Dato/klokkeslett: 20 Mai 2024, 22:48


Boken om Morgenbladet top 100

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 803
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Boken om Morgenbladet top 100

Innlegg28 Nov 2011, 21:08

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8293039299
Kompanionen till Suser Avgårde-boken. Denne måste man ha också!
Hela 100-listan med coverart, låtar, creditfakta och kort essä om varje album.
Och listan över de som stemmt - och alla de listorna.
Så nu kan man roa sig med att räkna poäng på de andre dL-albumen som det stemmtes på. Har inte gjort det än men såg som hastigast att både FVDMMS och Varme Mennesker har poäng, kanske andre också.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 803
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Boken om Morgenbladet top 100

Innlegg04 Jan 2012, 22:10

Roade mig sent en kväll att gå igenom alla de hundra listorna i boken. Kanske räknade jag fel men om inte tyckte våra norska experter så här:

Suser Avgårde: 91 poäng (13 pers.)
För VDMM Sne: 6 poäng (1 pers.)
Hjernen Er Alene: 33 poäng (7 pers.)
Varme Mennesker: 8 poäng (1 pers.)
Neste Sommer: 3 poäng (1 pers.
Mere: 9 poäng (1 pers.)
Gamle Sanger om igjen: 1 poäng (1 pers.)

Om detta kan man diskutera mycket så klart. Två saker direkt:
1) Tycker man borde stoppat poäng på ickeoriginalplattor. Samlingar som Mere och GSOI är liksom fusk att rösta på - då kan man ju fylla alla listor med boxar och liveskivor vilket gör en sån här undersökning meningslös...
2) Är verkligen SA och HEA så fantastiskt mycket bättre än allt annat deLillos gjort? Retorisk fråga förstås. Det har liksom blivit en sanning man inte ens behöver reflektera över att dessa två är klassikerna, de givna bästa albumen. Hm...
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 803
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Boken om Morgenbladet top 100

Innlegg27 Jan 2012, 15:32

Hibbitt skrev:Roade mig sent en kväll att gå igenom alla de hundra listorna i boken. Kanske räknade jag fel men om inte tyckte våra norska experter så här:

Suser Avgårde: 91 poäng (13 pers.)
För VDMM Sne: 6 poäng (1 pers.)
Hjernen Er Alene: 33 poäng (7 pers.)
Varme Mennesker: 8 poäng (1 pers.)
Neste Sommer: 3 poäng (1 pers.
Mere: 9 poäng (1 pers.)
Gamle Sanger om igjen: 1 poäng (1 pers.)

Om detta kan man diskutera mycket så klart. Två saker direkt:
1) Tycker man borde stoppat poäng på ickeoriginalplattor. Samlingar som Mere och GSOI är liksom fusk att rösta på - då kan man ju fylla alla listor med boxar och liveskivor vilket gör en sån här undersökning meningslös...
2) Är verkligen SA och HEA så fantastiskt mycket bättre än allt annat deLillos gjort? Retorisk fråga förstås. Det har liksom blivit en sanning man inte ens behöver reflektera över att dessa två är klassikerna, de givna bästa albumen. Hm...

...Trodde det skulle bli en rejäl debatt kring deLillos-plattornas stemmer i top 100-boken. Själv finner jag FVDMMS som ett bettre album än debuten, hårfint men ändå om jag tvingas välja. Men den förlorar kampen med 91-6...
Och jag lyssnar vissa dagar hellre till Varme Mennesker än Hjernen Er Alene... :shock: Tycker VM är ett bortglömt album som både innehåller ett par-tre av bandets största klassiker och tre-fyra-fem sällan spelade eller omtalade fantastiska små sånger. Shoot!
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: Boken om Morgenbladet top 100

Innlegg27 Jan 2012, 18:18

FVDMMS er et album som har "vokst" opp gjennom åra synes jeg. Det fikk nok en litt vanskelig start som oppfølger til SA.
Debutalbumet har fortsatt en helt spesiell plass hos meg, men det skyldes nok mye nostalgiske grunner. Det samme gjelder "Hjernen". Kommer i en spesiell stemning av å spille den fortsatt. Når det gjelder diskusjon om kvalitet platene imellom kan vi gjerne diskutere, men har ikke tid nå ;)

God Helg!
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget

stathelle94

  • Innlegg: 1
  • Registrert: 19 Aug 2011, 12:11

Re: Boken om Morgenbladet top 100

Innlegg31 Jan 2012, 14:19

Synes FVDMMS mangler de absolutte topplåtene som både Hjernen er alene og Suser avgårde har, både musikalsk og tekstmessig. Soundet på FVDMMS er kanskje litt tøffere, men synes likevel HEA og SA er bedre. Varme mennesker synes jeg også har noen topplåter, men er faktisk mer overraska over at Neste sommer ikke fikk flere stemmer. Kanskje folk er lei av landeplagene, men likevel - er ikke mange svake øyeblikk på den skiva.
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 803
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Boken om Morgenbladet top 100

Innlegg16 Mar 2012, 10:29

Jomenvisst är Hjernen en fantastiskt bra platta och Suser också. Menar bara att man tar dem för givet så till den grad att man nästan inte lyssnar objektivt på sångerna längre.
Som att Sgt Pepper är Beatles bästa platta som alla vet automatiskt.
Är den verkligen det?
Troligen inte. Ofta kan jag tycka att både White Album, Abbey Road, Revolver; Rubber Soul och MM Tour (om man räknar den) är lika bra och till och med bättre.
Ziggy Stardust - Bowies klassikerklassiker. Är den inte lite tunn i soundet? Är inte Hunky Dory en mycket finare platta - jovisst! Och kanske också Heroes, Station to Station, Diamond Dogs? Och Space Odditys mjuka folkrock. Aladdin Sane?
Tänk om Desire är bättre än Blonde on Blonde?
Tänk om Tilbake är bättre än Original Nilsen?
Tänk om Manon Lescaut är bättre än La Boheme?
Tänk om Time Fades Away är bättre än Live Rust?
8-) Alltid nyttigt att ifrågasätta sina förutfattade meningar och officiella sanningar... Bara tänker högt...
Det finns inga såna voteringsfunktioner på forumet nu eller? Stemme på beste dL-platta och sånt. Alltid göy sånt och brukar få igång diskussioner om allt mellan himmel och jord.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Boken om Morgenbladet top 100

Innlegg16 Mar 2012, 19:05

Hjernen er Alene er ei litt spesiell plate sånn. Blir vanskelig å vurdere den stykkevis og delt. Hjernen er Alene bør nytes på samme måte somå lese en god bok A-Å.
Suser Avgårde er en helt annen plate, mere HIT-basert.
Dessuten mener jeg at FVDMMS er den beste plata sammen med Svett Smil. Neste Sommerer også knallgod og gjennomført!
Ehhhh......vanskelig dette.
Avlogget

Trond

Site Admin

  • Innlegg: 97
  • Registrert: 17 Jan 2009, 02:31
  • Bosted: Gjøvik

Re: Boken om Morgenbladet top 100

Innlegg17 Mar 2012, 12:49

Som jeg har ytret meg om tidligere, er jeg av den typen som på mange måter deler opp deLillos i årstider.
Nå på vårparten hører jeg en del på Varme mennesker.
Hjernen er alene hører jeg av en eller annen grunn på kun fra høsten av, og litt utover vinteren.

Huskeglemme er nok et av de albumene jeg vil kategorisere som et av de beste.
Men det vil alltid bli "et av" - fordi musikalsk følelse endrer seg fra dag til dag.
..finne nye stemninger, inni gamle meninger..
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 803
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Boken om Morgenbladet top 100

Innlegg19 Mar 2012, 22:52

Trond skrev:Som jeg har ytret meg om tidligere, er jeg av den typen som på mange måter deler opp deLillos i årstider.
Nå på vårparten hører jeg en del på Varme mennesker.
Hjernen er alene hører jeg av en eller annen grunn på kun fra høsten av, og litt utover vinteren.

Huskeglemme er nok et av de albumene jeg vil kategorisere som et av de beste.
Men det vil alltid bli "et av" - fordi musikalsk følelse endrer seg fra dag til dag.


Årstidsfokusering - intressant. Naturligtvis är Varme Mennesker något att spela nu och snart. 8-)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

Dag G. Sørheim

  • Innlegg: 160
  • Registrert: 02 Feb 2009, 22:16

Re: Boken om Morgenbladet top 100

Innlegg21 Mar 2012, 23:07

Og med det skal jeg, og mine naboer på Rodeløkka, nyte Varme Mennesker på ganske høyt volum. Takk, Trond:)
It will go fast and it will go nice

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester