Dato/klokkeslett: 28 Apr 2024, 11:23


Hjernen er alene nominert til spellemann

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg17 Jan 2011, 14:00

delillos er nominert til spellemann for beste popgruppe med platen hjernen er alene :)
"La oss slutte å lure på meningen."
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1445
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg17 Jan 2011, 14:07

Tøft!
Har du en lenke?
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg17 Jan 2011, 14:44

http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10021192
Kan jo også melde at Ingrid Olava er nominert til 3 :D
"La oss slutte å lure på meningen."
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg21 Jan 2011, 20:41

Jeg har min mening om Spellemannsprisen.

For meg virker det som om denne "premieutdelingen" er en honnør til de artistene folk med masse penger har laget mest blest om. Utdelingen er en promoteringsjippo som i stor grad kan kjøpes via bransjekontakter og reklame - jurymelemmene behøver ikke å være all verdens genier.

Ellers har spellemannsjuryen "konstruert" priser for at enkelte artister, f.eks. Madcon som fikk en egen "EKSPORTPRIS" for "Beggin"! Tror de også fikk "Årets Hit" for den sangen, som de attpåtill ikke har skrevet selv, men som er en gammel coverlåt!!! At det går an! :geek:

Så har vi TV2 som hvert år neglisjerer og hopper over artister med et lite støtteapparat rundt seg og ikke tar med utdelingene i f.eks. Åpen klasse, Jazz, Folkemusikk og klassisk - i direktesendingen......

Spellemannsprisen er en bransjepris der det gjelder å ha de rette kontaktene og være i det rette managmentet. Habilitetsspørsmålet er stort her og bransjen gir egentlig en pris til seg selv!


For meg kunne deLillos i protest mot at de ikke fikk priser i 1987 og 1989 gjerne boikottet arrangementet. På lik linje med
Susanne Sundfør og Egil Hegerberg!!!
Jeg synes det er merkelig at deLillos er nominert i år for en plate som kom ut når det var bare uker uker igjen av året. Hva er indikasjonene for denne nomineringen? Det virker som om bransjen nå kompanserer for at deLillos ikke fikk i 1987 og 1989 og at det er jubileum og greier!

Jeg mener det er horribelt at deLillos i det hele tatt er nominert i klassen for beste rockeplate i 2010. Jeg er overbevist om at mange andre rockeband fortjener å være nominert foran deLillos denne klassen. Det må da finnes andre fremadstormende band som har brukt alle sine sparepenger, søkt om støtteordninger, leid dyrt utstyr og lokaler og spilt inn plate som fortjener prisen høyere??

Kanskje litt negativt nå men dette er min min mening, andre kan ha andre meninger om saken. :roll:

Boikott, Lars!
Avlogget

Trond

Site Admin

  • Innlegg: 97
  • Registrert: 17 Jan 2009, 02:31
  • Bosted: Gjøvik

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg22 Jan 2011, 02:07

Jeg er uenig, Asmund!

Jeg tenker at det hadde vært spesielt artig med en Spellemann for HJERNEN nå, mer enn 20 år etter! :lol:
..finne nye stemninger, inni gamle meninger..
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg22 Jan 2011, 11:33

Skjønner hva du mener, Trond...! ;)
Men uansett synes jeg at jeg har et poeng.

Men uansett - å bli nominert er jo en ære, men det virker litt søkt og smaker litt av kompansering!

På den annen side har jo Lars Lillo & co. jobbet ganske mye med både innspillinga og forberedelsene til Hjernen er Alene i Operaen så å få en honnør for dette arbeidet hadde vært artig. Mye øving også i forkant!
Så på den måten er de jo skikkelige "spellemenn" i år og fortjener selvfølgelig en aksept for dette flotte de laget for oss i operaen.

Og misforstå meg ikke - jeg satt og så på Spellemannsprisutd. i 1990 og var skikkelig irritert når Hjernen er alene ikke fikk prisen, men var kry over at deLillos var nominert! Jeg hadde akkurat lånt kassetten i 1990 nå NRK sendte og satt overivrig hjemme i stua den kvelden. deLillos var faktisk ganske "hot" med den plata. Den solgte godt og husker mange spilte kasstten f.eks på walkman'en sin på f.eks. bussen. Musikkvideoene fra plata ble også overraskende hyppig spilt på NRK og mange snakket om deLillos, ihverftall der jeg holdt til på den tida (Molde/Kristiansund) Veldig mange i studenmiljøet på DH Molde snakket om deLillos. Så at nominasjonen på Spellemann kom var ingen overraskelse men en selvfølge!


deLillos var noe "uheldige" i 1989. Samme året kom Dum Dum Boys ut med "Splitter Pine" og det lå på en måte i "kortene" at Dum Dum vant også ut i fra kvalitet, slagstall og popularitet. I tillegg sprøytet også disse mye nytt inn i norsk rock!

Hvis Spellemannsjuryen på død og liv hadde ønsket at deLillos skulle hatt en pris for Hjernen Er Alene så kunne de kanskje bli satt opp i klassen POP? Der vant merkelig nok Dance With A Stranger med middelmådige "To" som riktignok solgte i bøtter og spann, men som faktisk fikk varierende kritikker!!

Ikke misforstå meg nå folkens. Hjernen er Alene er en av mine mest kjære plater og jeg begynner nesten å grine hver gang jeg ser på den hunden utenfor døra, kjenner lukta av pappen, tar ut av coveret og setter den på første spor.

For meg kunne deLillos fått hver sin Kongens fortjenestemedalje i sølv for den!!!
:P
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg22 Jan 2011, 12:19

Det jeg mener er:

Ønsker Spellemansjuryen at deLillos nå får honnør kan de heller gi HEDERSPRISEN 2010 til gutta!!!
Det blir malplassert med nominasjon for beste rockplate.
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg22 Jan 2011, 14:27

Nå er det beste pop plate de nominert til i år bare for ha oppklart det :)
"La oss slutte å lure på meningen."
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg22 Jan 2011, 21:44

Selvfølgelig, Brumm....Hjernen er alene - i opreraen er nominert i klasse for beste pop-plate....skulle det være.... ;)
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 799
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg23 Jan 2011, 14:35

Asmund skrev:...jurymelemmene behøver ikke å være all verdens genier.
... "Beggin"! Tror de også fikk "Årets Hit" for den sangen, som de attpåtill ikke har skrevet selv, men som er en gammel coverlåt!!! At det går an! :geek:
...hvert år neglisjerer og hopper over artister med et lite støtteapparat rundt seg og ikke tar med utdelingene i f.eks. Åpen klasse, Jazz, Folkemusikk og klassisk - i direktesendingen......


Jag är med, Asmund. Samma sak i Sverige med vår "Grammis" - priset delas ut till välkända namn som juryn råkar ha hört talas om massmedialt under året, och kanske inte på "rätt" år för iochförsig goda artister om man analyserar läget mer djuplodande, små genrer som jazz och folk och klassiskt visas inte i tv osv osv...
Men sån är ju bransjen... :roll:
Och det vet väl deLillos också. :roll:
Men självklart är det flott och bli nominerad trots allt! Jag är glad och stolt och tror att bandet är det också. Och sedan om 10 år blir det väl ytterligare en Spellemannpris till deLillos i någon kategori som kanske är fel men vi blir glada då också. :)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg24 Jan 2011, 14:05

Et evig tema dette med nominasjoner, prisvinnere, etc.

Vi får vel bare være glad til at bandet "vårt" har markert seg såpass i det siste at de fortsatt vurderes i denne sammenheng. Godt gjort å ha relevans ennå, etter 25 år med skiftende trender. Det velger jeg å kalle et kvalitetsstempel!!! :)
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget
Brukerens avatar

thomasrino

  • Innlegg: 225
  • Registrert: 16 Jan 2009, 22:16
  • Bosted: Hamar

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg25 Jan 2011, 11:31

Jeg er helt enig med deg, Johnny Fredrik! Jeg velger å se på dette med positive øyne. Bare hyggelig at gutta fortsatt får anerkjennelse.. Skulle bare mangle!
Mvh.
Thomas Rino
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg07 Feb 2011, 18:49

Joda, jeg er selvflølgelig enig i at deLillos skal få anerjennelse.
Men jeg står på meningen min om at dette er en litt rar nominering, dette har ingenting med min mening om "Hjernen er alene i operaen" å gjøre - bare hvis noen skulle være i tvil!!!

Jeg håper dere skjønner meg rett, jeg vil ikke mistenkes for å sverte Hjernen er alene her, men på slike nettforum er det fort gjort å bli misforstått. Å diskutere på forumsider har sine fordeler men også veldig mange ulemper.
Håper heller ingen av dere venner tror at jeg ikke unner deLillos en pris - som jeg sa tidligere her så mener jeg en HEDERSPRIS nå hadde vært på sin plass og kanskje får de det....????

Her kommer en link fra dagens nrk.no : http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7468330

Kritikken min går altså ikke på hverken dere som er uenig med meg eller plata. Dette er selvfølgelig ikke deLillos` problem!

Kanskje er det Spellemannsprisen som har gått ut på dato? Kanskje har juryen ikke kjent sin besøkelsestid?

Har juryen tanker om å hedre deLillos så blir det eneste rette å gi Hedersprisen 2011 til gutta etter 25 år kontinuerlig drift.
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1308
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg08 Feb 2011, 11:09

Skjønner deg helt rett, Asmund, ingen misforståelser her. Jeg er enig i at nominasjonen virker litt rar, men er som deg og alle andre her selvfølgelig glad på bandets vegne. Når det gjelder boikott, er det vel mange ulike grunner til at enkelte artister velger dette (Bare Egil Bands grunner er vel de beste :-)). deLillos har vel på sin side ingen spesiell grunn til å skulle boikotte sin nominasjon slik jeg ser det...

Kategorien som er valgt er jo merkelig, og jeg tror ikke den går til deLillos. Håper heller på hedersprisen. Både som en anerkjennelse av Opera-konserten, det nyskapende Trist å være glad-opplegget, samt 25-årsjubileum. Ingen dårlig begrunnelse.
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg08 Feb 2011, 14:26

Jeg mente heller ikke å krangle Asmund :D

Og som flere her sier; Hedersprisen er vel det eneste rette nå!
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget
Brukerens avatar

thomasrino

  • Innlegg: 225
  • Registrert: 16 Jan 2009, 22:16
  • Bosted: Hamar

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg05 Mar 2011, 21:13

Mvh.
Thomas Rino
Avlogget
Brukerens avatar

thomasrino

  • Innlegg: 225
  • Registrert: 16 Jan 2009, 22:16
  • Bosted: Hamar

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg05 Mar 2011, 21:17



– Når jeg finner på slike ting, enten det er Opera-opptredenen, at vi ga publikummerne på konsertene i fjor høst en liveskive med seg hjem eller at vi nå reiste til London for å spille den inn, så er det en kompensasjon for at det ikke er samme kicket som før, sier Lillo-Stenberg til NTB.

Og dette manglende kicket mener han er en «ørliten effekt» av at deLillos ikke lenger får samme oppmerksomheten som før.

– Det svinger ikke så veldig rundt oss. Før var vi aktuelle, vi var i kåringer om beste ditten og datten. Nå er vi ikke der i det hele tatt, vi er ikke i den generasjonen lenger – selv om vi synes vi er like gode, om ikke bedre, enn før, og synes det er like gøy å lage plate.
Mvh.
Thomas Rino
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1308
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg06 Mar 2011, 00:34

Grattis til Kråkesølv!
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

kristian

  • Innlegg: 742
  • Registrert: 26 Jan 2009, 17:23

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg06 Mar 2011, 01:01

Og også gratulerer til Ingrid Olava for beste kvinnelige artist.
Ikke helt off-topic det her..
jeg gikk og så på den pingvinfilmen
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Hjernen er alene nominert til spellemann

Innlegg06 Mar 2011, 01:24

Makan til møkk Bjørn Eidsvåg serverer......!!! :?
Neste

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 140 gjester