Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 15:43


LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg06 Apr 2021, 16:43

Lars Lillo-Stenberg har fått med seg pianist Bugge Wesseltoft på sitt nye prosjekt, der Lars synger sanger av Edvard Grieg.

CD, LP og limited edition grønn vinyl slippes 21. mai. Samtlige kan forhåndsbestilles til spesialpris nå!

"Både jeg og Bugge tenkte i oppstarten at det er kanskje slik det må være at vi må ha med nettopp note for note, men for at jeg skulle klare å øve på dette hjemme og finne andre tonearter, så måtte jeg sette meg ned og bruke gitaren som et slags komp, og da forenklet jeg selvsagt musikken til Grieg.

Når jeg tok med gitaren til Bugges Room, og viste ham hvordan jeg gjorde det, så mente Bugge at dette egentlig var det beste for ham, at jeg bare fortsatte å ha det anslaget. Dette kunne han hjelpe til å bygge ut videre og lettere høre en retning å ta det mot.

Så sånn ble det. Noen ganger nogenlunde høflig, andre ganger direkte uhøflig, men alltid kjærlig."

Sakset fra en epost sendt fra Platekompaniet.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg06 Apr 2021, 16:46

Bugge hjalp meg i 2000 med å lage en plate med Oslo-sanger, og da jeg skulle øve inn en Lillebjørn-sang fra denne plata i 2020, kom jeg på at det var tyve år siden. Jeg tror vi snakket om det den gangen i 2000 at vi skulle gjøre noe mer, i hvert fall så tenkte jeg stadig vekk på det senere.

Å vente tyve år til er ikke lurt, så i 2020 på våren skrev jeg derfor sms til Bugge: ”Skal vi lage en ny plate?” ”Gjerne det”, svarte han tilbake. “Hva med Grieg?”, spurte jeg. ”Ja, hvorfor ikke”, svarte Bugge. Eller noe sånt.

Det med Grieg kom bare plutselig til meg helt spontant, men tanken har vært der en eller annen gang før dette.

Kanskje fordi jeg fant på loftet mormormors, altså oldemor Ingeborg Stang-Lund (som visstnok var en ganske god pianist), sine fine skinninnbundne komplette samlinger av Grieg sine sanger fra 1907. Utgitt rett etter komponistens bortgang samme år. Jeg hadde stått med disse bindene i hånden en gang og fått en slags stormannsgalskapstanke innenfor mitt virke som tolker av andres sanger. Hva med å synge Grieg? Jeg husker at Ragnhild Hamnøy jeg hadde i sang var temmelig oppgitt over den slappe bruken av bukmuskulaturen min da jeg, 17 år og sjenert, skulle synge for full operahals ut i øverommet på musikklinja på Foss “Jeg elsker deg” fem krampaktige (bokstavelig talt) ganger. Så den sangen kjente jeg til, ellers ikke stort. Av de norske, har jeg fra før rota borti blant andre Alf Prøysen, Lillebjørn Nilsen, Ole Paus, Erik Bye og dessuten et knippe utvalg fra Mads Bergs gamle skolesangbok. Fra sistnevnte bok la jeg merke til at det var artig å bli kjent med tekstene. Ibsens ”Vi vandrer med freidig mot”, Bjørnsons ”Løft ditt hode”, Welhavens ”En villand svømmer stille” – mange storartete tekster som jeg først la merke til når jeg gjorde sangene til mine. Som allsangs-materiale hadde de gått meg hus forbi.
Jeg tror jeg en gang har tenkt noe lignende, nemlig at Grieg sine tonsettinger sikkert også var basert på tekster han satte pris på. Og ganske riktig, som i Mads Bergs sangbok, er det en ganske imponerende samling av skribenter som står bak. Utenom Ibsen og Bjørnson, har jeg på denne plata sunget tekster av Arne Garborg, Aasmund Olavsson Vinje, Vilhelm Krag og H.C. Andersen. Men å glemme de mer ukjente er dårlig gjort, Andreas Munch og ikke minst John Paulsen bidrar. Grieg er jo komponist, når du hører sangene sunget slik de skal synges med ordentlige skolerte sangere, så er alt som skjer fra pianisten selvsagt komponert note for note. Og det er ganske friske og fantastiske akkordrekker og motrytmiske figurer.

Både jeg og Bugge tenkte i oppstarten at det er kanskje slik det må være at vi må ha med nettopp note for note, men for at jeg skulle klare å øve på dette hjemme og finne andre tonearter, så måtte jeg sette meg ned og bruke gitaren som et slags komp, og da forenklet jeg selvsagt musikken til Grieg. Når jeg tok med gitaren til Bugges Room, og viste ham hvordan jeg gjorde det, så mente Bugge at dette egentlig var det beste for ham, at jeg bare fortsatte å ha det anslaget. Dette kunne han hjelpe til å bygge ut videre og lettere høre en retning å ta det mot. Så sånn ble det. Noen ganger nogenlunde høflig, andre ganger direkte uhøflig, men alltid kjærlig.

Etter hvert kontaktet vi Ellen Andrea Wang, som kom og spilte bass med oss så fint. Jentene i No.4 synger nydelig med på den ganske sjeldent fremførte ”Udfarten” (hadde ikke funnet frem til den uten oldemor Ingeborg sine bøker). Og så var det litt gøy at Mary Erskine kunne bidra både med sang og cello på til sammen 7 sanger. Hun er en talentfull engelsk låtskriver med fine sanger og tekster som hun utfører personlig og vakkert. Me for Queen heter hennes en-kvinnes-prosjekt. Opplevede henne på en bitteliten klubb på en høstferie i Edinburgh for noen år siden. Fikk et innfall og fant hennes epost og spurte.

”I love Grieg”, svarte hun. I går (1. Mars 2021) hadde vi flaks og fikk selveste Stian Carstensen til å legge gripende nydelig steelgitar på “Jeg elsker dig”.

Jeg må også nevne at jeg har tuklet litt med tekstene. Jeg har oversatt de gamle fantastiske nynorske tekstene til Vinje og Garborg til bokmål. Fikk litt hjelp fra noteboken til mormormor, der de faktisk også sto på den tids riksmål. Jeg skulle gjerne sunget dem slik de er, men det låt rart og litt komisk med meg, og det var ikke meningen. Så jeg tenkte, tekstene om Våren og Rondane er jo så gripende, jeg vil ikke at de skal bli komiske, enten det er frivillig eller ufrivillig.
Jeg måtte derfor ta meg noen friheter.

Også på de andre sangene har jeg tuklet litt. Et lite, men interessant eksempel er ”To Brune Øjne” av H.C. Andersen. Både denne og "Jeg Elsker dig" er to korte dikt han skrev etter å ha møtt en studiekamerats unge henrivende søster. Unge Hans Christian ble voldsomt betatt, men hun var allerede forlovet, han beskriver at i hennes to brune øyne ”flammet snillet og barnets fred”. Jeg måtte forske litt på dette og fant ut at ”snillet” i 1830-årene ikke nødvendigvis har med snillhet å gjøre. Det kunne mer bety en form for snarrådighet eller kløktig dyktighet. Jeg fikk svar fra språkrådet om at begrepet snille har hatt en reise fra rask - dyktig til klok – god. Så istedenfor snillet, valgte jeg ordet klokskap. På ”Jeg elsker dig” derimot synger jeg ”største” kjærlighet, istedenfor ”første” kjærlighet, men det er bare fordi jeg sang feil, kanskje jeg syntes det passet bedre til meg. Andre steder har jeg også endret litt, der det har vært litt for gammelmodige og dansknorske vendinger. Når man synger slik som jeg gjør, så må jeg kunne forstå hva jeg synger. Men det gjelder vel for de fleste, det er vel ingen som bare er opptatt av kraften bak forskjellige vokaler og konsonanter.

Til slutt må jeg si at det er utrolig fint og spesielt å synge og spille sanger som er laget så lenge før alt jeg har av sjangere i min platesamling ble oppfunnet. Gamle musikalske følelser funker fremdeles. Heia Grieg!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg06 Apr 2021, 16:50

Her er coverfoto av den nye platen. Lars fortsatt med bart.
LLS og Bugge.jpg
Coverfoto
LLS og Bugge.jpg (110.14 KiB) Vist 21499 ganger
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg06 Apr 2021, 19:23

Sporliste
01 To brune øjne
02 Våren
03 En fuglevise
04 Jeg elsker dig
05 Borte
06 Men en primula veris
07 Det første møde
08 Hun er så hvid
09 På skogstien
10 Udfarten
11 Turisten
12 Møde
13 Der skreg en fugl
14 Ved Rondane
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg07 Apr 2021, 20:13

Suveränt!
Detta blir bra.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg08 Apr 2021, 08:30

Hibbitt skrev:Suveränt!
Detta blir bra.

Ja, denne ser jeg også frem til. Den forrige som minner om dette prosjektet var vel da han lagde Munchs Hjerteblod.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg09 Apr 2021, 17:54

arne skrev:
Hibbitt skrev:Suveränt!
Detta blir bra.

Ja, denne ser jeg også frem til. Den forrige som minner om dette prosjektet var vel da han lagde Munchs Hjerteblod.

Precis, tänker så också. Men alla Lillos soloprojekt har väldigt tydligt specifika drag ändå - olika teman, olika sättningar och attityder. 8-)
Har en 7-cdbox med Griegs alla sånger, så igår roade jag mig med att ställa samman en samlings-cd med exakt den låtlistan. Ett parallellalbum sålunda som kan vara käck att tandemlyssna med plattan till Lars.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg09 Apr 2021, 21:27

Hibbitt skrev:Har en 7-cdbox med Griegs alla sånger, så igår roade jag mig med att ställa samman en samlings-cd med exakt den låtlistan. Ett parallellalbum sålunda som kan vara käck att tandemlyssna med plattan till Lars.


Ah, genial idè, Hibbitt!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget

Stian A

  • Innlegg: 159
  • Registrert: 03 Feb 2009, 00:15
  • Bosted: Haugesund

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg10 Apr 2021, 00:39

Så spennede dette blir da !! :D
Takk for tips Arne :D forhåndsbestilt.

Likte veldig godt ‘Munchs hjerteblod’. Har også den på Vinyl.

Det gledes :D og så flott coverfoto !
Når du er hos meg så blir jeg så grei
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg23 Apr 2021, 20:32

LLS og Bugge konsert.jpg
Konserter!
LLS og Bugge konsert.jpg (131.62 KiB) Vist 21371 ganger
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg23 Apr 2021, 20:38

konsertinfo.jpg
Info fra arrangøren
konsertinfo.jpg (172 KiB) Vist 21371 ganger
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg24 Apr 2021, 13:51

arne skrev:
konsertinfo.jpg


Stuck inside of Sweden with the Oslo blues again... :roll:
Dette hade ju varit greit.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

lasse

  • Innlegg: 174
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:54

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg12 Mai 2021, 02:06

Ikke så veldig spennende den låta elsker deg. Vil gi den noen flere gjennomhøringer
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg12 Mai 2021, 16:13

lasse skrev:Ikke så veldig spennende den låta elsker deg. Vil gi den noen flere gjennomhøringer


Takk for tipset! Jeg gikk inn på Spotify og så at der er "Jeg Elsker Dig" oppført som single-utgivelse.
Det første som slo meg var slide-gitaren. Ellers fikk jeg litt sånn Elling-vibber. Tenker da på "Se På Meg"-stilen.
Enig med lasse i at denne må høres flere ganger. Tror nok den sitter da!
(Har bare hørt den én gang hittil, mens jeg skriver.)
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg14 Mai 2021, 16:15

Utan att ha hört något känner jag att Lars kommer göra detta precis rätt.
Precis som han alltid gjort, och inte minst med de soloalbum som rör sig längre bort från nutid och rock/pop-genrer - alltså kanske först och främst Prøysen- och Munchalbumen och Sangfugl-plattan. Att landa dessa på pappret luriga projekt och få det att låta både personligt lilloiskt och samtida alltså nutida tidlöst.
8-)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg21 Mai 2021, 14:52

Gratulerer til Lars Lillo-Stenberg som har gitt ut albumet «Synger Grieg med Bugge» i dag! Tilgjengelig på vinyl og på alle strømmetjenester nå.
Albumet består av 14 sanger komponert av Edvard Grieg, tolket av Lars Lillo og akkompagnert av Bugge Wesseltoft og Ellen Andrea Wang.
Dette kan oppleves live 22.05 på Ramme Gård i Hvitsten, 23.05 på Vannvogna Konsert & Kunsthall i Halden og 13.06 på Det Gamle Biblioteket i Oslo. God helg ☺️

Fra deLillos instagramkonto
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg21 Mai 2021, 15:37

På "Kulturstripa" spiller Lars Lillo, Bugge W og Ellen Andrea live. Intervjuer og flere låter på direkten!
Lenke!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

lasse

  • Innlegg: 174
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:54

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg22 Mai 2021, 12:27

Må desverre medgi at dette albumet gir meg lite eller nærmest ingenting. Men alt kan ikke være for alle.
PS! Jeg elsker å var jeg en sangfugl! Samt Prøysen og the freak
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg22 Mai 2021, 20:02

lasse skrev:Må desverre medgi at dette albumet gir meg lite eller nærmest ingenting. Men alt kan ikke være for alle.
PS! Jeg elsker å var jeg en sangfugl! Samt Prøysen og the freak

Det er helt innafor! "Hjerteblod" og denne her er vel ikke det mest kommersielle mannen har rørt ved...
Jeg har hørt 2-3 sanger på Spotify én gang, men venter med resten til jeg får lp/cd i posten.
Er spent!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: LL-S synger Grieg sammen med Bugge

Innlegg08 Jun 2021, 23:46

Yeah!
Postgången mellan naboländerna är så klart inte längre vad den varit, men idag ankom en styck cd med Griegsanger. 8-)
Återkommer med en liten recension om några veckor.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Neste

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 23 gjester

cron