Dato/klokkeslett: 28 Apr 2024, 00:36


Lillo synger Dylan 20.8.2023

Her kan man ytre seg angående konsertopplevelser.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1445
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Lillo synger Dylan 20.8.2023

Innlegg28 Jul 2023, 11:05

Historie av NTB-Gitte Johannessen:

Søndag 20. august i Oslo Konserthus følger Lars Lillo-Stenberg etter artistkolleger som Sondre Lerche, Sivert Høyem og Åge Aleksandersen, som stilt opp på hyllestarrangementet Bobfest i 2021.
deLillos-sjefen headliner 2023-utgaven av Bobfest og debuterer med sin norske versjon av «If Not for You». Den unge Lars var en Beatles-gal guttunge da han oppdaget Bob Dylan – året etter at låten utkom.
Så ham på kino
– Så gal som jeg var etter Beatles som barn, så var det selvsagt en sterk åpenbaring å gå på kino og se konsertfilmen «The Concert for Bangladesh», tidenes første støttekonsert i regi av George Harrison. Dette var i 1971 og jeg var ni år, forteller Lars Lillo-Stenberg til NTB.

I konsertfilmen fikk Bob Dylan synge fem låter – det Lillo-Stenberg kaller skikkelige dragere, som «Blowin in the Wind», «Tambourine Man», «Just Like a Woman», og «A Hard Rain's A-gonna Fall».

– Jeg la merke til at mor – som måtte følge meg siden filmen var tillatt for barn med følge av voksne – likte denne seksjonen av konserten best. Jeg fikk plata og hørte masse på disse Dylan-versjonene, som jeg fikk et personlig forhold til.

– Nesten for briljant
Ettertenksomt legger Lars Lillo-Stenberg til at Dylan likevel alltid var noe som gikk over hodet på ham. Derfor beskriver han sitt forhold til ham som «langt, men ikke intenst».

– Med sine lange tekster som var mettet av et talent som var nesten for briljant og innsiktsfullt til at jeg kunne relatere meg til det. Det ble liksom noe de «voksne» måtte ta seg av. Musikken var også ikke heller alltid det som jeg ble dratt mot, medgir låtskriveren og komponisten:

– En Dylan-melodi har dette at de ved første lytt med en gang virker som de eksisterte fra før, det er vel det som gir det «folksinger»-preg. Selv om det er fine, originale melodier, så virker de som hentet fra en tradisjon. Jeg har nok alltid søkt melodier jeg får følelsen av at jeg aldri har hørt før, med de overraskende vendingene.

Debuter som Dylan-oversetter
Heller ikke tekstmessig føler Lars Lillo-Stenberg at han er blitt direkte inspirert, noe han medgir «er et paradoks».

– Dylan er jo i seg selv en evig overraskelse, spesielt i poesien. Men jeg er blitt masse inspirert av Neil Young, og han har absolutt blitt inspirert av Bob, så jeg er kanskje mer inspirert enn jeg vet!

Lars Lillo-Stenberg har sett Bob Dylan live en rekke ganger.

– Nå sist i fjor på Oslo Spektrum synes jeg den siste plata var fantastisk fremført. Han blir jo bare mer og mer original.

På Bobfest 2023 vil Lars Lillo-Stenberg bidra med sin norske versjon av «If Not for You», som i hans versjon blir hetende «Hvis ikke for deg» og er hans debut som Dylan-gjendikter.

– Det er en Dylan-tekst som er uvanlig kort og lett å tolke – så lett at jeg har oversatt den til norsk. Jeg synger nok en versjon som ligner mest på George Harrisons cover.
Bilde

Sterke navn
Lillo-Stenberg blir ikke den eneste som synger Dylan på norsk når Bobfest anno 2023 går av stabelen søndag 20. august:

På artistlisten står blant andre Tom Roger Aadland – artisten som hittil har gitt ut to plater med nynorske gjendiktninger av Dylan, med sistnevntes velsignelse og godkjenning. Samt også Mimmi Tamba, som begeistret i Det Norske Teatrets Dylan-oppsetning Vikla inn i blått» for tre år siden.

Andre artister som skal tolke Dylan denne kvelden i Oslo er: Orkesterlederen Larry Campbell som stiller i front for husbandet The Salmon Smokers, Scarlet Rivera, Teresa Williams, Darling West, Hege Brynildsen, Signe Marie Rustad, Malin Pettersen, Thomas Nessheim, Luke Elliot og Paal Flaata.
Espen Aas er konferansier.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 799
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Lillo synger Dylan 20.8.2023

Innlegg01 Aug 2023, 12:05

Wow på den! 8-)
Aj att man inte är i Oslo då.
"Don't you dare miss it!"
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...

Gå til Konserter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 101 gjester