Dato/klokkeslett: 26 Apr 2024, 00:09


SENT & TIDLIG

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

SENT & TIDLIG

Innlegg09 Nov 2010, 14:11

Etter at det har vært drøftet litt rundt "God Morgen" her nå så kjører vi i gang våre synspunkter på denne plata fra 1995!
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 799
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: SENT & TIDLIG

Innlegg12 Nov 2010, 20:27

Finns så mycket att säga som jag inte har tid med just nu... så tills vidare:
Älskar denna platta. En av mina favoriter. 8-)
Återkommer i ämnet!
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: SENT & TIDLIG

Innlegg13 Nov 2010, 22:29

Sent og tidlig er en plate jeg rangerer meget høyt. Favoritter på platen er ,
God Morgen ,Mobiltelefon, Smak av honning, Mandarinskallet, Uten deg, God natt, Sang fra en skrivebordsskuff, og den seige men nydelige Blodig blues på Cruise cafe. Kunne egentlig ramsa opp nesten alle låtene her men ett par sanger synes jeg ikke er ikke helt på høyde med de andre. Ingen blir klok av skade og Grål blir nok hoppet over på spilleren innimellom, ikke dårlige sanger men bare ikke like fantatiske som de andre på plata. Men alt i alt er dette en plate som jeg er veldig glad i :)
"La oss slutte å lure på meningen."
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1308
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: SENT & TIDLIG

Innlegg14 Nov 2010, 18:35

Starter med en kort kommentar: Dette er en FANTASTISK plate. Kommer tilbake med flere kommentarer... :)
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 799
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: SENT & TIDLIG

Innlegg15 Nov 2010, 16:38

Så många fina spår här. Eftersom den var är en dubbelplatta är det nästan oudvikligt att jämföra den med den på senare år så hyllade Hjernen er allene. Och jag vet ärligt inte vilken jag tycker är bäst. Vet inte om det är ett genomgående drag hos oss varma deLillos-människor, men visst håller man gärna på en underdog? Dog or not dog on the cover. ;)
Ok jag vet inte - lika bra som Hjernen åtminstone. Kanske. :roll:
Inledningen med God morgen, Uten deg, På perrongen och Geometri är knäckande stark. Högsta klass.
Sida B är svagast enligt mig. Festreligiös är fantastisk men annars är det inte mina favoriter.
Tredjeavdelningen är flott med den visaktige Mandarinskall, finstämda Månemann och power-NeilYoungig epik i Sang fra en skrivebordsskuff. Och även om man kan tycka att Cruise Café är en variant på Kokken fra tidigere plattan så är den blodiga bluesen bra den också.
På upploppet är Nå lever den av seg selv en klassiker och den JohnMartynska avslutningen God natt är naturligtvis så nattligt fantastisk som den bara kan vara. Trassligt men tekniskt flott gitarrspel, naken livesång och visdomsord om att sitta uppe på nätterna och spela gitarr.
Utan att tänka för mycket (och ens tänka ut vilka de andra två är) - S&T är en av deLillos tre bästa plattor om man frågar mig.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

lasse

  • Innlegg: 174
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:54

Re: SENT & TIDLIG

Innlegg19 Nov 2010, 01:15

denne har også blitt spilt mye.faktisk kun ingen blir klok av skade som ikke faller helt i smak.kommer helt klart på min deLillos top 5 til nå
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1308
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: SENT & TIDLIG

Innlegg19 Nov 2010, 11:16

...men hva syns dere om vinylutgavens bonusspor "Lille du"? Helt grei låt, ikke noe jeg hører mye på. Morsomt at de var med på denne Gasolin-tribute'n, men syns likevel det var malplassert å inkludere den på S&T, den passer ikke inn der.
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

lasse

  • Innlegg: 174
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:54

Re: SENT & TIDLIG

Innlegg22 Nov 2010, 09:47

jeg liker den godt! bra gitar solo også: ) kan vel ha med at jeg hørte endel på gasolin i gamle dager
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 799
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: SENT & TIDLIG

Innlegg23 Nov 2010, 15:57

Bjørn Ivar skrev:...men hva syns dere om vinylutgavens bonusspor "Lille du"? Helt grei låt, ikke noe jeg hører mye på. Morsomt at de var med på denne Gasolin-tribute'n, men syns likevel det var malplassert å inkludere den på S&T, den passer ikke inn der.


Första gången jag hörde den (på FiFiDong-plattan) tyckte jag den var rakt enformig med sån powerStatusQuo-beat som bara pumpar på. Men sedan har jag förlikat mig med den och finner den en riktigt bra version med flott gitarr på slutet.
Däremot håller jag med om att jag inte trivs med den på Sent o Tidlig. Finns inte med på mitt exemplar. Tycker såna extra bonuscovers inte ska stoppas in i efterhand på befintliga plattor och störa ordningen. Som att måla till nya linjer på Munchs Skrik, spika på några nya figurer på Monolitten...
Bättre att spara såna saker till framtidens stora Bootleg Series deLillos-box. ;)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: SENT & TIDLIG

Innlegg21 Des 2010, 12:06

Kommersielt var vel deLillos på et toppnivå her.
Når "Sent og Tidlig" kom som var interessen min på topp, samt forventningene.
Denne plata er fantastisk, men jeg irriterte meg over at "Smak av Honning" ble en slags kjenningsmelodi for deLillos etter dette. Ingen dårlig låt, riktignok.....
Spesielt irriterende når denne plata har langt bedre sanger, som f.eks. God Morgen og ikke minst Festreligiøs.
I de siste årene har jeg lurt på om det er plateselskapet som mente denne sangen ville slå an mest i den kommersielle markedsføring. Et annet fenomen er at Smak av Honning har blitt en slags sommerslager selv om den handler om alvorligere ting en det folk flest får inntrykk av med en gang.

Jeg husker også jeg irriterte meg over at "Da tiern var gul" ble en videohit på NRK i 1990-91.
Var det Sonet som bestemte at det var mest riktig å promotere denne? Er garantert sikker på at en musikkvideo av Kongepuddelen Odd hadde blitt en nasjonal farsott...... :mrgreen:

Svett Smil står jo høyt blant fansen her (det fant vi ut i en diskusjonstråd som er borte nå) Da tiern var gul er jo en herlig sang som jeg spilte mye, men det er bare det at "Svett Smil" inneholder større perler, som f.eks Stakkars Oslo, Beibi, Spøkelser, Ensom Tenker, Tenk Så Rart og Kongepuddelen Odd.

Det samme gjelder plata "Neste Sommer" som jeg setter svært høyt. Også på denne plata finnes det langt bedre sanger enn "Neste Sommer" som jeg nesten aldri spiller. Riktig nok arrangerte jeg denne for et storband en gang
og kanskje timesvis jobbing med denne gjorde jeg ble lei :| . Rart å si dette når Wolfgang Plagge har uttalt at hvis en hvilken som helst satslæreprofessor for 150 år tilbake skulle ha analysert denne så hadde den fått toppkarakterer over hele linja.
Langfredag i Århus, Glemte Minner, Kokken Tor, Fornøyd, Uendelig Trist, Album, Ved Porten der jeg bor, Søster. Alle disse mener jeg er mer interressant enn Neste Sommer.

Tilbake til Svett Smil. Delte hybel med en grei fyr i Molde en gang. Han fikk låne "Svett Smil" nesten hver kveld og spilte "Spøkelser" på platespilleren sin flere ganger helt til han sovna.
Men det jeg har snakket om her er vel slik det skal være med deLillos. Det er ikke akkurat det mest innlysende og opplagte som nødvendigvis er det beste.
Avlogget

peter ebbtide

  • Innlegg: 35
  • Registrert: 05 Jan 2011, 15:20

Re: SENT & TIDLIG

Innlegg05 Jan 2011, 15:28

Uten deg - Toddys tupé - Adeleine = Kongelåter!

Digger Beckstrøm når han er på sitt mest rocka - Norges Gerard Love!
Album - Ragnar og jeg - Her kommer sola etc.

Hei forresten!
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 799
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: SENT & TIDLIG

Innlegg05 Jan 2011, 15:47

peter ebbtide skrev:Uten deg - Toddys tupé - Adeleine = Kongelåter!

Digger Beckstrøm når han er på sitt mest rocka - Norges Gerard Love!
Album - Ragnar og jeg - Her kommer sola etc.

Hei forresten!

Hej!
Ja Norges Gerard Love!
Såg Teenage Fanclub i Stockholm nu i november och stod och tänkte på att den där basistens spelstil/scenstil påminner väldigt mycket om vår Bäckström.
Och han ser till och med ut som honom lite vid ett hastigt ögonkast.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1308
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: SENT & TIDLIG

Innlegg05 Jan 2011, 20:42

Hemskt mycke hej, Peter!
Bra sammenligning...
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 44 gjester

cron