Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 16:39


Nini - ny bok fra Lars Lillo!

Her kan man diskutere ting som ikke har med deLillos å gjøre, dersom man måtte ønske å gjøre det på deLillos' nettsted. Bruk normal sunn folkeskikk! Ekle innlegg vil bli sanksjonert.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Nini - ny bok fra Lars Lillo!

Innlegg20 Apr 2018, 00:29

Lars L-S har skrevet bok om Nini Stoltenberg og den er nå ute i bokforhandlerne.
Forlaget skriver:
"Lars Lillo-Stenberg og Nini Stoltenberg var venner i ungdomstiden. Dette vennskapet danner utgangspunktet for hans bokprosjekt, der forfatteren oppsøker menneskene som stod Nini nærmest. Nini Stoltenberg var vakker, vittig og hadde en unik utstråling. Faren Thorvald var mangeårig statsråd, moren Karin toppbyråkrat. Broren Jens ble statsminister, søsteren Camilla ble lege og direktør. Selv ble Nini heroinavhengig og døde i 2014, bare 51 år. Hva skjedde med henne? Hvem var hun egentlig? Dette er spørsmål Lars Lillo-Stenberg utforsker i denne boken. Lars og Nini var venner i ungdomstiden, og vennskapet danner utgangspunktet for fortellingen om Nini. I boken møter vi miljøene de vanket i, holdningene som preget dem og menneskene som sto henne nærmest. Thorvald, Jens og Camilla bidrar gjennom flere dybdeintervjuer, det samme gjør mange av Ninis beste venner. Ikke minst viser Lars Lillo-Stenberg hvordan hans eget liv er viklet inn i Ninis historie, men at deres skjebner fikk vidt ulike utfall. Nini er en nær, varm og rørende fortelling der forfatteren med sitt nysgjerrige blikk gir leseren anledning til å se det hele mer innenfra."

Høres trist og spennende ut. Må nok kjøpes og leses etterhvert!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget

JIP

  • Innlegg: 178
  • Registrert: 24 Okt 2010, 11:39

Re: Nini - ny bok fra Lars Lillo!

Innlegg20 Apr 2018, 16:52

Frognerungdommen har nok et villere liv enn man kanskje skulle tro.
Det er en stor reportasje i A-magasinet i dag så det er vel verdt å ta en tur på biblioteket - eller sniktitte på den i kiosken hvis du ikke vil lese den på nett.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i ... -vel-henne

Bilde
Avlogget
Brukerens avatar

lasse

  • Innlegg: 174
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:54

Re: Nini - ny bok fra Lars Lillo!

Innlegg21 Apr 2018, 18:38

Den har jeg lyst til å lese. Takk for info.
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Nini - ny bok fra Lars Lillo!

Innlegg27 Apr 2018, 14:35

Oslo 70-talet, 80-talet.
Lars Lillo-Stenberg, författaren.
Ska bli väldigt intressant att läsa.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

JulieH

  • Innlegg: 2
  • Registrert: 28 Apr 2018, 16:02

Re: Nini - ny bok fra Lars Lillo!

Innlegg28 Apr 2018, 16:06

Pleier ikke lese slike biografier, men med perspektivet fra Lillo i gamle Oslo høres spennende ut. Blir nok til at jeg leser denne.
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Nini - ny bok fra Lars Lillo!

Innlegg30 Jun 2018, 16:36

Nini. Fantastiskt fin bok han skrivit.
Det är så många passager och stycken i den där jag reflekterat över hur välvalda orden är. Hur Lars måste gått en svår och delikat balansgång mellan alla olika intressen, olika sätt att framställa Nini och situationer, olika hänsyn att ta. Att få den rätta nivån på boken liksom, den variation en sån här biografi måste pendla igenom.
Å ena sidan, å andra sidan. Och inte låta historien falla över i för mycket av någon ingrediens. Varken sentimentalitet, självransakan hos vänner och familj, romantisering/relativisering av droger, fördömande/bitterhet eller för mycket inblandning av sig själv och ett parallell-liv till Nini och de andra, Oslo och historiens gång genom alla år.
Och samtidigt måste ju Lars Lillo-Stenberg och också deLillos vara närvarande där i historien. Det är ju ändå utgångspunkten då det är L L-S som väver fram historien. Vilket säkert är några procent inköpsargument för bokläsarna också.
En sak som slår mig är hur alla verkar känna alla och hur intressanta positioner väldigt många hamnat på. (Och flotta adresser – väldigt lite Ammerud liksom.) Det är Stoltenbergs förstås och sedan konstnärer, författare, journalister, tidskriftredaktörer, NRK-människor och andra tv-producenter och Ole Paus.
Och så får man veta såna saker som inte jag förstått tidigare som att Gisken är ingift i Lillo-Stenberg-släkten. Eller att denne Therese Bjørneboe, själv kulturpersonlighet och Jens dotter, som Lars alltså gick i skolan med (wow), är gift med (oops) Dag Solstad! Dessa nät av kulturell kredibilitet, ja jag häpnar. :)
Ja alla reflektioner jag gör när jag läser texten. Hur författaren Lars lyckas fångar in människorna på så fint sätt, genom olika grepp förmedla personernas olika personligheter. Hur de talar, temperament, deras relationer till andra människor och deras entusiasm eller inte om att tala om en förgången tid, ett tidigare liv. Man förstår Jens tidspressade liv uppe i sin toppvärld. Men också hur han samtidigt håller sig jordnära med familjen. Och Ole Paus väldigt raka ärlighet, också den helt sann. Och Thorvalds värme.
Ja speciellt den bild man får av Thorvald måste känts viktig att få fram så äkta som möjligt. Stort jobb och fint genomfört. Tack för läsningen. Imponerande.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

carinalillyy

  • Innlegg: 1
  • Registrert: 01 Nov 2022, 00:22

Re: Nini - ny bok fra Lars Lillo!

Innlegg01 Nov 2022, 00:26

JIP skrev:Frognerungdommen har nok et villere liv enn man kanskje skulle tro.
Det er en stor reportasje i A-magasinet i dag så det er vel verdt å ta en tur på biblioteket - eller sniktitte på den i kiosken hvis du ikke vil lese den på nett.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i ... -vel-henne cvmal

Bilde



Flott bok, leste den nylig på nett. Men jeg kommer definitivt til å lese den trykte boken en gang.

Gå til Alt annet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 8 gjester

cron