Dato/klokkeslett: 29 Mar 2024, 01:35


Havøysund

Her kan man ytre seg angående konsertopplevelser.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Havøysund

Innlegg18 Jun 2010, 00:22

Jeg så litt på DVD'n "Enda Mere" og koset meg med private opptak fra Suser Avgårde-turneen i 1986 (87?)

deLillos var i Havøysund i Finnmark ganske langt fra Hammerfest og E6. De spilte på ei slags kro når de var i Narvik og snakket om at scena sikkert var "i hjørnet der" Det var ei sånn kro med mahogny-fargede tre med stoff på setet og i ryggen. Stod vent mot hverandre som er vanlig på slike puber komb. kroer. Så ut som det var en skillevegg i lokalet slik at et spisested fort ble omgjort til et discotek på kveldstid. De måtte også selv låse seg inn på et pensjonat for å få overnatte.

Jeg sakser fra Store norske leksikon:

HAVØYSUND
Innbyggertall: 1116 (2008)
Havøysund, tettsted og administrasjonssenter i Måsøy kommune, Finnmark. Ligger på Havøya, skilt fra fastlandet ved det smale Havøysundet. Fiskeværet har hatt en betydelig vekst etter den annen verdenskrig; i 1940 bodde det 300 mennesker i Havøysund. Havøysund er et viktig fiskevær med flere fiskebruk, bl.a. fryseri med filetfabrikk, salteri og trananlegg. Anløp av Hurtigruten og flere lokalruter. Broforbindelse til fastlandet over Havøysundet på Rv. 889. Bebyggelsen ble rasert i 1944."

Ja kjære forumvenner, artig å visst hvilke drømmer deLillos egentlig hadde og hvordan de så for seg fremtida med bandet den gangen. Jeg tenker nå på at Suser Avgårde ble kåret til tidenes beste norske plate for noen få år siden (av Dagsavisens lesere), Prøysenprisen til Lars-Lillo og Hjernen er Alene i Operaen......
Uansett - artig å tenke på tilbake den tida der. Og turnelivet var sikkert slitsomt :?
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Havøysund

Innlegg18 Jun 2010, 09:58

Morsomt, Asmund! Hva slags private opptak er det du har, video? Skulle gjerne sett... :-)
Husker ellers at jeg ventet og ventet på liveopptak/utgivelse fra deLillos, greide aldri å finne noen bootlegs heller. Hvis jeg ikke tar feil i farta, var vel første liveutgivelse Finnes det en kvinne akustisk med LLS på Rock Furore samle-CD' nr 8 (vedlegg til bladet), kom vel i 93 tror jeg, før Mere.
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Havøysund

Innlegg18 Jun 2010, 10:07

Privatopptakene er bonus på DVD'versjonen av "Enda Mere" Ganske dårlig lyd, men interressant. Ser også Lars-Lillo på en par nachspiel.
Ellers veldig typiske spillesteder, det var vel den gangen det lukta gammel røyklukt og fyll uka lang inne i lokalene
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Havøysund

Innlegg23 Jun 2010, 11:18

Asmund skrev:Privatopptakene er bonus på DVD'versjonen av "Enda Mere" Ganske dårlig lyd, men interressant. Ser også Lars-Lillo på en par nachspiel.
Ellers veldig typiske spillesteder, det var vel den gangen det lukta gammel røyklukt og fyll uka lang inne i lokalene


Ja de är magiska på något vis de där skakiga amatörbonusbilderna. Ofta blir bootlegs intressanta just för att det dåliga ljudet/bilden tillför något, ger en extra smak av LIVE-situationen med trängsel, knuffar, glömda textrader, felspel och sånt. Blir en del av upplevelsen. Som redigeras, fixas till, undviks på många officiella liveutgåvor.
Och nu har det gått så lång tid sedan 80-talet att till och med det får ett romantiskt skimmer över sig på de där bilderna från små platser, sunkiga spelställen med röyklukt och hiskeliga väggdekorationer. Vackert på sitt vis.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...

Gå til Konserter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester

cron