Dato/klokkeslett: 27 Apr 2024, 17:06


Lydverket f.k. torsdag

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Lydverket f.k. torsdag

Innlegg16 Jan 2011, 02:03

Det blir om vårt kjære band i Lydverket f.k. torsdag folkens!

Jeg sakser fra NRK2 programoversikt:


"Et av Norges mest folkekjære band, deLillos, har nå fylt 25 år. Bandet nyter fremdeles stor suksess, men én ting holdt på å ta knekken på spillegleden, nemlig kjempehiten "Neste sommer". Programleder Asbjørn Slettemark."

Tar opp en interressant tema. Ironisk nok mener jeg at Neste Sommer var en veldig utypisk deLillos-sang. Sett på bakgrunn av stemningen på de foregående Svett Smil, FVDMMNS og ikke minst Hjernen er Alene.
Som det står i Norsk Pop og Rockleksion så ble plata etter VarMennesker et være eller ikke være for deLillos. Noen av oss i nerdehelvetet :) her vil kanskje si at deLillos solgte seg billig med singelen Neste Sommer. delillos måtte ha en frisk og lett fordøyelig øs-pøs gitar D-dur-slager.
Som nevnt tidligere så sa jo Wolfgang Plagge at en hvilken som helst musikkteoretiker i satslære på 1800-tallet ville ha gitt Neste Sommer toppkarakterer over hele linja. Og han har jo rett! Mye av sangens magi skjer i overgangen fra D-dur temaet som mot alle "regler" går over i et refreng i H-dur....!!!

"Hiten" Neste Sommer er den jeg har spilt minst av sangene på den CD'n. Forøvrig etter min mening en av de beste platene med mange ufortjent undervurderte sanger som kom litt i bakleksa den herlige tida der.

Så kommer vi inn på dette med at Neste Sommer har alvorlige undertoner som ikke er så innlysende med en gang
Den handler vel lke mye om ensomhet, savn av en god kamerat. mor far, onkel tante eller veninne, kjedsomhet, vemodighet over at f.eks. tida går for fort og slike ting. Like mye det som at det er godt å sitte ute å drikke vin og lese i ei bok samtidig som noen spiller gamle sanger.

Å sende doble budskap vil jeg si er typisk deLillos. ;)
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 799
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Lydverket f.k. torsdag

Innlegg16 Jan 2011, 17:34

Intressant och välskrivet.
Har alltid tyckt Neste Sommer är både en fin sång och ett fint album. Men sant är det att många gobitar har hamnat lite i skymundan bakom de tre klassikerna Neste Sommer, Kokken Tor och Glemte Minner.
Dags att återuppta höstens debatter om albumen i olika trådar igen snart.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

thomasrino

  • Innlegg: 225
  • Registrert: 16 Jan 2009, 22:16
  • Bosted: Hamar

Re: Lydverket f.k. torsdag

Innlegg20 Jan 2011, 17:18

Husk Lydverket i kveld kl. 21:30 på Nrk2
Mvh.
Thomas Rino
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: Lydverket f.k. torsdag

Innlegg21 Jan 2011, 00:45

Jepp, fint program!

Håper mange av dem som står og roper etter "Neste Sommer " på konsertene så det også :)
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget
Brukerens avatar

kristian

  • Innlegg: 742
  • Registrert: 26 Jan 2009, 17:23

Re: Lydverket f.k. torsdag

Innlegg21 Jan 2011, 02:23

Absolutt et fint program det her.
Fint å se igjen fra Norwegian wood 2005 og.
jeg gikk og så på den pingvinfilmen
Avlogget
Brukerens avatar

lasse

  • Innlegg: 174
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:54

Re: Lydverket f.k. torsdag

Innlegg21 Jan 2011, 09:35

takk og pris for at de ga ut denne klassikeren av en sang! Bilde
Avlogget

Runus

  • Innlegg: 20
  • Registrert: 28 Apr 2009, 12:16

Re: Lydverket f.k. torsdag

Innlegg21 Jan 2011, 20:38

OK program, men savnet vi ikke noe om de siste fem årene? Fikk inntrykk av at dette var et 20-årsjubileumsprogram. Dette var vel et egentlig en reprise av et program som kom for noen år siden. Husker så godt ærligheten til Lundevall rundt band som Postgirobygget og Di derre.
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1445
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Lydverket f.k. torsdag

Innlegg21 Jan 2011, 23:08

Runus skrev:OK program, men savnet vi ikke noe om de siste fem årene? Fikk inntrykk av at dette var et 20-årsjubileumsprogram.


Jo, det har du rett i, Runus. På reklamen tidligere i uken kunne man få inntrykk av at dette var et nytt program. Men det var det da vitterlig ikke! De siste fem årene ble utelatt. Skuffende av Lydverket!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 113 gjester