Dato/klokkeslett: 29 Mar 2024, 02:49


Lars Lillo barnekonsert på Nationaltheateret 20. mai

Her kan man ytre seg angående konsertopplevelser.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Lars Lillo barnekonsert på Nationaltheateret 20. mai

Innlegg04 Mai 2010, 20:23

Byens andre storstue står for tur! Har samlet kone, barn, pluss et par ekstra barn og drar til Nationaltheateret 20. mai:
Barnekonsert med Lars Lillo-Stenberg
En musikalsk hyggestund for store og små

Lars Lillo-Stenberg er særlig kjent som frontfigur og vokalist i rockegruppen deLillos og for sine naivistiske sangtekster og karakteristiske visetolkninger. Soloprosjektene hans inkluderer blant andre barneplaten Å, var jeg en sangfugl og Synger Prøysen.


Blir nok hyggelig, og barna får litt skikkelig oppdragelse. Første deLillos-relaterte konsert for mine to jenter (6 og 10). De gleder seg! (de har hørt en del på rockegruppen deLillos, ja).

Noen andre som skal?
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Lars Lillo barnekonsert på Nationaltheateret 20. mai

Innlegg04 Mai 2010, 23:49

...også jeg har jo barn i målgruppen (5 og 7 år). Dette hadde nok falt i smak hos dem.
Bare litt strevsomt å forflytte seg 600 km den datoen.
Istedet får jeg prøve å hjernevaske dem med litt ekstra deLillos-relatert den datoen :lol:
Dattera på på 7 satt å leste på coveret på Hjernen Er Alene-plata i kveld. Hun synes hunden på fremsida så trist ut og da er hun jo på rett spor, selv om hun grubla på tittelen.
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Lars Lillo barnekonsert på Nationaltheateret 20. mai

Innlegg21 Mai 2010, 14:35

Da er nok en hyggelig konsert unnagjort - skal legge ut et lite referat idag hvis jeg rekker det før pinsehyttetur :)
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Lars Lillo barnekonsert på Nationaltheateret 20. mai

Innlegg21 Mai 2010, 16:45

Her er spillelisten - referat kommer over helgen :-)
1. Vår
2. Mors lille Ole
3. Tøff i pyjamas
4. Kom mai du skjønne milde
5. Vi vandrer med freidig mot
6. Løft ditt hode
7. Alle fugler
8. Jeg gikk en tur på stien
9. Lille måltrost
10. Helene harefrøken
11. Den prektigkledde sommerfugl
12. Jeg vil ha en liten hund
13. Hadet, dinosaurus
14. Flink
15. Lillebrors vise
16. Bolla pinnsvin
17. Neste sommer
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Lars Lillo barnekonsert på Nationaltheateret 20. mai

Innlegg24 Mai 2010, 18:35

Wow! Höjdarsetlista. Många sällan spelade gobitar. Och jag är seriös nu! (Om någon nu skulle tro att det var ironi eller sånt nej nej nej... Vackra sånger!)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Lars Lillo barnekonsert på Nationaltheateret 20. mai

Innlegg25 Mai 2010, 10:08

Ironisirenen har ikke ult sine bitre toner, Hibbitt! :-)
Ja, den settlista er flott og passer fint for en familiekonsert. Faktisk, jeg har lagt inn hele albumet "Å var jeg en sangfugl" på mp3-spilleren og frydet meg over den hele våren mens jeg har jobbet i hagen med felling av trær (uten helikopterstøtte) og kappet ved. Albumet er en perle som alle burde ta frem igjen!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Lars Lillo barnekonsert på Nationaltheateret 20. mai

Innlegg27 Mai 2010, 12:15

... og som utlovet, her kommer et lite referat fra meg:

Nationaltheaterets storstue var mer eller mindre fullsatt så vidt jeg kunne se, i hvert fall på gulvet. Publikum bestod av en god blanding av forventningsfulle barn og voksne i alle aldre. Scenen var for øvrig innredet med sofa og stålampe, piano og flygel. Konserten åpner med en rolig versjon av Vår. Vi får vite at det stort sett blir dyresanger i dag, mens barna syns det er morsomt at Lars hele tiden må ut å hente en ny gitar. Hvorfor skal han ha så mange? Mors lille Ole følger, med et deilig gitarakkomp til. Dyr: Bjørn. Neste sangs dyr: mennesket – nemlig Lars selv, i en sang fra veldig lenge siden; Tøff i pyjamas. Begeistrede tilrop fra salen når åpningsriffet kommer, og ”Tøffetøffetøff” slår an blant de små. Kul og fengende versjon. Vi får også vite at han fant førsteutkastet til teksten her forleden, og der lød teksten på slutten ”her kommer en som ikke vet hvem han er”.

Deretter følger en melodi av Mozart, Kom mai du skjønne, milde, og publikum lalalala’er med på refrenget. Lars kan ikke dy seg for å fortelle at han jo er ganske fornøyd med å stå her på Hovedscenen og ha Hovedrollen, og spille både Ibsen og Bjørnson. Disse er nemlig tekstforfattere på de to neste sangene, Vi vandrer med freidig mot og Løft ditt hode. Samme tema, ”ut på, tur aldri sur”, selv om sistnevnte Bjørnson-tekst er litt vanskelig å forstå. Vi får ”Egil Monn-Iversen-trompet” (bababa), som han kaller det, og Løft ditt hode spilles for øvrig på flygel. Han gir også (heldigvis) litt opplæring i klapping (ikke på 1’ern og 3’ern, men 2’ern og 4’ern, ikke sant…).

Tilbake til gitar. Låt nummer syv blir kveldens første fuglesang, Alle fugler. Her blir vi gjort oppmerksom på et par ting i forbindelse med teksten. For det første, en gammel misforståelse – noe han selv innrømmer å har bidratt til på platen sin – det heter ikke ”alle fugler små de er, kommer nå tilbake”, slik de fleste synger. Det heter nemlig ”…kommet tilbake”. Og det henger sammen med misforståelse nummer to: alle fugler er ikke små. Det dreier seg om kommaets plassering: Det skal være ”alle fugler små, de er kommet nå tilbake”. Skjønner? Dette får meg til å tenke på teksten på mitt russekort fra gamle dager (fant ikke på noe annet): ”Alle fugler små de er, men ikke ørner og sånn”. Sangen forteller altså at alle de små fuglene nå er kommet tilbake, og ikke at alle fugler er små… Så da er vel det oppklart. Tror for øvrig denne norskleksjonen var litt over de fleste barnas nivå… :-)

Neste sang er også en fuglesang, Jeg gikk en tur på stien. Et av mine favoritter fra Sangfugl-skiva. Her blir det kanon-sang, fordelt mellom gutter og jenter. Det var jo selvsagt veldig moro. Flere fuglesanger: Lille måltrost – en sang Lars forteller var den første han sang her på Nationaltheateret, under Prøysen-forestillingene for ni år siden.

Deretter følger flere dyr, Helene harefrøken, og så Den prektigkledde sommerfugl. Sistnevnte spilles på piano, og her begynner Lars med noe rare greier. Drar opp en rull gaffateip og teiper inni pianoet! I alle dager. Han forklarer at strengene inni pianoet må få litt sommerfugllyd, og til det trengs teip. Ut triller dempede sommerfugllyder, nesten som en harpe… ble ganske fint! Tilbake til en av de mange gitarene, og litt mer rocking – vi får Jeg vil ha en liten hund – voff voff og litt skumle lydeffekter fra gitarkasse og mikrofon slo an.

Låt nummer tretten, ”Hadet, dinosaurus”, er skrevet av en som var veldig ekspert på dinosauruser, i hvert fall for et år siden, får vi høre. Tekstforfatter satt i salen ved siden av oss, sammen med mamma og flere søsken. Denne morsomme låten der Lars har satt melodi til sønnens dikt, fikk vi jo urpremiere på i Frognerbadet på Norwegian Wood i fjor, og nå altså også på National. Ikke verst for en liten pjokk…

Så bærer det over til flygelet igjen – Flink følger. Datteren min på ti er helt med, denne har hun spilt en million ganger. Og kveldens høydepunkt blir kommentarene fra Sofie når hun helt korrekt påpeker at han sang feil! Det er jo ikke ”søren meg flink”, men ”f… meg”! Hun tenker seg litt om og legger til ”… det er vel fordi han ikke vil lære alle de små barna å banne. Men dessverre er det nok alt for sent!” :-D hehehe

Nå får salen lov til å ønske seg låter, og da ropes det på Lillebror – et godt valg, syns Lars. Etter denne roper en jentegjeng oppi hjørnet på Bolla pinnsvin. Etter hvert har det vel begynt å tynnes noe i salen, det begynner å bli lenge for de aller minste. Ikke lett å beregne dette publikummet, men syns konserten blir akkurat passe lang når han ca klokken halv åtte avslutter med Neste sommer. For øvrig blir punktum satt med ”sjokolademelk” i stedet for ”vin”.

Kanskje litt vanskelig å skape den helt intime stemningen på denne scnenen, men det var en veldig hyggelig konsert, passe lang (1,5t) publikum tatt i betraktning, bra låtliste, og blide og fornøyde barn (mine selvsagt i Hjernen er alene t-skjorter). Og for Sofie ble kvelden kronet med en hilsen fra Lars i gitarboka hun hadde tatt med…
Sist endret av Bjørn Ivar den 28 Mai 2010, 01:22, endret 2 ganger.
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Lars Lillo barnekonsert på Nationaltheateret 20. mai

Innlegg27 Mai 2010, 17:48

Bjørn Ivar skrev:... og som utlovet, her kommer et lite referat fra meg:



Tack tack! Dejligt att läsa så välfyllda referat.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Lars Lillo barnekonsert på Nationaltheateret 20. mai

Innlegg27 Mai 2010, 21:55

Ahh. I disse magre deLillos-tider - underforstått lite aktivitet på forumet - er det godt å lese et slikt fyldig referat. Takk, takk, takk, Bjørn Ivar!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Lars Lillo barnekonsert på Nationaltheateret 20. mai

Innlegg04 Jun 2010, 01:15

... og a propos "Prektigkledde sommerfugl", så dukker'n jo opp i NRK-dokumentaren om Sorgen og Gleden-plata, sjekk ca 16:40 ut i klippet som du finner her
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget

Dag G. Sørheim

  • Innlegg: 160
  • Registrert: 02 Feb 2009, 22:16

Re: Lars Lillo barnekonsert på Nationaltheateret 20. mai

Innlegg14 Jun 2010, 01:39

Takk for dette referatet, Bjørn Ivar! Du skriver bra.

Etter at Lars L-S fortalte om den ukjente avslutningen til Tøff i Pysjamas for et par år siden (hvilken konsert var det, Trond?), har jeg begynt å mumle den helt på slutten av sangen. Det er jo litt rart.

Jeg skulle virkelig ønske jeg var på denne konserten på National, ja.
It will go fast and it will go nice

Gå til Konserter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 21 gjester

cron