bandet tenkt å prøve flere forskjellige produsenter og muligens gi ut resultatet i flere bolker.
I september 2011 dro de til et studio i de svenske skoger og gjorde en session med en eldre herre fra Skottland, noe som var morsomt nok, men ikke altfor vellykket. Etter det bestemte bandet seg for å glemme dyre mikrofoner, miksepulter med tonnevis av historie og gamle båndspillere. I november rasket de sammen det de hadde liggende av utstyr og dro på fjellet med Bent Sæther (Motorpsycho) og etter fire dager og seks innspilte låter var det lett å bli enige om å gjøre ferdig hele albumet med ham ved roret.
Bent Sæther viste seg å være en idéell produsent, han har de fleste av de samme musikalske referansene som Dumdum Boys, og han liker å tøye de vante rammene for musikken. Fordi låtene satt så godt og var grundig innøvd ble det paradoksalt nok lettere å rive og slite i dem, og i noen tilfeller gi dem helt ny form, men med samme innhold. Det er lyden av et band som leker med musikken og har det gøy i studio, og det er lyden av et band som vet hva de holder på med sammen med en produsent som bobler over av inspirasjon.
Låtene er kanskje mer musikalsk varierte enn noensinne, men har likevel det til felles at de alle er idéer som er tatt helt ut, dvs. at en opprinnelig rockelåt med disco beat er blitt en ren discolåt (Pulver) og at et enkelt boogieriff utviklet seg til en tung boogie som er tatt så langt en boogie kan komme (Kald Dag I Helvete). Dumdum Boys har lekt seg med blåsere, damekor og, for første gang, strykere. Resultatet er en plate med vidt spenn og låter som garantert blir nye livefavoritter!

Tracklist:
1: Ti liv
2: God morgen Satan
3: Hybris
4: Pulver
5: Kald dag i helvete
6: Kort rødt skjørt
7: Synd for deg
8: Rennesteinsvalsen
9: Evig liv
10: Fred og kjærlighet

Neste single “Kort Rødt Skjørt” er i salg digitalt 7.mai.
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: DumDum Boys - Ti Liv

Innlegg27 Apr 2012, 15:13

Ja, Bent Sæther rekker over mye han gitt. Produktiv fyr..

Spennende å se om Dum Dum greier å levere varene fortsatt!
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: DumDum Boys - Ti Liv

Innlegg19 Mai 2012, 12:13

Hvis hitlåta fra den nye plata er "Kort Rødt Skjørt" så lover dette dårlig for resten.
Har hørt noen sanger fra plata og dette er langt fra samme kvalitet som Dum Dum Boys på 90-tallet.
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: DumDum Boys - Ti Liv

Innlegg01 Jun 2012, 14:16

Førsteinntrykket var faktisk litt skuffende. Derfor måtte jeg sette meg ned og sjekke litt nærmere hvordan dette kunne ha seg. Låt for låt. Og nå har jeg en litt annen oppfatning – mye bra, men litt ujevn blanding.

1 - Ti Liv: ikke den vanlige åpningen, sitter ikke umiddelbart, slik åpningslåtene har pleid å gjøre. Litt skuffende.
2 - God Morgen Satan: Røff, litt pønkete, eller i det minste litt tilbake til tidlig 80-talls norsk rock. Unnagjort på 2:38. Men de to åpningssporene gjør at jeg faller litt av. Gir et litt feil inntrykk av hva som kommer.
3 - Hybris: Her er vi i gang. Minner meg om den mer ”radiovennlige” Pstereo-tiden (tankene går mot Tusen etasjer høy). Sløy og deilig. Burde vært spor 1?
4 - Pulver: Litt sløy disco-feeling slik Kent gjør det innimellom. Deilig.
5 - Kald dag i helvete: Seigt, tungt og mørkt gitarbasert og pumpende driv, soloen er som en vegg av lyd. Om de to forrige går hjem hos de fleste, er dette mer for fansen. Som meg.
6 - Kort Rødt Skjørt: Følger opp i samme gate som forrige låt, men med mer catchy refreng. Ikke helt vanlig DDB-singelmateriale dette heller.
7 - Synd for deg: Tilbake til det litt mer vennlige og melodiøse, igjen går tankene til Pstereo. Blåsere på refrenget.
8 - Rennesteinsvalsen: Vals slik bare DDB gjør det, fin sak.
9 - Evig Liv: Ny vennlig låt, med allsangsrefreng. Tar liksom ikke helt av, men er behagelig nok mot slutten av plata.
10 – Fred og Kjærlighet: Aj, aj, 6 minutter klassikermateriale. Litt som Trist å være glad, er det en trend å lage litt lengre komposisjoner? Topp avslutningsspor. "Vi er ikke her i all evighet, er det for mye forlangt med litt fred og kjærlighet"? Pøser til og med på med fullt kor. Digger.

Utfordringen med plata er at den ikke helt bestemmer seg for hva den skal være. Låt 1 (tildels) +2 og 5+6 skiller seg ut som av det litt mer krevende slaget, blandet med resten av skiva som er av det mer vennlige og melodiøse DDB-formatet. De to første låtene tror jeg gjør at en del kanskje faller av og man får et feil inntrykk av hva slags låter den inneholder. Syns du det blir for mye øs pøs og bråk, hør på plata uten disse avstikkerne….

Og hvor ble det av singelen Tre er To for mye? Ville vært et bra åpningsspor!
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: DumDum Boys - Ti Liv

Innlegg08 Jun 2012, 10:41

Flott rapport, Björn Ivar!
Ska checka DumDum förstås. Men jag är en sån som alltid varit frustrerad på det bandet - tycker fortfarande att Blodig Alvor-plattan är utmärkt och deras bästa.
Sedan är det sånger här och där som är fina men inga riktigt helgjutna plattor. Lite för standardtuffrock med lite för standard tuffrockattityd ibland.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

Dag G. Sørheim

  • Innlegg: 160
  • Registrert: 02 Feb 2009, 22:16

Re: DumDum Boys - Ti Liv

Innlegg02 Jul 2012, 02:42

Bent Sæther er i både DumDum og deLillos, det bæres damekostyme i deres siste album (Lars Lillo i TÅVG og DumDum i Kort Rødt Skjørt), i tillegg er det blått/hvitt fargevalg på coveret til både LF/TMIGFDG og Ti Liv. Tilfeldig??? Neppe. ;)
It will go fast and it will go nice
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: DumDum Boys - Ti Liv

Innlegg02 Jul 2012, 03:21

Interessant observasjon Dag! ;)
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: DumDum Boys - Ti Liv

Innlegg02 Jul 2012, 10:04

Skummelt...
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)

Gå til Alt annet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester

cron