Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 16:18


Mercury Motors

Her kan man diskutere ting som ikke har med deLillos å gjøre, dersom man måtte ønske å gjøre det på deLillos' nettsted. Bruk normal sunn folkeskikk! Ekle innlegg vil bli sanksjonert.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Mercury Motors

Innlegg25 Mai 2010, 01:16

KAN IKKE FÅ SAGT DET BEDRE ENN DETTE JEG FANT PÅ QXL OM MERCURY MOTOTRS:

"Mercury Motors - Smash The Moon - CD
Mercury Motors er kanskje Norges mest undervurderte band.
På slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet var det DumDumBoys, September When, Tre Små Kinesere, Jokke & Valentinerne og de gutta der som fikk overskriftene.
Samtidig holdt Mercury Motors på med sitt uten å få de helt store salgstallene. Hvorfor kan ikke jeg helt fatte…

Bestående av Jørn Christensen (DePress, Thinkerbell, Young Neils og “nye” CC Cowboys), Per Vestaby (CanCan, Young Neils, “nye” CC Cowboys samt en par glitrende soloplater) og Øyvind Hansen, er de velkjente musikere i det norske musikkmiljøet.
Jørn Christensen er i tillegg en MYE brukt produsent, med utallige storselgere bak seg.
På sin andre plate “Smash The Moon” finnes tittellåta nemlig “Smash The Moon”, som er en av norsk rocks beste låter noensinne. Denne burde gitt Motors det samme kommersielle gjennombruddet som deLillos fikk med “‘Neste Sommer”.
Jørn Christensen er ironisk nok produsent for en rekke av deLillos’ plater, blant annet “Neste Sommer”, der han også er kreditert på tittelsporet. Men i motsetning til “Neste Sommer”, solgte Smash The Moon ”sånn passe”, og det var liksom det.
Platen som helhet er en smule ujevn, men har noen innertiere som man sjelden finner maken til på norske plater.
Åpningslåta ”My Religion” er en rocker som viser det trøkket som bor i Mercury Motors.
”Birmingham” er en nydelig ballade, med piano og trombone. Man kan ane konturene av det som senere skulle bli bandet Thinkerbell, med Jørn Christensen og Vibeke Saugestad.
Så har vi låta ”Cat&Dog”, der Jørn synger duett med Karin Wistrand (ex. Lolita Pop), også en glitrende låt som burde sikret denne platen klassikerstatus allerede ved utgivelse. “Gypsy Tales” er en tøff liten sak over samme lest som ”My Religion”, og låta ”Walk Up The Way” er en rolig gitarlåt der Jørn får vist seg frem både på gitar og vokal.
Stemmen hans minner om Neil Young, noe som også gjør låtene han synger i ”Young Neils” til bandets beste.
Jørn Christensen er tross alt en sabla god gitarist, og har en unik stemme som matcher det han gjør til fulle.
En rekke andre gode låter til tross – låten ”Smash the moon” er alene verdt turen til en del bruktsjapper. Som er eneste stedet man kan finne gamle Motorsplater. Av en eller annen grunn finnes kun plata “Humbleberry Wine” på noen av de Norske MP3-utsalgene (musikkonline, platekompaniet osv).
“we smashed the moon to stay aliiiiiive”

Tracklist
1 My Religion 3:05
2 Jane Jane 3:10
3 Smash The Moon 2:45
4 The Idiot 3:00
5 Constantinopel 3:05
6 Bullfight 3:10
7 Birmingham 1:48

8 Cat & Dog 2:22
9 Gipsy Tales 2:25
10 Walk Up The Way 4:20
11 Tentons 3:10
12 Who Killed Baby Ben 3:15
13 Lost My Head 3:10
Credits Bass, Harmonica - Per Vestaby
Drums, Percussion - Øyvind Hansen
Engineer [Additional Engineering] - Thomas Petterson
Lead Vocals, Guitar, Organ, Piano - Jørn Christensen
Producer - Dag Lundquist , Mercury Motors
Recorded By, Mixed By - Dag Lundquist
Avlogget

Trond

Site Admin

  • Innlegg: 97
  • Registrert: 17 Jan 2009, 02:31
  • Bosted: Gjøvik

Re: Mercury Motors

Innlegg27 Mai 2010, 01:00

Hei!

En liten kommentar til dette fra Lars;


Jørn Christensen har produsert SA, FVDMMS, HEA, SOT og KAP.
At Jørn har vært vår viktigste medhjelper får holde, det blir nemlig en overdrivelse og si at han var kreditert som opphavsmann og produsent på NESTE SOMMER. Litt leit også ovenfor Kyrre Fritzner som er mannen som skal æres i den sammenheng. Derimot produserte Jørn en sang på Neste Sommer, nemlig Glemte Minner.

Ellers flott med oppmerksomhet på et band jeg var fan av.
Jeg tror jeg var på alle konsertene MM holdt i Oslo. Og tar jeg ikke helt feil skal dere ikke se bort fra at det blir mulig å oppleve dem live igjen.

Hilsen Lars
..finne nye stemninger, inni gamle meninger..
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Mercury Motors

Innlegg27 Mai 2010, 10:44

Morsomt å lese om MM. Kanskje de virkelig hadde "breaket" hvis de ikke hadde droppet pressekonferansen etter konserten i New York? Var vel det som skjedde hvis jeg ikke husker feil - og så fikk de sparken fra plateselskapet...
Ellers er dessverre ingen av platene tilgjengelig på Platekompaniet! Skam. (ligger ellers på QXL innimellom).

Når det gjelder produsent Kyrre F - en liten trivia-sak i forbindelse med æres den som æres bør: Han produserte også Midt i Begynnelsen, men på det første opplaget falt "produsert av Kyrre Fritzner" ut fra teksten i inneleggscoveret. Dette ble imidlertid oppdaget og rettet i neste trykk... (så nå kan dere sjekke hvilken dere har i samlingen). ;-)
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Mercury Motors

Innlegg27 Mai 2010, 11:22

Bjørn Ivar skrev:Når det gjelder produsent Kyrre F - en liten trivia-sak i forbindelse med æres den som æres bør: Han produserte også Midt i Begynnelsen, men på det første opplaget falt "produsert av Kyrre Fritzner" ut fra teksten i inneleggscoveret. Dette ble imidlertid oppdaget og rettet i neste trykk... (så nå kan dere sjekke hvilken dere har i samlingen). ;-)


Dette måtte selvfølgelig sjekkes. Fant ingen "produsert av" så jeg har tydeligvis et eks fra førsteopplaget.
Har forresten aldri hørt på MM, og forstår når jeg ser besetningen at jeg har gått glipp av noe... :oops:
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Mercury Motors

Innlegg27 Mai 2010, 11:27

Nei, der ser du - det første opplaget var faktisk ikke produsert av noen! ;-) Litt Off Topic, dette, men.
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Mercury Motors

Innlegg12 Jun 2010, 09:16

Ja, jeg ser at det ikke stemte helt det med Jørn Christensen og hans rolle på Neste Sommer. Kildebruken var internett og det var vel en litt overivrig skribent på ferde her. :P
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Mercury Motors

Innlegg23 Jun 2010, 11:30

Mercury Motors! Minns att jag såg dem i Göteborg kring 88/89 och de fullständigt körde över publiken med sin röjarrock -suveränt!
Hade sett Jörn med Can Can på Errolls i Göteborg några år tidigare och hade de tre Cirkus Modern-plattorna (två första riktigt bra för att vara 80-taliga 80-talare - borde releasas på cd någon gång!) så jag visste ju vem han var och Vestaby också.
Bra plattor i powerpoprockgenren gjorde de också även om en och annan låt fungerar bäst live.
Minns en gång när de var förband till deLillos på Rockefeller - var det 89 tror jag - och det var något fel på ljudet i basen som krånglade och inte ville ordnas och till slut blev Vestaby så förbannad att han slängde basgitarren i golvet med ett jäkla brak och gick. Sånt imponerade på en svensk turist. :D
Nåväl - de kom tillbaka och extranumrena kördes som Mercury Lillos med alla på scenen och bla spontanjamversion av Born in the USA... :lol:
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

kristian

  • Innlegg: 742
  • Registrert: 26 Jan 2009, 17:23

Re: Mercury Motors

Innlegg26 Nov 2010, 04:38

Vekker denne tråden litt til liv igjen jeg.
Mercury motors har samlet seg igjen nå, de hadde konsert på Mono i Oslo 11 november.
Dette var vel første konsert på 14 år.
Og dette fant jeg ut idag, ikke alt man skal få med seg her i verden gitt.
jeg gikk og så på den pingvinfilmen
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: Mercury Motors

Innlegg29 Nov 2010, 00:30

Jøss, artig da! Vet du om de har noen come back-planer utenom dette Kristian??
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget
Brukerens avatar

kristian

  • Innlegg: 742
  • Registrert: 26 Jan 2009, 17:23

Re: Mercury Motors

Innlegg01 Jun 2013, 10:52

Johnny Fredrik skrev:Jøss, artig da! Vet du om de har noen come back-planer utenom dette Kristian??


Tråd fra november 2010 er fint å vekke til liv igjen så nå svarer jeg deg Johnny Fredrik.
De har spilt noe som 5 konserter i år, 2013, og skal ha 2 til i år.
Igår var jeg på konsert med de i Drammen og du og du det var genialt det.
Du verden for et trøkk på scenen.
Så er man i nærheten av Gvarv i august så spiller de der, vel verdt å ta en tur.
jeg gikk og så på den pingvinfilmen
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: Mercury Motors

Innlegg02 Jun 2013, 03:50

Gamle tråder blir som nye.. Flott å høre at MM fortsatt rører på seg. Jeg arvet et kasett-eksemplar av "Smash The Moon". Den ble spilt mye husker jeg. Hadde vært fett å opplevd dem live.
Jeg orker ikke mere grønlandsk film

Gå til Alt annet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester

cron