Dato/klokkeslett: 27 Apr 2024, 10:33


Lars Lillo-Stenberg med americana-album

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget

aks23

  • Innlegg: 48
  • Registrert: 31 Mai 2021, 01:24

Lars Lillo-Stenberg med americana-album

Innlegg02 Jul 2023, 13:50

Pressemelding:
https://www.mynewsdesk.com/no/sony-music-norway/pressreleases/some-people-in-this-land-med-lars-lillo-stenberg-og-loudon-wainwright-iii-3261084

"Jeg er så heldig at jeg ble kjent med Loudon en gang han var i Oslo på 90 tallet. Vi gjorde faktisk en konsert sammen på Norwegian Wood også. Og når jeg fortalte ham at jeg var i Hollywood for å spille inn en plate, passet det med at han skulle innom L.A. på gjennomreise. Vi spiste frokost sammen på Beachwood Cafe og da tok jeg mot til meg og spurte om han ville synge på en sang. Ja, hvorfor ikke, svarte han. Vi øvde et kvarter, tok vi et par «take» og så satt den. En veldig hyggelig opplevelse.

H.P. Gundersen har lenge hatt en visjon om at jeg skulle bort og møte vennene hans i L.A. for å spille inn en Americana-skive. Så det er på grunn av ham at den er innspilt. Pandemien kom og ødela første forsøk, så i noen år har jeg lagt låter til side som jeg tenkte ville fungere til noe slikt. Kanskje ikke reinspikka Americana, men det er et vidt begrep har jeg forstått. Først i fjor høst satte jeg i gang med å lage tekster. Å skrive på engelsk har jeg nesten ikke gjort siden tenårene, men kanskje nettopp derfor var det ganske befriende at språket ga meg tilgang til den type tekster der jeg ikke helt bryr meg om hva som blir sagt. På plata varierer det sånn sett, noen tekster er litt abstrakte, andre mer konkrete, men de kom til meg ganske lett uten at jeg kan si hvorfor.

Some People In This Land er antagelig inspirert av alle år på reise der man suser forbi hus som ligger plassert langs veien eller toglinjen på et vis som gjør at det er umulig for meg å fatte hvordan det er vokse opp der. Egentlig sier ikke teksten stort, men jeg føler at den sier noe mer likevel, særlig etter at Loudon ble med og sang.

Jeg må si at jeg var veldig takknemlig for at jeg fikk lov til å lage dette albumet.
Everything is relative, and this was relatively incredible.

Lars Lillo-Stenberg

Lars Lillo-Stenbergs nye soloalbum «Everything Is Relative» kommer 25. august, og første smakebit, «Some People In This Land» med Loudon Wainwright III er ute fredag 30. juni.

Den amerikanske visesangeren, gitaristen og låtskriveren Loudon Wainwright III er kjent for å bruke satire og selvironisk humor i sine tekster, samt å bruke humor og historiefortelling med stor suksess når han spiller konserter. Han er far til de kritikerroste popartistene Rufus og Martha Wainwright. Loudon albumdebuterte i 1970, og til tross for at han bare har hatt én eneste hit – Dead Skunk i 1973 – er han en anerkjent og ettertraktet liveartist som også har spilt i teaterstykker, filmer og TV-serier.

Den prisvinnende norske artisten og låtskriveren Lars Lillo-Stenberg er mest kjent som frontmann i det ikoniske norske bandet deLillos. De hadde sitt kommersielle gjennombrudd i 1986 og har gitt ut album og turnert jevnlig siden. Lillo-Stenberg er i hovedsak kjent for sine naivistiske sangtekster og karakteristiske vokal og tolkninger. Han er også en del av bandet Young Neils, han har skrevet bok, samt instrumentalmusikk til en rekke norske filmer, det kommende engelskspråklige Americana-prosjektet blir hans tiende soloprosjekt."

Lillo-Stenberg snakker også litt om plata i slutten av en episode av Bak låta: https://open.spotify.com/episode/5AseDM3JkgxlfULwI15kvW?go=1&sp_cid=d64aaafcfe9726404d2a99de28323be7&utm_source=embed_player_p&utm_medium=desktop&nd=1
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1445
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Lars Lillo-Stenberg med americana-album

Innlegg02 Jul 2023, 15:31

Tusen takk for info, aks23!
Dette var spennende nyheter - gleder meg til utgivelsen!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget

Nils1982

  • Innlegg: 89
  • Registrert: 17 Sep 2016, 16:16

Re: Lars Lillo-Stenberg med americana-album

Innlegg02 Jul 2023, 22:01

Ja dette er spennende nyheter indeed. Kom over nyheten på et annet musikkforum i helga og har rukket å høre på "SOME PEOPLE IN THIS LAND" noen ganger. Ja, låttittelen er skrevet med store bokstaver. Hvert fall på Spotify. Ser frem til å høre mer engelskspråklig Lars-Lillo i slutten av august.
Avlogget

aks23

  • Innlegg: 48
  • Registrert: 31 Mai 2021, 01:24

Re: Lars Lillo-Stenberg med americana-album

Innlegg16 Aug 2023, 14:40

På plateslippdagen fredag 25. august må bergensere kjenne sin besøkelsestid! Da er det nemlig både minikonsert og signering på Apollon platebar kl. 16 (https://www.facebook.com/events/1015322506168834/) og konsert på Kulturhuset om kvelden (https://www.kulturhusetibergen.no/program/lars-lillo-stenberg-releasekonsert-for-everything-is-relative/).

Vi får tro det blir flere konserter over landet etter hvert, Grieg-plata fikk jo i hvert fall en del Østlands-datoer.

LP-en er også klar til bestilling på Big Dipper og Platekompaniet. Beckstrøms Tiden for tiden og Lundevalls Sanger 5 stk. ble bare utgitt på LP, så det ser ut til at dette dessverre også gjelder denne utgivelsen.
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1445
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Lars Lillo-Stenberg med americana-album

Innlegg16 Aug 2023, 21:24

aks23 skrev:
LP-en er også klar til bestilling på Big Dipper og Platekompaniet. Beckstrøms Tiden for tiden og Lundevalls Sanger 5 stk. ble bare utgitt på LP, så det ser ut til at dette dessverre også gjelder denne utgivelsen.


Deler din skuffelse over at disse tre utgivelsene kun er på vinyl.
Jeg foretrekker CD for lydens og enkelthetens skyld. Når du har vært med ganske mange runder rundt sola, er ikke hørselen så god lenger at "den varme vinyllyden" spiller noen rolle. Da er CD uten knitring og fare for hakk langt å foretrekke!
Kontroversielt? Kanskje...
:o
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 799
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Lars Lillo-Stenberg med americana-album

Innlegg17 Aug 2023, 12:55

arne skrev:
aks23 skrev:
LP-en er også klar til bestilling på Big Dipper og Platekompaniet. Beckstrøms Tiden for tiden og Lundevalls Sanger 5 stk. ble bare utgitt på LP, så det ser ut til at dette dessverre også gjelder denne utgivelsen.


Deler din skuffelse over at disse tre utgivelsene kun er på vinyl.
Jeg foretrekker CD for lydens og enkelthetens skyld. Når du har vært med ganske mange runder rundt sola, er ikke hørselen så god lenger at "den varme vinyllyden" spiller noen rolle. Da er CD uten knitring og fare for hakk langt å foretrekke!
Kontroversielt? Kanskje...
:o

:idea: Är av samma åsikt. Köper allt jag vill ha på cd, bara på cd.
Inga hack och knaster och halva priset. :mrgreen:
Dessa plater som endast kommer i LP-format (som Beckstrøms suveräna 2022:a Tiden for tiden) får jag nu köpa en gång om året i december på Platekompaniet - där vinylalbumen börjar dra sig upp mot en halv tusenlapp. :o
Sedan föra över LP:n till en hemmakörd cdr med vinylens knaster og knitring och mp3-ljudbild, kopiera LP-konvolutet i 40% på jobbet och klippa ut den då 12x12 centimeter lilla versionen av artworken, vika och lägga i en plastficka och sedan framåt årets slut lyssnar jag på årets plattor med dåligt ljud.
:roll:

Men oavsett detta och med detta sagt, så är varje produkt med bandet och/eller dess medlemmar alltid en fröjd att höra. Nya kapitel i det stora verket.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 799
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Lars Lillo-Stenberg med americana-album

Innlegg10 Okt 2023, 19:43

:idea:
Hej!
Någon som hört plattan?
Favoritsånger?
Musikernas insats?
Andra kommentarer?
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

lasse

  • Innlegg: 174
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:54

Re: Lars Lillo-Stenberg med americana-album

Innlegg23 Okt 2023, 19:11

Skuffende for meg.
Avlogget

Petter

  • Innlegg: 14
  • Registrert: 21 Nov 2020, 19:23

Re: Lars Lillo-Stenberg med americana-album

Innlegg27 Okt 2023, 11:08

Jeg likte umiddelbart Some people in this land svært godt da den kom i sommer, og hører fortsatt på den titt og ofte. Waiting for the morning, synes jeg også er fin. Setter stor pris på å lese lengre analyser, men det må nesten noen andre gjøre. Jaja.. Og kunne gjerne temkt meg og hørt låtene live...
Avlogget

Petter

  • Innlegg: 14
  • Registrert: 21 Nov 2020, 19:23

Re: Lars Lillo-Stenberg med americana-album

Innlegg27 Okt 2023, 22:06

Heart of the earth. Laugh instead of crying.
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 799
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Lars Lillo-Stenberg med americana-album

Innlegg05 Mar 2024, 19:20

Hej! Skrev några rader om detta album för ett tag sedan. 8-)

A1. Waiting For The Morning
Snygg countryrock drar igång albumet. Sommarlätt melodi men texten kontrasterar med välkänd lilloskt tematik av angst och att vara vaken när alla andra sover.
A2. Everything Is Relative
Titelspåret. Introriff och sedan baktakt. Fräck låt som på något sätt lätt kan tänkas i deLillos-skepnad.
A3. Some People In This Land
Duett med Loudon Wainwright III. Läckert bluegrassluftig, tänk eller Sveve over byn. David Vogts fiol ett plus också. Tredje starka låten i rad. Några takter av melodin smakar Buffalo Springfields gamla Out of My Mind, men är man i LA så är man.
A4. Heart Of The Earth
A cappella-intro på Beachwood Cafe och sedan in i flott rak westcoast countryrock.
A5. It's Me
Ner i midtempo. Kort låt med mer sparsmakat komp.
A6. Laugh Instead Of Crying
Synkoperad trumrytm. En låt som lyfter vid sticket och solot.
B1. She's My Girl
Farfisaorgelsound och backing vocals a la tidig Beatles/Beach Boys. Cool middle eight igen.
B2. You Wanna Feel Alright
Liten akustisk visa, fin stämsång. Onödigt markerade trummor kan jag tycka, hade varit starkare utan dem.
B3. Gives Me A Thrill
Fett klassiskt rockriff, blinkning till Should I Stay or Should I Go.
B4. Great Cosmic Nurse
Country med steel och lätta trummor och snygg refrängmelodi. En av mina favoriter på plattan, ja kanske the favourite. Väldigt fin.
B5. It's Only A Name
Rockdänga med slideguitar och wailande. Mynnar ut i crazy laughter.
B6. Oh Yeah, Thank You
Unplugged avslutning. Dragspel och nedtonat vackert. Tack alla.

Måste varit lite av ett äventyr att få hänga i LA och spela in ett helt album. En fin platta på det hele. Men att jämföra plattan med deLillos blir orättvist, Lars texter på det norska språket är unika och sitt eget universum. (Precis som andra artister som växlar mellan norsk/svenska och engelska.)
Men denna växande kollektion av soloalbum och dess olika tematik är sammantaget högintressant. Kronologin hittills: Traditionella barnvisor, egna tonårslåtar på engelska, Osloschlagers, nytolkad Prøysen, Ole Paus-tribut i Young Neils-tänk, impressionistiska Munchtexter, setlistan från gutterummet, Grieg för 2000-talet med jazzkrydda och så nu en engelskspråkig westcoast-platta.
Jag är ju ett sånt freak som älskar dessa soloalbum lika mycket som deLillos. De är alla helt unika och några ganska smala, kräver sin tid, sin arbetsinsats, och det är alltid värt mödan. Fantastisk samling plattor, ren kulturhistoria:

1996: Å var jeg en sangfugl
1999: The Freak
2000: Oslo
2006: Synger Prøysen
2007: Følg oss hjem Ole Paus
2013: Synger Munchs hjerteblod
2020: From the Beginning
2021: Synger Grieg med Bugge
2023: Everything is Relative


8-) 8-) 8-) 8-) 8-)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

Petter

  • Innlegg: 14
  • Registrert: 21 Nov 2020, 19:23

Re: Lars Lillo-Stenberg med americana-album

Innlegg08 Mar 2024, 11:06

Hei. Takk for nok et flott bidrag Hibbitt. Alltid fint å lese dine kunnskapsrike og fine analyser.

Oslo, sangfugl og kanskje særlig prøysenplata er store favoriiter for meg.
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 799
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Lars Lillo-Stenberg med americana-album

Innlegg08 Mar 2024, 16:40

Petter skrev:Hei. Takk for nok et flott bidrag Hibbitt. Alltid fint å lese dine kunnskapsrike og fine analyser.

Oslo, sangfugl og kanskje særlig prøysenplata er store favoriiter for meg.


Tacktack! Ja de favoriter du nämner här ligger högt på min lista också. 8-)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 105 gjester

cron