Dato/klokkeslett: 27 Apr 2024, 10:44


Trist å være glad CD 1-3

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1308
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Trist å være glad CD 1-3

Innlegg07 Des 2010, 13:11

Lager en egen tråd for diskusjon rundt det nye albumet og de tilhørende 3 CDene. Hva syns vi om låtene, er det forskjeller på de tre albumene/innspillingene, hvilken er best etc etc. (Konsertene har vi egne diskusjonstråder på). Kjør debatt!
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg07 Des 2010, 20:51

Ok, noen tanker om"Trist å være glad" mens jeg prøver å jobbe samtidig.

Jeg har bare lørdagens CD jeg da, (foreløpig :roll: ) hører gjerne fra dere som har alle, og kan sammenligne..
Etter noen gjennomhøringer synes jeg følgende: Gjennom å begrense antall låter til 10 (nye) får vi et mer fokusert album, dvs vi slipper de mindre interessante kuttene. Jeg synes det er mange GODE låter her, og bandet viser stadig stigende form! Vil påstå at dette er den beste utgivelsen på lenge!!

Dette, sammen med svært vellykkede bidrag fra ikke minst Live Roggen og Håkon Marius Pettersen (hør f.eks på "Din planet", for en stemme, for en synth!) pluss den særegne stemningen liveopptaket skaper gir plata en ekstra dimensjon for min del.

Ellers, fler som synes at "Søt og svensk" har et snev av Neil Young over seg? At "Hva er problemet" har et litt Beatlesk preg innimellom og at den repeterende gitaren i starten av "La meg forgylle.." får tankene i retning DePress...???
Eller er det bare min hjerne som er alene om dette...

Vel, jeg slår bare fast at den gode følelsen fra Rockefeller har holdt seg etter å ha hørt albumet hjemme. Ikke bare gull da, men fritt for gråstein! Siste halvdel av plata er hakket hvassere for min del.

Spennende å høre hva dere andre mener! ;)


Øystein
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget

Bankran

  • Innlegg: 11
  • Registrert: 03 Mar 2009, 16:08

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg08 Des 2010, 10:27

Lørdagens CD her også, #1043 i rekken :-)

Tenkte lire av meg en real anmeldelse litt etterhvert, men har bare noen tanker jeg må få ut først, som jeg synes LLS fortjener honnør for, og de handler om tekstene.

Jeg skal ikke begynne å sammenligne album, men må si at jeg gikk inn i en liten deLillosdepresjon etter Suser Videre. Musikken virket litt påtatt, og tekstene traff meg ikke (med et par-tre hederlige unntak, vel og merke!) - jeg følte plutselig at den geniale naiviteten, enkelheten og doble bunnen i tekstene til Lars Lillo, som jeg hadde skrytt opp i skyene i herrans år, den så jeg plutselig rett igjennom - og det jeg så var lettvint. Jeg begynte å lure på om det var slik at jeg var blitt lurt i alle år, har jeg bare trodd at det er genialt?

Forrige plate står fjellstøtt, både tekster og musikk, og siden jeg skal begrense meg til å skrive om tekstene på Trist å være glad nå, så må jeg slå fast her er det mange som rett og slett treffer meg på godt gammelt vis. Det er så godt!

For å nevne noen tekster som skiller seg ut for meg:

#1 Alt du vil - kanskje litt av samme budskap som kjør sakte-sangen på Suser Videre, men dette er andre boller! En flott flott tekst!

#5 Novembernatt - rå tristhet, (som i tillegg står råbra til melodien) - herlig!

#6 Det ene livet - jeg ler rått, dette syns jeg er stor poesi om det som ikke kan kjøpes for penger! (nei, du er bare en, du kan ikke være to - du må ta støvlene av for å bruke sko)

#8 Lars Lillos drikkevise - musikalsk sett et lavpunkt, men teksten liker jeg faktisk godt - kjenner meg godt igjen, den treffer meg i sin enkelhet.

#9 La meg forgylle hver dag i ditt liv - dette er faktisk ganske interessant!

#10 Trist å være glad- imponerende.

Ekstranummeret er som tatt ut av The Freak-albumet til LLS, og er vel skrevet på samme tid også!

Det beste er at ikke én av låtene jeg ikke har nevnt gir meg den klamme følelsen fra SV - det er så godt!
Avlogget

wingum

  • Innlegg: 7
  • Registrert: 08 Des 2010, 21:21

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg08 Des 2010, 22:24

For oss som ikke var der, stemmer det at Trist å være glad hadde ulike ekstranummer hver dag?
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1308
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg08 Des 2010, 22:32

Hei og velkommen wingum!
Ja, det stemmer.
Ekstranumrene var alle veldig gamle låter som var plukket frem igjen etter 30 år. Den første fortalte Lars Lillo at de hadde spilt såvidt helt i starten, de andre vet jeg ikke om er fremført tidligere.
Torsdag: Atten år
Fredag: Ord
Lørdag: Too Young To Drown In The Past

Alle var (naturlig nok) i stil med låtene på The Freak.
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

kristian

  • Innlegg: 742
  • Registrert: 26 Jan 2009, 17:23

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg08 Des 2010, 23:38

Alle 3 ekstranumrene var skrevet på høsten 1980 og ikke fremført/utgitt tidligere.
Såvidt jeg skjønte det på det Lars L-S sa hvertfall.
18 år var en sang Lars og Rune skrev og hadde spilt sammen rundt den tiden den ble skrevet.
jeg gikk og så på den pingvinfilmen
Avlogget

wingum

  • Innlegg: 7
  • Registrert: 08 Des 2010, 21:21

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg08 Des 2010, 23:39

Hei og takk!

Spennende. The Freak er faktisk en av de platene som har snurret mest hjemme hos oss. Er en merksnodig og finfin plate, så da gleder jeg meg enda mer til å få høre Trist å være glad.
Avlogget

Smilefjes

  • Innlegg: 120
  • Registrert: 18 Okt 2010, 22:34
  • Bosted: Oslo

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg10 Des 2010, 00:14

Litt off topic kanskje, men er det noen her som hadde utrolig dårlig lyd på cden fra lørdagskonserten? Min CD låter strålende, men min brors er helt elendig. Man hører bare brøkdeler av både vokal og instrumenter og alt nesten bare i et ekko (slik han har beskrevet, jeg har ikke hørt det selv). Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg trodd det var et mandagsprodukt. ;) Flere med samme uflaks?

Nesten litt tidlig for meg å si hva jeg mener om denne platen. Er fortsatt ganske revet med etter helgens fantastiske konserter, og selv om cden har rullet og gått litt nå, har den ikke sunket ordentlig inn enda. Men noen kommentarer har jeg selvsagt.

Som jeg skrev i en konserttråd, var det Din planet, Det ene livet og Trist å være glad som fenget mest umiddelbart. Men jommen er det ganske mange fler av låtene som har sneket seg under huden også. Alt du vil, Novembernatt og Morgenstund med naken mann særlig. Spor 2, 8 og 9 har jeg ikke helt fått taket på enda. Annet enn at jeg syntes Søt og svensk var en artig tekst som jeg kjente meg igjen i. Eller altså ikke MEG, men alle de blide, søte svenske pikene i Oslo by. Jeg ble faktisk ekspedert av en av dem i en klesbutikk på mandag, og hun var så spot on det jeg tror Lars Lillo mente, at jeg holdt på å begynne å synge til henne "Du er så blid og søt og sveeensk." 8-)

Nå hadde jeg visst helt glemt Hva er problemet. Liker den også igrunn. Artig tekst og morsom koring og fin melodi.

Men favorittene er nok fortsatt de tre som "satt" først. Din planet er jo strålende både tekst, komp og melodi. Og jeg har alltid likt godt de som endrer litt tempo eller trøkk i løpet av sangen, tror det er derfor jeg liker Det ene livet. Er så deilig når det litt mer "bråkete" kommer inn igjen etter de rolige partiene! Trist å være glad er superkommersiell i mine ører, men likevel full av sjarm og godfølelse med både bra tekst og melodi.

Alt i alt; synes gutta har levert et solig og fengende album som jeg kommer til å glede meg over lenge, lenge! :)
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg10 Des 2010, 01:16

Fantastisk flott lyd av min lørdags-CD, Smilefjes! Veldig god lyd over hele linja, spesiellt fin trommelyd hos Rune.
Jeg skal komme tilbake med betraktninger, jeg spiller ihvertfall plata mye.
"La meg forgyllle hver dag av ditt liv", "Morgenstund med naken mann" og sist men ikke minst "Trist å være glad" liker jeg best hittill! Artig at vi liker forskjellige sanger.......Ellers er det mye interresant som skjer i alle sangene. Oppdager stadig nye detaljer. "18 år" fra torsdags-cd'n hører jeg mye på. Det er også noe majestetisk over "La meg forgylle hver dag i ditt liv" En mektig sang som også hadde passet på en stadionkonsert ;)

Ellers kom jeg på en ting, det hadde vært artig å vite om konsertdel 2 med gamle sanger ble "tapet" Det kunne vært artig å hatt som bonus.
Avlogget

Smilefjes

  • Innlegg: 120
  • Registrert: 18 Okt 2010, 22:34
  • Bosted: Oslo

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg10 Des 2010, 01:24

Asmund skrev:Fantastisk flott lyd av min lørdags-CD, Smilefjes! Veldig god lyd over hele linja, spesiellt fin trommelyd hos Rune.
Jeg skal komme tilbake med betraktninger, jeg spiller ihvertfall plata mye.
"La meg forgyllle hver dag av ditt liv", "Morgenstund med naken mann" og sist men ikke minst "Trist å være glad" liker jeg best hittill! Artig at vi liker forskjellige sanger.......

Jepp, enig! Her går platen stort sett på pcen på jobb, så blir ikke så mye aktiv lytting. Men det skal det bli!!!
Artig at vi opplever og oppdager forskjellige ting, ja! :)
Asmund skrev:Ellers kom jeg på en ting, det hadde vært artig å vite om konsertdel 2 med gamle sanger ble "tapet" Det kunne vært artig å hatt som bonus.

Å, nei, nå satte du meg på DEN tanken!!! Tenk om de gjorde det, da!!! Hvor kult hadde ikke det vært!?! :D
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1308
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg14 Des 2010, 16:20

OK - sannheten får man som kjent enten fra barn eller fra fulle folk. Min eldste datter Sofie har laget en anmeldelse av Trist å være glad, og her kommer den! Sofie er 11 år og stort deLillos-fan (aner ikke hvor hun har det fra). I sommer fikk hun møte Lars Lillo etter konserten i Nationaltheateret, og da hadde hun med seg gitarboka som han skrev en hilsen i. Det var selvsagt stort. :) Så jeg ba henne skrive ned hva hun syns om den nye platen - jeg lovet å legge det ut, så her kommer det - uredigert:

Sofie 11 år anmelder Trist Å Være Glad
1. Alt du vil. Alt du vil handler om at vi bruker tid på forskjellige ting og at vi stresser hele tiden. Den sier også at du må sitte stille og tenke på hva det var vi ville. Den var bra.
2. Søt og svensk. Søt og svensk er en sang om en svensk jente som har kommet hit for å jobbe og tjene penger. Sangen var rett og slett veldig bra!
3. Din planet. Din planet er en bra sang som inneholder spørsmål om jenter.
4. Hva er problemet. Denne sangen handler om at det er mer enkelt å synge på engelsk. Det er for eksempel mye lettere å si ”I love you” enn ”Jeg elsker deg”. Lars Lillo lurer på hva som er problemet med å synge på norsk, og hvorfor det er mye lettere på engelsk. Jeg syns denne sangen er veldig, veldig bra.
5. Novembernatt. Novembernatt er en sang som forteller at han (faren til Lars Lillo) hadde en dårlig konsert, mistet kjæresten og føler seg som om han er utvisket. Denne sangen er veldig koselig og fin.
6. Det ene livet. Det ene livet er en fengende låt, og den handler om at uansett hvem du er, kan du ikke være to.
7. Morgenstund med naken mann. Naken mann handler om at en mann løper rundt i Beckstrøms hage, og han lurer på om mannen er syk, men Beckstrøm sier at han har et godt smil. Sangen er morsom og kul.
8. Lars Lillos drikkevise. Dette er en sang om, ganske enkelt, at han drikker vin og at han er ensom, men har det fint likevel.
9. La meg forgylle hver dag i ditt liv. Denne handler om at Lillo vil gjøre livet til en kvinne i hans liv mer luksuriøst enn det er. Sangen var veldig fin.
10. Trist å være glad. Trist å være glad er en sang som sier at du kan bli det du ikke er. For eksempel at du kan bli sulten av å være mett. Jeg syns at sangen var utrolig fin og bra.

Av alle de 10 sangene likte jeg best Novembernatt, Det ene livet, og Trist å være glad – men alle var veldig bra!

Hilsen Sofie.
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

thomasrino

  • Innlegg: 225
  • Registrert: 16 Jan 2009, 22:16
  • Bosted: Hamar

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg14 Des 2010, 17:12

Takk for en utrolig fin og annerledes anmeldelse fra Sofie. Slike synspunkter ser jeg gjerne mere til her inne. :)
Mvh.
Thomas Rino
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg15 Des 2010, 03:01

Bjørn Ivar! Sofie er tydeligvis en oppvakt jente med god musikksmak!!!

Hvor i all verden har hun arvet dette??? :)
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg16 Des 2010, 11:35

Bjørn Ivar skrev:
Sofie 11 år anmelder Trist Å Være Glad




Synes at oppvakte Sofie burde fått S i Musikk hvert år framover samt at hun får toppkarakter på videregående etter det.
Hvem er musikklæreren hennes? Dette burde leses av vedkommende!
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1308
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg16 Des 2010, 12:03

Hehe, lover dere at Sofie syns det er kjempegøy med disse kommentarene :)
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 799
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg16 Des 2010, 14:19

Bjørn Ivar skrev:Hehe, lover dere at Sofie syns det er kjempegøy med disse kommentarene :)


Då kan du hälsa att hon har läsare i Sverige också!
Bra kommentarer - märks att du lyssnat ordentligt på plattan, Sofie.
Om några dagar kanske också jag hunnit höra den tillräckligt så jag kan skriva några rader.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg16 Des 2010, 15:53

Jeg har cd 1 og 3 , mangler nummer 2. Hvilken av inspillingene har best lyd? Jeg sitter ihvertfall med intrykk av at Lørdagsinspillingen låter bedre enn torsdag. Dette skyldes også klippingen etter sangene på torsdag innspillingen som jeg synes ikke passer. Men hvordan er cd 2 fredag sammenlignet med de andre?
"La oss slutte å lure på meningen."
Avlogget

krem

  • Innlegg: 24
  • Registrert: 04 Feb 2009, 14:55

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg16 Des 2010, 16:16

Jeg var på torsdagskonserten. God stemning selv om det ikke var helt utsolgt, og fantastisk konsert. Kult at deLillos for tiden ser ut til å være et band med to trommeslagere. :) Platen, veldig bra! Beste deLillos album på mange år. Lett den beste siden Kast alle papirene. :)
Avlogget

JIP

  • Innlegg: 178
  • Registrert: 24 Okt 2010, 11:39

Re: Trist å være glad CD 1-3

Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg22 Des 2010, 16:15

Se der ja JIP. Jeg heller nå mer mot et terningkast 5 jeg da.
Men anmelderen er sikkert ikke blodfan, hehe.
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Neste

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 101 gjester