Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 19:04


BOK: DELILLOS - HJERNEN ER ALENE

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

BOK: DELILLOS - HJERNEN ER ALENE

Innlegg18 Okt 2021, 18:19

Ny bok i Christer Falcks pågående bok/albumklassikerprojekt!
Hjernen er alene! 8-)

Och som vanligt gäller det att "om 150 personer forhåndsbestiller boka, skrives og trykkes den. Når vi ikke målet, får du pengene tilbake".
Bestill folk, bestill! 8-)

https://bidra.no/prosjekt/bok-delillos- ... ddb6233725

"de Lillos hadde tatt Norge med storm. Debutplata Suser avgårde var en suksess, hele landet kunne «Tøff i pysjamas» utenat, og den intense turneringen hadde gjort trioen til et brennhett liveband. Etter oppfølgeren Før var det morsomt med sne var det i 1989 tid for album nummer tre. Det viste seg nå at Lars Lillo Stenbergs brønn var endeløs, for Hjernen er alene – med de dypsindige singlene «Hjernen er alene» og «Sveve over byen» i front – var et dobbeltalbum uten svake øyeblikk.
Geir Rakvaag er en av de store musikkjournalistene. Han skal ta for seg en av de viktigste norske klassikerne, deLillos Hjernen er alene. Rakvaag har i en årrekke skrevet i Nye takter, først da dette var en selvstendig musikkavis, og gjør det fortsatt i dag når Nye takter utgjør Dagsavisens musikkdekning. Rakvaag har fulgt norsk og internasjonal musikk svært tett i mer enn fire tiår, og satt ringside da de Lillos tok over landet på 1980-tallet."
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

Stian A

  • Innlegg: 159
  • Registrert: 03 Feb 2009, 00:15
  • Bosted: Haugesund

Re: BOK: DELILLOS - HJERNEN ER ALENE

Innlegg21 Okt 2021, 01:07

Takker for tips !! Spennende :D
Når du er hos meg så blir jeg så grei
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: BOK: DELILLOS - HJERNEN ER ALENE

Innlegg10 Nov 2021, 00:12

Nästan i mål nu. Några dagar kvar, några köpare ytterligare trenges. Men detta ska väl gå? 8-)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

Stian A

  • Innlegg: 159
  • Registrert: 03 Feb 2009, 00:15
  • Bosted: Haugesund

Re: BOK: DELILLOS - HJERNEN ER ALENE

Innlegg18 Nov 2022, 15:36

Da kom det endelig en bok i posten !!
Ble først helt forvirret, da jeg samme dag fikk noen andre deLillos relaterte pakker i posten, så jeg måtte gå noen runder før jeg koblet denne igjen :D

Gleder meg til å lese denne :) ha en God Helg alle
Når du er hos meg så blir jeg så grei
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: BOK: DELILLOS - HJERNEN ER ALENE

Innlegg22 Nov 2022, 15:15

Japp där ramlade den in genom dörren!
Ska bli väldigt intressant läsning, ser gedigen och mångfacetterad ut vid en första okulär besiktning.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: BOK: DELILLOS - HJERNEN ER ALENE

Innlegg24 Nov 2022, 12:19

Tyvärr är jag inte i Oslo idag, men gläd er folkens! 8-)

Big Dipper - boklansering og minikonsert - lars lillo-stenberg 24. November Kl. 17:00

Velkommen til forfattersamtale og minikonsert med Lars Lillo-Stenberg.

I en bokserie om norske albumklassikere er en bok om deLillos' Hjernen er alene en selvfølge. Albumet kom i 1989, etter at bandet hadde entret den norske rockescenen med «Tøff i pysjamas» og Suser avgårde tre år tidligere. Kritikere og publikum skjønte med en gang at dette låt helt unikt, og med Hjernen er alene viste Lars Lillo-Stenberg seg fra sin mest allsidige side. Det var morsomt, fengende, tankefullt, trist, tøft, lekent og alvorlig. Tittelkuttet står som en påle i den norske sangkanon, det samme gjør perler som «Sveve over byen» og «Soppesmørbrød», for ikke å snakke om Lars Beckstrøms «Den feite mannen».

Geir Rakvaag har skrevet boka. Han er musikkjournalist i Nye Takter, som han var i 1989. Under arbeidet med boka har han gravd i arkivene, og snakket med både bandmedlemmene og gamle venner på nytt.

Under denne boklanseringen vil Marius Lien, som driver norske albumklassikere i kompaniskap med Christer Falck, snakke med Rakvaag om skriveprosessen, sitt forhold til deLillos, og tilstanden i norsk rock på 80-tallet. Deretter vil Lars Lillo-Stenberg holde minikonsert. Det vil bli muligheter for signering av bøker og plater.

17:00: Forfatter Geir Rakvaag snakker med Marius Lien (Falck Forlag) om skriveprosessen, sitt forhold til deLillos, og tilstanden i norsk rock på 80-tallet.
17:45: Minikonsert med Lars Lillo-Stenberg
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: BOK: DELILLOS - HJERNEN ER ALENE

Innlegg24 Nov 2022, 19:40

Skulle gjerne/hjerne vært der, men bor ikke i den byen. Har i hvert fall bestilt bok på platekompaniet.
Ser frem til å lese denne av GR. Han pleier å være positiv til det gutta leverer.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: BOK: DELILLOS - HJERNEN ER ALENE

Innlegg08 Des 2022, 11:38

Så är boken läst. 8-)
Absolut läsvärd för varje fan. Att det är mycket förhistoria innan historien kommer fram till själva albumet känns som ett vedertaget författargrepp, men är i det här fallet högst relevant då Hjernen innehåller mycket material från hela 80-talet upp till 1989. Välskrivet.
Och så blir jag påmind om att det faktiskt var Øystein Paasches livedebut med bandet jag bevittnade på Rockefeller 1988! :o.
Det var andra gången jag hörde dem live.
Och det var faktiskt just denna veckan för 34 år sedan!
Time fades away...
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 20 gjester

cron