Dato/klokkeslett: 23 Apr 2024, 10:56


«Vi ser dere nå»

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1443
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

«Vi ser dere nå»

Innlegg24 Jul 2012, 00:58

Leser på enkelte nettsteder at noen finner teksten litt direkte. Jeg synes den er fin, det er da faktisk sant det som synges, er det ikke? Forøvrig er det langt hesligere det som utspant seg i Oslo og på Utøya i fjor. Den dystre, enkle, Neil Young-aktige låten kler teksten godt. En verdig opptreden av gutta, der de står stille og korer eller spiller gitar.
Håper ikke Lars Lillo tar seg nær av surmaget kritikk fra enkeltindivider. Den er ikke berettiget! Det er ikke denne figuren Tom Stalsberg som skal diktere hva andre skal skrive, eller hva?
Sist endret av arne den 02 Aug 2012, 20:10, endret 1 gang
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget

Dag G. Sørheim

  • Innlegg: 160
  • Registrert: 02 Feb 2009, 22:16

Re: «Vi ser deg nå»

Innlegg24 Jul 2012, 02:01

Sangen bør komme på deres neste album. Lars Lillo-Stenberg har skrevet et ærlig, brutalt og direkte førstevers som passer til en hendelse som var nettopp brutal og direkte. Det siste verset er fantastisk. Det var befriende at han skrev hva 22. juli egentlig dreiet seg om. Meningsløst er dekkende. Jeg er så lei av alt snakket om kjærlighet. Han pakker ikke virkeligheten inn. Hvert ord er velvalgt. Man skriver ikke hva som helst i en "22. juli"-låt. En del av hans naivistiske fortellerstil er å fortelle mye med få ord. Han landet på det konkrete, det ekte. Teksten er nydelig og litt opprivende. Enkle rim som øy/gøy, er rimord som passer provoserende godt sammen i en sang om noe helt jævlig.
It will go fast and it will go nice
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: «Vi ser deg nå»

Innlegg24 Jul 2012, 11:02

Etter hva jeg forsto, så hadde Lars fått positive reaksjoner fra pårørende på sangen.
Det viktigste må jo være hva de etterlatte synes, og ikke "mannen i gata", eller en journalisttufs.
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget

Borgersen

  • Innlegg: 107
  • Registrert: 08 Des 2009, 13:59
  • Bosted: Ilseng

Re: «Vi ser deg nå»

Innlegg24 Jul 2012, 12:55

For dere som ikke er på Facebook, så kan jeg kopiere hva Henning Kvitnes skrev om saken:

Skal vi være rause, tolerante og medmennskelige, så får vi jaggu inkludere deLillos også. De sang en sang fra eget bryst i beste mening. Det bør de respekteres for, ikke mobbes. Like it or not.

Bedre kan det vel ikke sies. Vi trenger ikke no sørgepoliti som skal bestemme hvordan man skal sørge og uttrykke seg i sorg.
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: «Vi ser deg nå»

Innlegg24 Jul 2012, 13:21

For å være ærlig synes jeg alt dette som har skjedd siden minnekonserten er veldig trist.
Jeg orker ikke å tolke sangen, deLillos har nange sanger som er gode og en del mindre gode.
Publikum har alltid rett - er et uttrykk, og nå ble det veldig mye negativt fokus på deLillos.
Det er synd, fordi vi alle vet at få i Norges land kan beskrive sorg, angst og tanker rundt døden bedre enn Lars.
Dette var trist, det som sitter i hos folk nå er oppstyret om dette og ikke de andre sangene deLillos har i katalogen. Når det først ble mye 'blest' rundt deLillos for en gangs skyld er det synd at det ble så mye negativitet.
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1443
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: «Vi ser deg nå»

Innlegg24 Jul 2012, 13:37

Borgersen skrev:... Vi trenger ikke no sørgepoliti som skal bestemme hvordan man skal sørge og uttrykke seg i sorg.

Meget bra sagt, Borgersen! Og Kvitnes skal også ha ros for sin kommentar!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 799
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: «Vi ser deg nå»

Innlegg24 Jul 2012, 16:03

Ovanligtvis och sällsynt hade vi deLillos på svensk tv i söndags.
Trist att det ska till en minneskonsert för döda i ett massmord för att deLillos ska få vara på SVT.

Jaså det har blivit diskussion om sången. Inte mycket att säga om - det är oundvikligt när känsliga ämnen berörs på sådant sätt - ett konkret sätt; att orden sägs; att ämnet det handlar om nämns med ord i texten.
Skotten. Unga människor. Öya. "Han".
De väldigt tydliga orden kombinerat med den värdiga uppställningen, allvaret i det hela, kun sang och elgitarrer (lite som Neils Mother Earth?) gjorde det kanske för starkt.
Folks känslor är på helspänn en sån dag.
Kanske det berört/stört mindre i en mer throwaway kassegitarrsversion?
Helt klart hade ingen blivit upprörd med mer allmängiltiga neutrala ord om kärlek och samvaro, vardagssolidaritet.

Men de allra flesta har förstått och tagit till sig deLillos sång som den ska. Bra så.
Däremot ska sången nog inte ligga på nya plattan. Kan bara locka fram gamar som vill missförstå och säga att deLillos vill sälja plattor på sitt tv-framträdande. Tror det är bäst, och tror också att deLillos själva redan från start bestämt att denna sång bara ska spelas denna enda gång och inte i några andra sammanhang.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: «Vi ser deg nå»

Innlegg24 Jul 2012, 16:37

Enig med deg der Christer. Tror det er best å utelate sangen fra neste plate, med den spesielle bakgrunnen
den tross alt har. Bandet var vel også skeptiske til å ha den med, mens plateselskapet kunne tenke seg det.
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: «Vi ser deg nå»

Innlegg24 Jul 2012, 17:17

Synd det ble slik oppstyr i media, for Lars mente jo dette så altfor godt!
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: «Vi ser deg nå»

Innlegg26 Jul 2012, 22:47

Ja det var trist at det ble slik, når det er sagt så virker det som det er endel som synes det var fint også . Jeg er enig at den ikke passer inn på en plate, men tror heller ikke den kommer med på den nye skiven som kommer i høst. Men jeg synes det var en fin og verdig sang de fremførte
"La oss slutte å lure på meningen."
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: «Vi ser deg nå»

Innlegg26 Jul 2012, 23:25

Brumm skrev:Ja det var trist at det ble slik, når det er sagt så virker det som det er endel som synes det var fint også . Jeg er enig at den ikke passer inn på en plate, men tror heller ikke den kommer med på den nye skiven som kommer i høst. Men jeg synes det var en fin og verdig sang de fremførte


For å presisere så var det det negative oppstyret rundt dette jeg synes var trist - ikke selve sangen
Avlogget

Dag G. Sørheim

  • Innlegg: 160
  • Registrert: 02 Feb 2009, 22:16

Re: «Vi ser deg nå»

Innlegg27 Jul 2012, 13:35

Jeg forstår at noen av dere ikke ønsker å ha den på plate nå. Men jeg tror jeg vil sette pris på om den ble utgitt slik at jeg kan spille en deLilosplate fra 2012 om 20 år og høre den da. Sanger vi mener er upassende i dag kan kanskje passe senere? For meg passer den også nå, og jeg er redd noen vil angre seg om 20 år over at de oppfordret deLillos til å droppe låta. Låta har/vil ha en historisk verdi, men ikke dersom den spilles inn senere. Eventuelt kan den kanskje spilles inn som skjult spor på et vis (i et annet filformat slik at man aktivt må finne den på PC? (så lenge man ikke kaller det "bonusspor")).
It will go fast and it will go nice
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1443
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: «Vi ser deg nå»

Innlegg27 Jul 2012, 17:30

Dag G. Sørheim skrev:Jeg forstår at noen av dere ikke ønsker å ha den på plate nå. Men jeg tror jeg vil sette pris på om den ble utgitt slik at jeg kan spille en deLilosplate fra 2012 om 20 år og høre den da. Sanger vi mener er upassende i dag kan kanskje passe senere? For meg passer den også nå, og jeg er redd noen vil angre seg om 20 år over at de oppfordret deLillos til å droppe låta. Låta har/vil ha en historisk verdi, men ikke dersom den spilles inn senere. Eventuelt kan den kanskje spilles inn som skjult spor på et vis (i et annet filformat slik at man aktivt må finne den på PC? (så lenge man ikke kaller det "bonusspor")).

Støttes!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

lasse

  • Innlegg: 174
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:54

Re: «Vi ser deg nå»

Innlegg02 Aug 2012, 16:10

Synes dette var noe av det bedre jeg har hørt av nyere deLillos. Kritikken er storm i et vannglass. Helt latterlig. Ønsker flere sanger med slike gitarer,dog ikke samme triste tema
Avlogget
Brukerens avatar

lasse

  • Innlegg: 174
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:54

Re: «Vi ser deg nå»

Innlegg02 Aug 2012, 16:12

noen som har link til sangen? forøvrig er jeg enig at denne passer ikke på et album. Men en fin sang til denne katastrofen er det.
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1443
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: «Vi ser dere nå»

Innlegg02 Aug 2012, 19:58

lasse skrev:noen som har link til sangen? forøvrig er jeg enig at denne passer ikke på et album. Men en fin sang til denne katastrofen er det.


Værsågod, lasse!
Sist endret av arne den 02 Aug 2012, 20:13, endret 1 gang
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1443
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: «Vi ser dere nå»

Innlegg02 Aug 2012, 20:11

arne skrev:
lasse skrev:noen som har link til sangen? forøvrig er jeg enig at denne passer ikke på et album. Men en fin sang til denne katastrofen er det.


Værsågod, lasse!


Teksten:

Vi ser dere nå

Han sprengte en bombe
for å dra til en øy.
Der skjøt han ned unge
som om det var gøy.

Han sa det var grusomt,
men at han var nødt.
Selv om det var brysomt
så smilte han støtt.

Så mange uskyldige
blir drept i en krig,
for oss så utydelige
i en tall-statistikk.

Vakre og sterke,
vi ser dere nå.
Hver dag kan vi merke
at vi ikke kan forstå

en meningsløs død
for viljesterke liv,
som med ungdommens glød
så et livsperspektiv.

Vår eneste støtte
til mening og trøst,
er at alle vet dette
er helt meningsløst.

Lars Lillo-Stenberg
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: «Vi ser dere nå»

Innlegg03 Aug 2012, 16:59

Og hva enkelte fant upassende/støtende/provoserende med denne teksten er fortsatt et mysterium for meg...
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1443
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: «Vi ser dere nå»

Innlegg03 Aug 2012, 20:09

Johnny Fredrik skrev:Og hva enkelte fant upassende/støtende/provoserende med denne teksten er fortsatt et mysterium for meg...

Nei, det forstår ikke jeg heller...
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester

cron