Dato/klokkeslett: 29 Mar 2024, 01:10


Lars Lillo: Hvorfor jeg var misunnelig på Joachim

Her kan man diskutere ting som ikke har med deLillos å gjøre, dersom man måtte ønske å gjøre det på deLillos' nettsted. Bruk normal sunn folkeskikk! Ekle innlegg vil bli sanksjonert.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Lars Lillo: Hvorfor jeg var misunnelig på Joachim

Innlegg06 Sep 2014, 13:07

Søren, dette hadde vært topp å være med på! Seminar om Joachim Nielsen på Nasjonalbiblioteket, og Lars L-S er en av foredragsholderne!
Skulle gjerne ha lest manuset. Kanskje tankene til Lars kunne ha blitt lagt ut her på hjemmesiden "vår"?

08 sep
Seminar og utstillingsåpning: Hvis jeg var deg. Joachim Nielsen 50 år
Joachim Nielsen
Kl. 11–14

Den 8. september 2014 ville Joachim Nielsen fylt 50 år. Han stod for et av de tydeligste kunstnerskapene i norsk rockehistorie. Som frontfigur i Jokke & Valentinerne skapte Joachim Nielsen et eget univers der tekster og musikk, konserter og plater med vedlagte tegneserier, danner en særegen helhet. Han videreførte sitt musikalske prosjekt som soloartist og etter hvert i bandet Jokke med Tourettes.

Seminar (fulltegnet!)
Til seminaret vil Nasjonalbiblioteket invitere foredragsholdere for å lytte, lese og se nærmere på Nielsens produksjon.

Program:

10.00 Åpning for registrering for påmeldte seminardeltakere
11.00 Velkomst ved konstituert nasjonalbibliotekar Roger Jøsevold
11.05 Ivar Håkon Eikje: Hvis jeg var deg. Joachim Nielsen 50 år
11.30 Tor Lier: Narvere og Narvesen-lektyre. Om brødrene Nielsen og det visuelle
11.55 Trond Haugen: Vi forblir i Skjærsilden. Joachim Nielsens musikalske poesi
12.15 Pause (kaffe, frukt)
12.35 Lars Lillo-Stenberg: Hvorfor jeg var misunnelig på Joachim
12.55 Kort pause (omrigg)
13.05 Arvid Skancke-Knutsen i samtale med May Irene Aasen, Håkon Torgersen og Petter Pogo: Om Joachim Nielsen og Jokke & Valentinerne
14.00 Seminarslutt og omvisning i utstillingen

Påmelding er ikke lenger mulig da seminaret er fulltegnet!

Utstilling
Utstillingen vises i forhallen i 2. etasje i perioden 8. september til 11. oktober. Her vises foruten lyd- og filmopptak også konsertplakater og skisser til tekster av Joachim Nielsen, samt originaltegninger til plateomslag og tegneserier laget av Christopher Nielsen. En vesentlig del av utstillingen vil også vies May-Irene Aasens fotografier.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Lars Lillo: Hvorfor jeg var misunnelig på Joachim

Innlegg08 Sep 2014, 18:09

Er det noen her som var tilstede?
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

kristian

  • Innlegg: 742
  • Registrert: 26 Jan 2009, 17:23

Re: Lars Lillo: Hvorfor jeg var misunnelig på Joachim

Innlegg08 Sep 2014, 21:09

jeg gikk og så på den pingvinfilmen
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Lars Lillo: Hvorfor jeg var misunnelig på Joachim

Innlegg11 Sep 2014, 15:47

kristian skrev:En artikkel på dagbladet her:

http://www.dagbladet.no/2014/09/08/kult ... /35180457/


Tack, Kristian!
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Lars Lillo: Hvorfor jeg var misunnelig på Joachim

Innlegg11 Sep 2014, 17:11

Bare overskriften til søpleorganet Dagbladet er nok for meg! Jeg leste saken og erklærer herved kulturavisen Dagbladet for steindød! Dette er piss som du forventer fra Se&Hør.
Det skal sies at jeg aktivt har boikottet Dagbladet både på nett og som papiravis siden årsskiftet. Maken til useriøst piss de klarer å skrive!
RIP Jokke!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Lars Lillo: Hvorfor jeg var misunnelig på Joachim

Innlegg11 Des 2014, 17:18

Valentourettes – Rockefeller 5 december 2014
Jäklar vilket härligt kaos... Tuff natt med Valentourettes spelar Jokke og Valentinerne.
Ölduschning och slagfält. Dessa norrmän...
(Minns en Mere-kväll när mixerbordet hamnade under öl...)
Eftersom jag aldrig fick se Jokke in person medan han levde (och inte sen dess heller) så passade jag på att se en sån här hyllningsföreställning med Jokke & Valentinerne-sånger. Bandet är om någon inte vet det ett konglomerat av Jokkes två kompband.
Numera tolkar de låtarna ibland aning för trashmetall, lite så där Mötley Crue-artat, (mm party blir det ju…) men bara en aning för mycket ditåt.
På sin tid var det ju mer 50’s-rootsrock, glam, skapunk och vanlig pop.
Men allt var med.
Fantastiskt att höra dem live till slut: Gutta, Øl, Paranoid, Her kommer vintern, Sitter på en bombe, Solen skinner, Verdiløse menn, Alt kan repareres…
Passade också på att leta upp Joachim Nielsens Gang – den lilla gatstump i de ruskiga kvarteren bakom Oslo Central som nu namnats till hans ära. En selfie vid skylten. :)

Kapade den här tråden nu så detta får bli den officiella Jokke-tråden.
(Recensionen är en kopia från Anders F Rönnblom-forumet.) 8-)
Kanske Lars-Lillos fantastiska text om Jokke också bör in här? Ligger väl under deLillos nånstans väl? Och annat Jokke annanstans
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...

Gå til Alt annet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester

cron