Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 15:14


Paolo Vinaccia er ikke mer...

Her kan man diskutere ting som ikke har med deLillos å gjøre, dersom man måtte ønske å gjøre det på deLillos' nettsted. Bruk normal sunn folkeskikk! Ekle innlegg vil bli sanksjonert.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Paolo Vinaccia er ikke mer...

Innlegg06 Jul 2019, 00:46

Nitrist melding i kveld. Paolo Vinaccia er død, ser jeg av meldinger på twitter og på nrk.no.

"Komponisten og musikeren Paolo Vinaccia er død, 65 år gammel. Trommeslageren har gjennom en årrekke samarbeidet med en rekke norske artister i flere sjangre. – Ved tapet av Paolo Vinaccia har Norge mistet en fantastisk musiker, en fornyer av kunsten å spille trommer og en varm og stor personlighet. Han vil bli dypt savnet, sier Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted til NTB."

Sykt dyktig og ydmyk person.
RIP!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Paolo Vinaccia er ikke mer...

Innlegg12 Jul 2019, 12:49

Trist trist... Verkligen. Kände honom inte på något sätt men ändå kändes det nästan som en vän hade gått bort, triste nyheter, för han hade funnits med i periferin och överallt så länge.
När jag var på Rockefeller för allra första gången 1986 (Van Morrison), så gick jag på nån jazzklubb dagen innan eller efter. Och kom i samspråk i pausen med denne helt fantastiskt finlirarsmakfulle percussionist. Fantastiskt personligt spel! Ja jag berömde väl honom och så sa han att jag ju måste stå på gästlistan när hans band Heavy Gentlemen kommer till Göteborg och klubben Nefertiti senare på hösten. Jodå två kvällar i rad så jag var på båda med Eva som gick i min klass på lärarhögskolan. Och blev imponerad att jag kände en så cool musiker från utlandet, vilket jag ju egentligen inte gjorde.
Någon gång på 90-talet såg jag honom på Mosebacke i Stockholm med Knut Reiersruds band, och så gick åren, såg hans namn på en massa plattor med alla möjliga, också deLillos/Lillo-Stenberg. Och nu på senare år hade jag ju förstått att han var sjuk.
Och så i februari i år kommer Arild Andersen Trio till Fasching i Stockholm och Paolo är med! Och han är suveränt målande musicerande på sina cymbaler och pukor och skrammel och rassel och allt vad han gör. Pratar några minuter med honom efteråt. Han är glad att jag likte spelningen, får några platetips av honom tack tack för i kväll ja vi ses.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Paolo Vinaccia er ikke mer...

Innlegg12 Jul 2019, 20:12

Hvilke minner! Dette var givende, men samtidig trist å lese, Hibbitt! PV var en sann kunstner. Han spilte ikke trommer og perkusjon, han var selve rytmen. Du så det på hele mannen, på kroppsspråket. Han levde seg så inn i musikken at han selv smeltet sammen i en symbiose mellom menneske og lyd. Blikket hans når han spilte fortalte det meste.
Han kunne få hva som helst som lå for hånden til lage magiske øyeblikk med.
Fantastisk! Slike unikumer finnes det ikke mange av, tror jeg.
Unner deg virkelig de uforglemmelige møtene du hadde med han.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"

Gå til Alt annet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester

cron