Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 23:59


En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Her kan man ytre seg angående konsertopplevelser.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

kristian

  • Innlegg: 742
  • Registrert: 26 Jan 2009, 17:23

En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg09 Nov 2011, 15:31

Som dere vel har lest om på forsiden.
Er en artikkel på Dagbladet nett idag og:

http://www.dagbladet.no/2011/11/09/kult ... /18922506/

Dette må bli som de selv sier en spesiell kveld.
jeg gikk og så på den pingvinfilmen
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg09 Nov 2011, 16:16

ja, dette blir en annerledes deLillos-konsert! Jeg er så "heldig" at jeg må på jobb fra 18.00-21.00, så dette går jeg glipp av. Utgjort, for jeg fikk heller ikke med meg Solveig Slettahjell i Drammens Teater for noen uker siden av samme grunn.
Argh!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg09 Nov 2011, 16:26

Merker meg forresten at selv etter 25 år klarer ikke BlaBladet/Dagbladet å skrive bandnavnet slik det skal skrives... De er til og med konsekvente gjennom hele teksten.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg09 Nov 2011, 17:19

Ja, dette blir fett! Har egentlig bandøving, men vi drar selvsagt på konsert istedet! Gleder meg...
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg10 Nov 2011, 01:22

Wow, både Øystein J og Øystein P kommer! En stund siden jeg har sett deLillos med ØJ, gitt! :) Artig!
Lurer på om denne konserten blir tatt opp på noe vis, det må det da, ganske morsomt å hatt dette.... kanskje som en juliegave til forumet?
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg10 Nov 2011, 10:53

De skulle lagt denne spesielle konserten til helgen da hadde jeg hatt mulighet til dra bortover. :(
"La oss slutte å lure på meningen."
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg10 Nov 2011, 14:02

Bjørn Ivar skrev:Wow, både Øystein J og Øystein P kommer! En stund siden jeg har sett deLillos med ØJ, gitt! :) Artig!
Lurer på om denne konserten blir tatt opp på noe vis, det må det da, ganske morsomt å hatt dette.... kanskje som en juliegave til forumet?


Jeg lurer litt på hva en "juliegave" er. 8-) Men uansett: hadde vært maks med et lydopptak av denne begivenheten. Her burde P1-scenen/ Robert Sætervik snu seg rundt og ordne saken!
SKikkelig ergelig å gå glipp av dette her.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg10 Nov 2011, 20:00

Ordboken på telefonen som spilte meg et puss der... :-/
Ellers har dere kanskje notert dere at det gis ut en bok om og for hver av platene på topp 10... Altså en egen bok om SA! Forfatteren Marius Lien har vært så snill og sende meg en, fikk den idag og gleder meg stort. Denne må dere skaffe dere (selges blant annet på konserten torsdag). Regner med den blir å få kjøpt rundt om kring, men si fra hvis jeg skal hjelpe noen.

Dette er jo tidlig jul(i)ekveld!
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg10 Nov 2011, 20:37

Bjørn Ivar skrev:Ordboken på telefonen som spilte meg et puss der... :-/
Ellers har dere kanskje notert dere at det gis ut en bok om og for hver av platene på topp 10... Altså en egen bok om SA! Forfatteren Marius Lien har vært så snill og sende meg en, fikk den idag og gleder meg stort. Denne må dere skaffe dere (selges blant annet på konserten torsdag). Regner med den blir å få kjøpt rundt om kring, men si fra hvis jeg skal hjelpe noen.

Dette er jo tidlig jul(i)ekveld!


Trenger vi forummedlemmer denne boken? Kan bli spennende å se om forfatteren har noe komme med som vi ikke vet? Er det mulig det, da?Opp gjenneom de siste årene har vi vel gjennomanalysert platene så vi ikke har noe mere å snakke om :mrgreen:
Kanskje inneholder boka detaljer fra Lars Lillo om innspillinga og prosesessen. slike ting sm om hvilket klokkeslett Mine Øyne ble tapet og hvilke klær Beckstrøm hadde på seg.
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg10 Nov 2011, 21:16

Skal ikke se bort fra at det dukker opp noe, jeg skal legge det ut på deLullos-quiz'en - så får vi se :-)
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg10 Nov 2011, 23:45

Artig at Haugen-brødrene er fans av deLillos og har fulgt dem hele tida.
Slike gutter liker vi.
Vemodig, vemodig, vemodig, vemodig og veldig ergrelig at jeg ikke får anledning til å dra på denne konserten. Skal tenne et lys neste torsdag og minnes alle gangene jeg har satt på både LP'n og CD-plata :o . deLillosmani i gode og trøst i litt tunge dager. Slik har det vært! Så må jeg ta med gleden det er å sette seg ned å spille disse selv på badet, stua eller hjemme på gutterommet på min eller mors gamle gitar.
Fy faen i hælvete førr ei plate!!!!!

(Arne: Skriver jeg deLillos rett synes du...?)

Ellers hvis jeg kommer nedover 3.desember hadde det vært artig med et forumtreff før konserten
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg11 Nov 2011, 00:05

Får ikke med meg disse kongekonsertene i høst/vinter, men regner med at dere forummedlemmer som skal dit vil representere oss alle på en verdig måte!!
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget

Nilsegutt

  • Innlegg: 35
  • Registrert: 15 Feb 2009, 16:52

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg14 Nov 2011, 14:53

Da ser det ut som at jeg klarer å komme meg over fra Stavanger for denne konserten! Reiser tur/retur med fly kun for dette, og står heller over Rockefelller.

Hvem andre skal? Få til en deLillos-pils et sted før konserten? :)
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg18 Nov 2011, 14:01

Er det noen som kan skrive et referat fra begivenheten i går kveld? Please!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg18 Nov 2011, 14:38

Kommer! Det var en veldig morsom kveld med mange artige tolkninger.
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg18 Nov 2011, 15:11

Her er settlisten (de spilte som dere ser kun SA, utvidet med JF/Fulg-singelen, og låtene kom i en annen rekkefølge enn på skiva)
  • Nå som vi alle er forskjellige m/ Rolf Erik Nystrøm og Lasse Marhaug (... på eh... lyder...)
  • Siste sommerferiedag m/ Thomas Dybdahl
  • Knut (er det sandt) m/ Einar Stokke (fra Jim Stärk)
  • La la la m/ Bare Egil
  • Fugl i bur m/ Kristel Alsos
  • Tøff i pyjamas m/ Jørn Christensen og Andrej Nebb (fra dePress)
  • Finnes det en kvinne m/ Haugen-brødrene (fra Hellbillies)
  • Livet er en liten dings m/ Tommy Tokyo
  • Mine øyne m/ Øystein Dolmen
  • Johnny Fredrik m/ Lars Lønning (fra Black Debbath etc)
  • Suser avgårde m/ Maria Mena
  • Min beibi dro av sted m/ Stein Torleif Bjella
  • Full men pen m/ alle
Kommer med flere kommentarer senere i helgen! Strålende kveld (som vanlig)...
Sist endret av Bjørn Ivar den 19 Nov 2011, 01:44, endret 2 ganger.
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg18 Nov 2011, 16:10

Tusen takk for denne tørsteslukkeren, Bjørn Ivar! Hvis du har mulighet til å dele flere detaljer med oss er det helt topp! :D
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg18 Nov 2011, 18:07

Høres helt kanon ut dette!
Bra jobba Bjørn Ivar!! :D
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg19 Nov 2011, 01:40

Skal vi se...
Kvelden starter med Axel Olsen, som leser fra Så lenge det er tvil..., dvs han leser et par dL-tekster slik Odd Karsten Tveit, Yngve Håkensen og Sverre M. Fjelstad ville gjort det. Ganske morsomt, selv om vi hardcore fans jo så det ifjor på TÅVG-konsertene... Pussig med Sverre M, begynner jo å bli noen år siden han var på skjermen (ca samtidig med Suser?), så det sier vel litt om snittalder på publikum? ;-) Lars Lillo var på scenen sammen med ham, og inn kommer Nystrøm med tre, fire sax'er rundt halsen. Inn kommer også Lasse Marhaug med div synth- og lydsamplingsgreier. Det blir tid for moderne samtidsmusikk (?), som etter hvert glir over i riffet til Nå som vi alle er forskjellige. Vi er i gang...

Neste låt blir Siste sommerferiedag, i form av en vals, med Thomas Dybdahl. Deilig! Deretter kommer Øystein P inn og overtar trommene. Som trommis blir jeg dermed lettere nostalgisk (skyldes nok også et par halvlitere). Inn kommer Einar Stokke (Jim Stärk) med kassegttar, og drar en fin versjon av Knut. Deretter er det klart for det Lars Lillo forteller er låta de trodde skulle bli singelen fra plata. Egil har kommet inn, og supplerer med at det nok er først nå - når han synger den - at den blir singelmateriale... Og Egil synger La la la slik Bare Egil Kan Det... Lillo spiller for øvrig piano til.

Så kommer Kristel Alsos inn, og begår en rolig, behagelig, og annerledes versjon av Fugl i bur. Riktig så fint. Til å lydsette dette har selvsagt Lindstrøm kommet tilbake bak trommene. Og så et høydepunkt... DePress! Navnet som inspirerte Lars til å justere bandnavnet (de het vel The Lillos i 20 min) til deLillos. Nesten hele dePress er på scenen, idet både Jørn Christensen og Andrej Nebb kommer inn. Et historisk øyeblikk. Jeg var egentlig ikke klar over at Nebb eksisterte lenger :), og litt ut i Tøff i pyjamas er jeg i det minste fremdeles litt i villrede om hvilken planet han befinner seg på :D Han greier vel ikke følge låta helt, og står i knestående syngende ned i gulvet det meste av låta. Skyldes vel at teksten er klistret opp på gulvet... Men uansett et humørfylt gjensyn med gutta i dePress! (ikke sjokkerende at Andrej ikke dukker opp igjen i finalen).

Stemningen har steget et par hakk nå, det virker som publikum koser seg. Og neste låt tar vel stemningen ytterligere opp. Haugen-brødrene entrer scenen, og drar i gang Finnes det en kvinne i skikkelig Hellbillies-stil, med glitrende gitarspill. Stor stemning! (Lillo på piano igjen).

Tommy Tokyo kommer så, med Livet er en liten dings. Her må jeg innrømme at halvlitrene krevde sitt, så dette ble kveldens buljongpar for meg (dvs jeg kjøpte ikke buljong, men løp et ærend). Muligens urettferdig mot hr Tokyo...

Ida Maria spretter inn på scenen med pilsen i hånda, og gjør en energisk versjon av Hei jeg er tilbake. Like herlig er det å se Øystein Jevanord på plass (bak Øystein P's trommer). Min første dL konsert var russeluepåleggelse på Jordal Amfi 16. mai 87, og da med Jevanord på trommer... Så det var lenge siden sist!

Jevanord blir sittende også gjennom neste låt, Mine øyne. Her kommer selveste Knutsen inn, alias Øystein Dolmen. Med ukulele. Han hadde bedt spesielt om å få synge nettopp denne, og hadde arrangert den i kjent&kjær Knutsen&Ludvigsen-stil. Selvsagt vellykket.

Fra det ene til det andre, fra barnemusikk til øs-pøs. Vi får Johnny Fredrik med Lars Lønning (kjent fra Gartnerlosjen, Black Debbath etc etc). De kjører samme versjon som på Mere (Alex kunne ikke komme, sier Lars). Det låter ganske likt, og jeg syns det er ganske tøft. Paasche har kommet inn for å bidra med det nødvendige trøkket.

Så spankulerer Maria Mena inn... Lindstrøm sniker seg inn bak trommene, Lillo bak pianoet igjen, og jeg aner en rolig versjon av ett eller annet... Ganske riktig... Det er selvsagt Suser avgårde som smyger seg ut av høyttalerne. Vakkert! Så, midt i alt det vakre og sarte, publikum lytter henført... så bare MÅ en eller annen APEKATT begynne å rope. Er det mulig?? Hva foregår i hodet på sånne?? F...i...helv... Lars Lillo gjør hysjetegn, det går heldigvis fort over uten å ødelegge for mye, og Maria løfter låta videre opp fra det rolige til mer trøkk gjennom siste halvdel. Fantastisk versjon.

Ikke mange låter igjen nå, tenker jeg i det Stein Torleif Bjella kommer inn og backingbandet deLillos drar igang Min beibi dro av sted. På "Ålsk". Vi diskuterer, og er enige i at dette hørtes rett og slett helt ut som en ekte Bjella-låt. Fett.

Bjella drar av sted igjen, Lindstrøm likeså - inn med Jevanord. Han drar igang grooven fra Full men pen. Dette blir kveldens siste låt, en slags We are the world-avslutning med alle inn på scenen igjen (ikke hr Nebb, men). Selvsagt artig, og en fin avslutning på kvelden. Litt rart med en hel konsert uten noen Beckstrøm-numre... Men det rettes opp noe da begge de to andre Larsene får synge på denne - for anledningen - avslutningshymnen.

Heldigvis er det ikke helt slutt, det er plass til ett ekstranummer. Lillo kommer inn igjen, forsøker seg litt frem, bestemmer seg, og ender opp på Klokken er mye nå. Rune, Lars og Lars kommer inn, og låta avsluttes med full besetning. Perfekt finale!

Underveis har jeg truffet både Nilsegutt (med Søster) og Dag fra forumet, det var jo som vanlig hyggelig. Og Ludde avslører at de hadde arrangert alle låtene så de skulle passe til hver gjest. Imponerende, man skulle jo nesten tro at det var omvendt.

Alt i alt - ja, en super kveld, og en helt spesiell deLillos-opplevelse. We want more!
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

kristian

  • Innlegg: 742
  • Registrert: 26 Jan 2009, 17:23

Re: En helt spesiell kveld med deLillos 17 november

Innlegg19 Nov 2011, 03:25

Kvelden starter med Axel Olsen, som leser fra Så lenge det er tvil..., dvs han leser et par dL-tekster slik Odd Karsten Tveit, Yngve Håkensen og Sverre M. Fjelstad ville gjort det. Ganske morsomt, selv om vi hardcore fans jo så det ifjor på TÅVG-konsertene..

og på Norwegian wood 2005..
Takk for referat Bjørn Ivar, jeg måtte prioritere litt så jeg fikk ikke vært der selv desverre.
jeg gikk og så på den pingvinfilmen
Neste

Gå til Konserter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 30 gjester

cron