Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 20:47


Jahn Teigen er død

Her kan man diskutere ting som ikke har med deLillos å gjøre, dersom man måtte ønske å gjøre det på deLillos' nettsted. Bruk normal sunn folkeskikk! Ekle innlegg vil bli sanksjonert.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Jahn Teigen er død

Innlegg25 Feb 2020, 11:56

Forferdelig trist å lese dette i morges. En av de aller største norske artistene fra min oppvekst er ikke lenger.
Teigen har bodd i Sverige siden 2008 og sovnet stille inn på sykehuset i Ystad mandag kveld.
Hvem kan glemme hans splitthopp, hans mange opptredener i Melodi Grand Prix (fra den tida dette ikke bare var pk-vrøvl), galskapen sammen med Prima Vera, Fantomets Glade Bryllup osv.
Nei, dette var uendelig trist!
RIP!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Jahn Teigen er død

Innlegg25 Feb 2020, 13:25

Fra NTB:
"Mannen med Norges høyeste splitthopp og en av våre mest folkekjære artister, Jahn Teigen, er død, 70 år gammel.

Teigen ble født 27. september 1949 i Tønsberg og startet sin lange karriere på 1960-tallet, men fikk sitt store gjennombrudd som soloartist i Melodi Grand Prix i 1978. Da vant han den norske finalen med «Mil etter mil».
I den internasjonale finalen endte det med null poeng. Det gjorde ham bare mer populær her hjemme, og «Mil etter mil» ble en stor hit.

Crazyhumor
Teigen var en gjenganger i Melodi Grand Prix, i 1976 ikledd skjelettdrakt. Crazy-humor ble det mer av i gruppa Prima Vera, der Teigen sammen med Herodes Falsk og Tom Mathisen ga ut en rekke album, blant dem kjempesuksessen «Brakara» i 1978.
Teigen samarbeidet tett med Herodes Falsk. Da han i 1975 ga ut sin første av mange soloplater var det med tekster av Herodes Falsk og tittelen «Teigen synger Falsk».

Hederspris
Med låter som «Optimist», «Det vakreste som fins» og «Min første kjærlighet» har Jahn Teigen solgt flere millioner plater og ble tildelt hedersprisen under Spellemann-utdelingen to ganger.
–Jahn Teigen har i perioder holdt en hel bransje i live. Han har vært tro mot populæruttrykket, og helt siden 60-tallet har han levert låter som i dag er å betrakte som folkeeie, sa Tore Hansen på vegne av Norsk Artistforbund da Teigen fikk Artistforbundets ærespris.
– Nå er det på tide at pop blir stuereint. Jeg håper slike priser som dette kan være til hjelp, var budskapet fra Teigen da han fikk æresprisen i 2002.

Statue i hjembyen
Om stuereint er det samme som prisbelønt, ble Teigen bønnhørt. I 2010 ble han slått til Ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden, og i 2012 ble han innlemmet i Rockheims Hall of Fame. Samme år sto en statue av ham ferdig i hjembyen Tønsberg.
Men det spørs nok om han noen gang i karrieren har fått flere presseoppslag enn da han i 1984 giftet seg med Anita Skorgan. Pressen elsket eventyret om villmannen og klovnen Teigen og den skikkelige, pene Anita Skorgan. Samme år som de giftet seg fikk de datteren Sara, som ble en av 1980-tallets mest omtalte babyer.
Ekteskapet varte bare i fire år, men de to forble gode venner, og i 2009 gjorde de braksuksess med showet «Jahn Teigen fra Tønsberg».

Skapte glede
Teigen medvirket også i flere musikaler, blant annet «Rocky Horror Show», «Fantomets glade bryllup» og «Fisle Narrepanne i Tyrol». De to siste var han også med å skrive.
– Han er en ikonisk artist. Det finnes ikke mange som både er likt av progfolk og bestemor på Løten som synger med på «Det vakreste som fins», konstaterte Christer Falck i plateselskapet C C Records i forbindelse med Teigens 70-årsdag i september.
Falck varslet samtidig utgivelse av en samleboks med alle Teigens soloplater, som trolig kan ventes i april.

«Ikke som alle andre»
Teigen slapp selv låten «Ikke som alle andre» på bursdagen, skrevet sammen med vennen Øystein Wiik. Han skrev også manuset til musikalen «Optimist», som sist høst gikk for fulle hus i Oslo.
Jahn Teigen har gjennom sin karriere friskt blandet sjangere og krysset grenser, og ikke vært lett å sette i bås. Selv oppsummerte han det slik etter å ha vandret rundt i sitt eget liv, i utstillingslokalene på rockemuseet Rockheim i Trondheim i 2012:
– Jeg er vel en slags entertainer. Men drivkraften har hele tiden vært å bruke det jeg kan til å skape glede.
(©NTB)"
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget

Stian A

  • Innlegg: 159
  • Registrert: 03 Feb 2009, 00:15
  • Bosted: Haugesund

Re: Jahn Teigen er død

Innlegg02 Mar 2020, 22:15

Ja dette er trist :-(
Sier som mange andre har sagt: det var flott at han ble såpass hyllet mens han levde. Er jo ofte en hyller folkekjære mennesker etter at de har gått bort.

Jeg har hørt mye på han, og er nok litt Prima Vera fan :)
Når du er hos meg så blir jeg så grei
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Jahn Teigen er død

Innlegg03 Mar 2020, 00:07

Stian A skrev:Ja dette er trist :-(
Sier som mange andre har sagt: det var flott at han ble såpass hyllet mens han levde. Er jo ofte en hyller folkekjære mennesker etter at de har gått bort.

Godt poeng!
Stian A skrev:Jeg har hørt mye på han, og er nok litt Prima Vera fan :)

Prima Vera var det største vi visste da jeg gikk på ungdomsskolen på slutten av 1970-tallet. De hadde en frisk og befriende rå humor vi ikke hadde hørt før i Norge. (Lystad, Mjøen og Kirkvaag var ikke borte de heller...)
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget

Stian A

  • Innlegg: 159
  • Registrert: 03 Feb 2009, 00:15
  • Bosted: Haugesund

Re: Jahn Teigen er død

Innlegg03 Mar 2020, 15:51

Helt enig :) KLM og Prima Vera er på mange måter norges Monty Python!
Når du er hos meg så blir jeg så grei
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Jahn Teigen er død

Innlegg03 Mar 2020, 20:42

Stian A skrev:Helt enig :) KLM og Prima Vera er på mange måter norges Monty Python!

God sammenlikning! Helt enig!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Jahn Teigen er død

Innlegg04 Mar 2020, 21:11

Trist.
Inte jättepeil på Teigen (än) men Christer Falck gör väl en kjempebautabox just nu med allt solo-Teigen och mer.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

lasse

  • Innlegg: 174
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:54

Re: Jahn Teigen er død

Innlegg15 Aug 2022, 10:43

Jeg var teigen fan fra midten av 70 tallet, var på konserter med popol ace, teigens tropper, teigens telt.
Falt av når baladene tok mer og mer over men gud bedre for en artist han var, for et herlig menneske. Dypt savnet

Gå til Alt annet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester

cron