Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 22:09


DeLillos - A la Beckstrøm samle lp

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget

Kjelli

  • Innlegg: 97
  • Registrert: 04 Mai 2015, 09:09

DeLillos - A la Beckstrøm samle lp

Innlegg18 Jun 2019, 08:48

Robert Dyrnes/Westegaard Records mm/ Tidligere sjef for Buktafestivalen la ut på facebook sammtidig som det dukket opp et intevju i Musikkekstra Klassekampen
Eksklusiv LP med deLillos på Westergaard Records!

Jeg har stort sett fra første stund likt og vært fan av deLillos. Fra «Hjernen er alene» og «Varme mennesker» ble jeg spesielt oppmerksom på låtene til bassist/vokalist Lars Fredrik Beckstrøm. De hadde en annen type nerve enn Lars Lillo-Stenberg sine låter. Jeg har lenge tenkt at deLillos på et eller annet tidspunkt burde laget et album, der de samlet alle de beste låtene til Beckstrøm på et brett. Så da bandet spurte om å få spille ved Buktafestivalen i år, benyttet jeg anledningen til å spørre bandet om de ville være med på en hyllest av Beckstrøm i deLillos format. Heldigvis var de positive til dette! Så i anledning bandets Bukta-opptreden fredag 19. juli, har Kari og jeg satt sammen et album som kun gis ut på vinyl og som slippes på Westergaard Records samme dag. Etter et herlig dypdykk i bandets katalog har vi endt opp med 12 låter fra hele bandets karriere. Gamle klassikere som «Kongepuddelen Odd», «Balladen om Kåre og Nelly» og den «Feite mannen» er selvsagt med. 90-tallet er videre representert med blant andre «Fornøyd», «Søster» og «Torkel Ravndal». Men her er også nyere godlåter som «Salih og Rose» og «Jesusmannen». Alt i alt har «deLillos ala Beckstrøm» blitt en unik samling med låter fra av landets beste låtskrivere!
Denne platen kommer ikke i vanlig butikk-distribusjon, og blir kun å få kjøpt på forhåndsordre eller ved deLillos sin konsert på Buktafestivalen i Tromsø fredag 19. juli (releasedag). Platen lages i 300 eksemplarer på svart vinyl og koster 299 + forsendelse. Kan forhåndsbestilles ved å sende epost til dyrnes@outlook.com

Kan legge ut oppslaget i morgen.
Sist endret av Kjelli den 18 Jun 2019, 08:55, endret 2 ganger.
Avlogget

Kjelli

  • Innlegg: 97
  • Registrert: 04 Mai 2015, 09:09

Re: DeLillos - A la Beckstrøm

Innlegg18 Jun 2019, 08:52

her er teksten iallefall
Bassist på førstefiolin: Når sentral del av deLillos-katalogen løftes fram.

À la Beckstrøm

Når deLillos i sommer gjør en konsert der låtene til Lars Fredrik Beckstrøm hylles, slippes det samtidig en egen vinyl med hans beste deLillos-låter.

Det startet med en forespørsel fra Robert Dyrnes, som i mange år har vært festival- og bookingsjef på Buktafestivalen i Tromsø. Nå ønsket festivalen seg bandet igjen, men med en vri: Kunne de tenke seg å gjøre en konsert som hyllest til låtskriveren Lars Fredrik Beckstrøm?

– Det var en overraskende forespørsel, og en litt rar tanke for oss, sier Lars Beckstrøm til Musikkmagasinet.

– Samtidig var det veldig hyggelig. Robert har visst vært fan av mine låter lenge, så jeg føler meg litt beæret. Vi har ikke øvd inn konserten ennå, men det blir vel omtrent halvparten med mine låter. Vi tar det som en utfordring, og gleder oss veldig.

I tillegg til den spesielle konserten vil Robert Dyrnes også stå bak en lp-utgivelse i begrenset opplag, med tittelen «deLillos à la Beckstrøm». Den vil kun bestå av Beckstrøms låter fra deLillos-platene, håndplukket av Dyrnes selv, med litt bistand fra musikeren. Albumet slippes samme dag som konserten, fredag 19. juli.

Det gikk i viser og rock
På plateomslaget er det bilde av en ung Lars Beckstrøm med elektrisk gitar.

– Jeg hadde en storebror som spilte i band, som øvde i kjellerstua i huset vårt. Utstyret sto der, så jeg kunne plugge inn etter skolen. På den tiden hørte jeg vel på band som Deep Purple, Black Sabbath og Slade. Av norske ting gikk det i Lillebjørn Nilsen, Ole Paus og Øystein Sunde. De første fire-fem platene med Ole Paus er jo helt gull. Jeg likte å klimpre viser sammen med vennene mine.

– Alle tenker at punken var det store vannskillet, men for folk av vår generasjon startet det jo ofte litt før – med både glamrock, prog og hardrock?

«Og en dag spurte Lars Lillo dama mi om jeg var ledig på markedet. Ja, som musiker, altså.»

– Helt klart. Og en urpunker som Iggy Pop utviklet seg jo etter hvert veldig musikalsk. Men jeg syntes at The Ramones var litt enkle, husker jeg. Det ble ellers ikke så mye norsk rock i starten, selv om jeg sjekket ut band som Folque og Prudence. Norsk rock med norske tekster tok egentlig først av med The Aller Værste! og Kjøtt. Det var musikk som la seg i hjertet, og viste oss nye måter å formulere ting på.

– Det er litt interessant å tenke på denne bakgrunnen med både viser og rock – en hel del av fundamentet til deLillos ligger vel også der?

– Absolutt, selv om vi har mange sjangre vi opererer i. Vi kunne godt spilt rene rockekonserter med fullt øs hele veien, men vi liker å blande, der både det rolige og det mer kraftfulle får plass. Vi synes det er naturlig å vise fram spennvidden vår.

Veien inn i det norske
Lars Beckstrøm har vært med deLillos hele veien, helt fra de suste inn i hjertene til det norske rockepublikummet. Men det er også en historie forut for det.

– Jeg var egentlig med i et slags folkemusikkorkester som spilte på gata. Senere ble jeg med i et friteater, Pelsjegerteateret, laget teatermusikk og spilte på ungdomsklubber og i fengsler. Etter en stund skjønte jeg at det kanskje gikk an å leve som musiker, bare husleien var billig nok. Jeg var innstilt på å ha en deltidsjobb, og spille så mye som mulig utover det.

Han forteller om et band han var med i et par år før deLillos. De kalte seg Manifest og fikk gjort en del ting.– Men så tok det også slutt. Og en dag spurte Lars Lillo dama mi om jeg var ledig på markedet. Ja, som musiker, altså.

– Og med deLillos opplevde dere suksess fra nesten første øyeblikk?

– Ja, det gikk fint. I begynnelsen var det jo fantastisk om vi satt igjen med 500 kroner hver etter en spillejobb. Men etter hvert så vi at dette begynte å bli litt større, som når folk på Samfundet i Trondheim troppet opp på konsertene våre i pysjamas.

– Du har med låter på samtlige deLillos-skiver, bortsett fra den første?

– Ja. I begynnelsen skrev jeg fremdeles mest på engelsk. Det tok litt tid før jeg ble komfortabel med norske tekster. Sånn sett har det vært veldig inspirerende å jobbe sammen med Lars, som ga meg pushet til å fortsette. Og så tenkte jeg at det kunne være hyggelig om folk hørte sangene mine også.

Ny deLillos-plate i høst
DeLillos startet opp i 1985, og fyller snart imponerende 35 år som gruppe. De siste årene har bandet hatt god vind i seilene. Og har også vært flinke til å komme opp med bra konsepter, som da de i 2015 spilte en konsertrekke der alle albumene til da ble framført i sin helhet.

– Vi har spilt inn i Abbey Road, spilt inn plate med KORK og spilt i Operaen. De siste årene har vi fått anledning til å jobbe med Bent Sæther og Martin Horntveth. Det er et fint liv. Klart det har vært skjær i sjøen underveis, men jeg har faktisk aldri tenkt at jeg skal slutte. Vi gjør vel en 17-18 konserter denne sommeren, og er takknemlig for at publikum fremdeles vil se oss. Og så kommer det en ny plate til høsten, denne gangen med Kyrre Fritzner som produsent.

En beckstrømsk essens
Det er kanskje ikke så rart at man også har lyst til å samarbeide med andre underveis. Lars Beckstrøm har blant annet gitt ut fire fine soloalbum, med radiohits som «Svigermor». Det har også blitt et par plater med Beckstrøm Kvartett. Han spiller fremdeles i det psykedeliske Oslo-bandet Dog Age, er bassist i Dei Nye Kapellanane og dessuten involvert i The Humble Servants.

– Det har vært fint å kunne bruke låtene mine i forskjellige sammenhenger, synes jeg. En del av låtene er ganske personlige og stedsspesifikke fortellinger, men det virker som om folk kan identifisere seg med dem for det. Folk synger gjerne med på «Nittenåttifire», selv om den handler om mitt eget ungdomsliv.


Skrevet av Arvid Skancke-Knutsen
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: DeLillos - A la Beckstrøm samle lp

Innlegg18 Jun 2019, 21:15

Ganske kult, dette, altså!
Løp og kjøp!
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget

Kjelli

  • Innlegg: 97
  • Registrert: 04 Mai 2015, 09:09

Re: DeLillos - A la Beckstrøm samle lp

Innlegg19 Jun 2019, 09:50

Her er Klassekampens Musikkekstra oppslaget

Bilde
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: DeLillos - A la Beckstrøm samle lp

Innlegg18 Jul 2019, 11:26

Tack! Kult!
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: DeLillos - A la Beckstrøm samle lp

Innlegg18 Jul 2019, 17:14

Jeg bestilte to stk i går og fikk positivt svar fra Robert D. Bukta er vel i morgen for deLillos del. Så en del skiver bør vel gå der...
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: DeLillos - A la Beckstrøm samle lp

Innlegg19 Jul 2019, 11:52

Någon som sett den fullständiga listan på vilka sånger som är med?
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: DeLillos - A la Beckstrøm samle lp

Innlegg19 Jul 2019, 15:40

Jeg har kun fått med meg 8 av de 12 titlene.
Her er forresten et intervju publisert i går i "iTromsø.no":
https://www.itromso.no/feedback/2019/07/18/%E2%80%93-Det-er-f%C3%B8rste-gang-i-mitt-liv-og-det-er-en-stor-%C3%A6re-19520216.ece
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: DeLillos - A la Beckstrøm samle lp

Innlegg19 Jul 2019, 16:32

arne skrev:Jeg har kun fått med meg 8 av de 12 titlene.
Her er forresten et intervju publisert i går i "iTromsø.no":
https://www.itromso.no/feedback/2019/07/18/%E2%80%93-Det-er-f%C3%B8rste-gang-i-mitt-liv-og-det-er-en-stor-%C3%A6re-19520216.ece

Tack Arne!
Fin liten intervju.
"«Nitten åttifire» skrev jeg da jeg var i 20-årene og det er nesten som å lese fra en dagbok.
– Er det rart å synge den nå?
– Nei, det bidrar til å huske den man er og den man var. Man har alle aldre i seg og ofte blir man bare rarere og rarere etter hvert som man blir eldre."

:)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

Kjelli

  • Innlegg: 97
  • Registrert: 04 Mai 2015, 09:09

Re: DeLillos - A la Beckstrøm samle lp

Innlegg03 Sep 2019, 12:14

Bilde


info om skiva finnes her:
https://www.discogs.com/deLillos-%C3%A0 ... e/13896802

A1 Nitten Åttifire
A2 Salih Og Rose
A3 Kongepuddelen Odd
A4 Fornøyd
A5 Torkel Ravndal
A6 Balladen Om Kåre Og Nelly (live)
B1 Uten Deg
B2 Treet
B3 Den Feite Mannen
B4 Tiden Tar
B5 Jesusmannen
B6 Søster

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 28 gjester