Dato/klokkeslett: 27 Apr 2024, 11:02


Trist å være glad CD 1-3

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg22 Des 2010, 17:14

Jeg synes at 4-5 burde være passende , ikke helt på nivå med Huskeglemme synes jeg da men slettes ikke dårlig.
Låter som Trist å være glad , naken mann , La meg forgylle hver dag i ditt liv og novembernatt er delillos på sitt aller beste, er kjempeglad i disse sangene. Noen låter bla Søt og svensk når ikke helt opp. Men alt ia alt er flott album som jeg sikkert får mye glede av Til slutt må jeg si at jeg er MEKTIG imponert av hvor bra dette låter med tanke på at alt er spilt inn live. Og med såpass stort lydbilde er det ikke alltid enkelt å få det til å låte bra, kan lett bli grøtete. Dette var ikke tilfelle her.Intressant å se at delillos beveger seg vekk fra det "enkle"trio formatet som de hadde på suser videre. Nå er det masse gitarerer, synther og koringer som gjelder. :D
"La oss slutte å lure på meningen."
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg22 Des 2010, 17:45

Legger vi til Morgenstund med naken mann så er jeg enig med deg i dine favoritter på denne plata Brumm. Kan vel si det sånn at "side 2" er sterkest. :) Utrolig bra lyd ja, strålende innsats i alle ledd her, både i framføring og produksjon.
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg22 Des 2010, 17:46

Opps, du hadde jo med Naken mann, sorry!!!
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget

perja

  • Innlegg: 1
  • Registrert: 23 Des 2010, 11:16

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg23 Des 2010, 11:19

Fra NRK beta: Rockefeller som platestudio:
http://nrkbeta.no/2010/12/22/rockefeller-som-platestudio/

:D
--
Per Thomas
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1445
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg23 Des 2010, 14:17

perja skrev:Fra NRK beta: Rockefeller som platestudio:
http://nrkbeta.no/2010/12/22/rockefeller-som-platestudio/ :D --
Per Thomas


Oi! Flott sak fra NRK her! Dette må dere lese og se, folkens! Spennende å få noen inntrykk fra det som skjer under plateinnspillingen!
Takk, Per Thomas!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg23 Des 2010, 16:14

Ja dette var kjempebra lesestoff, hyggelig at NRK de tok seg tid til å lage en liten greie ut av innspillingen. Det er helt tydelig at det er mange som har stått på for at vi skulle få med denne eksklusive platen :)
"La oss slutte å lure på meningen."
Avlogget

Bankran

  • Innlegg: 11
  • Registrert: 03 Mar 2009, 16:08

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg24 Des 2010, 02:44

Morsomt å endelig se en "ordentlig" plateanmeldelse!

Ellers må jeg si at Brumms oppsummering oppi her er god! I tilleg til de hun nevner som de sterkeste syns jeg det er en god rekke med "nest-beste"-låter, som jeg er blitt veldig glad i, nemlig Alt du vil, søt og svensk, hva er problemet og det enelivet - i tillegg til to young to drown in the past!

M.a.o - her er det mye å bli glad i!

Sliter litt med drikkevisen og din planet enn så lenge....

GOD JUL folkens :-)
Avlogget

Borgersen

  • Innlegg: 107
  • Registrert: 08 Des 2009, 13:59
  • Bosted: Ilseng

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg25 Des 2010, 22:36

Utrolig artig å lese kommentarene knyttet til saken hos NRK Beta, med så mange gode tilbakemeldinger til bandet for dette prosjektet, og tror mange virkelig får opp øynene for deLillos etter dette. Jeg har allerede delt artikkelen med mine medstudenter på Rena, som stort sett studerer Music Management og Musikkproduksjon, og jeg regner med at dette er noe de kommer til å diskutere mye i sine studier, og kanskje dette blir pensum for dem ganske snart? Utrolig stolt av at mitt favorittband nr. 1, deLillos, er først ute med et slikt prosjekt, og utrolig stolt av at jeg var på en av konsertene :)
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1308
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg14 Jan 2011, 16:29

NRK Beta har en liten ny oppfølgersak med nytt klipp fra intervjuet med Lars Lillo
"Overlever musikken CDens død, del 1"
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Trist å være glad CD 1-3

Innlegg03 Feb 2011, 19:53

Brumm skrev:Jeg synes at 4-5 burde være passende , ikke helt på nivå med Huskeglemme synes jeg da men slettes ikke dårlig.
Låter som Trist å være glad , naken mann , La meg forgylle hver dag i ditt liv og novembernatt er delillos på sitt aller beste, er kjempeglad i disse sangene. Noen låter bla Søt og svensk når ikke helt opp. Men alt ia alt er flott album som jeg sikkert får mye glede av Til slutt må jeg si at jeg er MEKTIG imponert av hvor bra dette låter med tanke på at alt er spilt inn live. Og med såpass stort lydbilde er det ikke alltid enkelt å få det til å låte bra, kan lett bli grøtete. Dette var ikke tilfelle her.Intressant å se at delillos beveger seg vekk fra det "enkle"trio formatet som de hadde på suser videre. Nå er det masse gitarerer, synther og koringer som gjelder. :D


Er veldig enig med deg i mye her. Spesielt de sangene du trekker fram holder et stort nivå!!
En her inne sa tidligere at siste sang "Trist å være glad" er den mest kommersielle, er ikke helt enig i det, jeg mener derimot den er litt vrien melodisk og i akkordfølgen. Åpningslinja "skurrer" i melodien i forhold til akkodene, men dette lager en originalitet og jeg får bestandig lyst å sette på denne fra begynnelsen i gjen etter en gjennomlytting. Med det mener jeg at den ikke følger vanlig akkordskjema som er naturlig for tonearten og som skaper overraskelser i sangen. Mollpreget i starten med D-dur over i Fiss-moll skaper et vemodig preg (TRIST :| ) me så løses dette opp i E-dur -h-moll-veksling (GLAD :lol: ) som gjør at vi får en deilig vri i sangen. E-dur er en frisk og "åpen" toneart.
Sangen er derimot veldig original - kan ikke komme på noen andre sanger som ligner på denne. Trist å være glad er en unik sang. Dessuten høres den ut som at den er direkte artig å spille!




Også teksten er ganske krevende, ikke allt er like innlysende etter kun èn gjennomlytting.
Forrige

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 114 gjester