Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 12:54


Omtale i media

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Omtale i media

Innlegg23 Aug 2010, 20:23

Sakser noe som jeg fant på hjemmesida for Jugendfest.
deLillos er kjent som en av «de fire store» i norsk rock (Raga Rockers, DumDum Boys, Jokke & Valentinerne).
Stødig forplantet i sin underfundige vestkantpop, basert på Lars Lillo Stenbergs herligt nasale rødvinsvokal og tematikk, har deLillos bygd seg opp som et av Norges mest elskede band.


Nasale rødvinsvokal...?...og tematikk....? hørtes litt suspekt ut spør du meg ;) Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke denne, men dette fikk meg til å trekke på smilebåndet ihvertfall.

Vet ikke hva dere andre synes, men det å lese anmeldelser og artikler angående konsertene til deLillos i nettaviser i sommer har ikke akkurat vært noe å rope hurra for.

For meg som har levd noen år og husker omtalene både konserter og plater fra deLillos i Beat og Puls på slutten av 80-tallet (signert bl.a. Arild Rønsen og Finn Bjelke m/flere) så er allt som heter journalistisk "teft" fraværende for tida.

Poenget mitt er at det er få som skriver noe interessant om deLillos for tida.

Må si jeg savner musikkavisa Beat (gikk de konkurs på rundt 1995..???) Savner selvfølgelig også "Puls"....
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Omtale i media

Innlegg23 Aug 2010, 23:48

Hei Asmund!
Rønsen og Bjelke er jo Campiones! Ikke mange som matcher de gutta der. Jeg leste ofte Puls på biblioteket, det var alltid interessant! I dag finnes det vel ingen anstendige blekker igjen. Da må du til Mojo og liknende blader fra England. Der er det ikke mye skriverier om musikk med norsk tekst... :lol:
Dette blir som med skomakerfaren i sangen: "Det er ikke marked for deg lenger nå..." Da tiern var gul og femmern blå (før vår tid, Asmund) virker som en reise tilbake til Puls-tiden. Nå har innholdsløst skit tatt plassen til skikkelige folk!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Omtale i media

Innlegg24 Aug 2010, 10:09

Hei gutter!
Haha, takk for den, Asmund nasal rødvinsvokal ... for ikke å snakke om "nasal tematikk", ojojoj.
A propos nasal, en viktig ting jeg alltid har lurt på: var Lillo forkjølet da han spilte inn "God natt" (Sent Og Tidlig)? Her høres det i hvert fall ut som han er tett i nesen!

Beat og Puls, ja... Puls lever jo fortsatt på www.puls.no

A propos Beat - dere husker vel LP'en A Beat Generation fra 1986, med første utgivelse av Stole På... Plata der Beat-redaksjonen ville vise at Norge kunne by på mer enn a-ha og Fra Lippo Lippi (som var litt store da). Det er vel ingen av disse "nye norske bandene" derfra som holder på enda, bortsett fra deLillos, selvsagt.

Sjekket for moro skyld wikipedia, der står å lese følgende om Beat og Puls, samt Nye Takter:

Puls er en norsk musikkavis som, med et opphold på fire år, har kommet ut siden 1978. Første redaktør var Tore Olsen. I motsetning til konkurrenten Nye Takter, hadde Puls et større fokus på amerikansk musikk og populærkultur. Uenigheter med utgiverne førte til at Olsen i 1985 tok med seg det meste av redaksjonen og startet Beat. Ny redaktør ble Arild Rønsen, de første årene sammen med Helge Gaarder som redaksjonssekretær. Puls gikk inn som magasin i 1998. Etter en periode som rent nettmagasin, ble Puls igjen lansert som magasin, denne gangen som gratismagasin som ble distribuert gjennom norske platebutikker.

Puls var månedsavis frem til 1993, da utgivelsene ble hyppigere, og skiftet i 1996 navn til Puls Furore, et navn som ble stående til magasinet gikk inn i 1998. I en periode ble Puls også distribuert av Klassekampen.

Beat var en norsk musikkavis startet opp i 1985 av daværende Puls-redaktør Tore Olsen. Med ett unntak fulgte alle journalister, fotografer og illustratører med Olsen i overgangen fra Puls til Beat. Utgiveren av Puls - Trond Wikborg i Erik Sandberg Forlag - engasjerte da Klassekampens deskmedarbeider Arild Rønsen som ny redaktør og musikeren Helge Gaarder som redaksjonssekretær.

Beat ble frem til 1999 utgitt i en rekke versjoner på forskjellige forlag; som månedlig avis, annen hver måned som magasin, hver måned som tidsskrift og til slutt som kvartalsmessig magasin.

Nye Takter var en norsk musikkavis som kom med sitt første nummer, som solgte i hele 9 000 eksemplarer, i 1977. Fra 1978, da avisen begynte å komme ut månedlig, var Gerd Johansen redaktør. I motsetning til konkurrenten Puls, som i stor grad tok for seg amerikansk musikk, vendte Nye Takter seg først og fremst mot norsk og europeisk musikk.

Selv om Nye Takter i stor grad ble drevet på dugnad var økonomien svært svak. Dette gjorde at avisen i 1983 inngikk en avtale med Arbeiderbladet om distribusjon gjennom sistnevnte. Avisen ble samtidig tynnere, men kom nå ut hver 14. dag, fra 1985 ble det et ukesbilag, samtidig som det ikke lenger ble mulig å kjøpe Nye Takter for seg selv. Denne ordningen ble opprettholdt til Nye Takter i 1988 også ble underlagt Arbeiderbladet redaksjonelt og gjort til en del av avisa. Nye Takter er, den dag i dag, navnet på Dagsavisens musikksider.

Mens det kom 61 utgaver av Nye Takter før samarbeidet med Arbeiderbladet ble inngått, kom Nye Takter som bilag til Arbeiderbladet 228 ganger før det ble en del av selve avisen.

Blant personene som har vært innom Nye Takter kan nevnes Geir Rakvaag, Knut Nærum, Christopher Nielsen, Jostein Pedersen, Torgrim Eggen, Kjetil Rolness, Arne Berg, Willy B., Espen A. Hansen, Anders Giæver, Tone Sutterud, Arne Svingen, Denis Decay og Fin Serck-Hanssen.
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 22 gjester

cron