Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 23:32


Suser Avgårde på CD

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget

Joakim

  • Innlegg: 7
  • Registrert: 30 Apr 2018, 13:21

Suser Avgårde på CD

Innlegg30 Apr 2018, 13:31

Hei, det diskuteres på discogs om Suser Avgårde også kom ut på CD i 1986. Mener å huske at den ikke kom før på 90-tallet. Noen som vet når?
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Suser Avgårde på CD

Innlegg08 Mai 2018, 09:11

Dette vet jeg ikke, og har faktisk ikke tenkt på det før du nevner det nå. Jeg er ganske sikker på at CDen ikke kom ut samtidig med vinylen, (tror heller ikke FVDMMS gjorde det...). På CDen er jo JF/FIB "ekstraspor" med dette flotte "stempelet" på coveret. Det er jo et tegn på at CDen kom i ettertid. Skal lese hva de skriver på Discogs, artig poeng.

Edit: Sjekket discogs (som jeg ikke har brukt så mye) - finner ingen diskusjoner, jeg? Link?
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget

Joakim

  • Innlegg: 7
  • Registrert: 30 Apr 2018, 13:21

Re: Suser Avgårde på CD

Innlegg08 Mai 2018, 21:59

Hei,

Jeg burde vel heller ha skrevet "det kommer til å diskuteres på discogs" :) Jeg la til informasjon (SID-code) på CD-utgaven av Suser Avgårde som tilsier at den er utgitt i 1994 eller senere. Dette ble mottatt med at denne cd'en er utgitt før 1994 og derfor var mitt tillegg feil. Jeg mener derimot å huske at denne dukket opp sånn cirka på midten av 90-tallet men det betyr jo ikke at en versjon ble gitt ut før 1994. Derfor ville jeg høre med dere over snittet interesserte før jeg gikk inn i en lengre diskusjon.

Jeg sjekket også Før Var Det Morsomt Med Sne (som jeg også har med SID-code) og fant at min cd hadde visuelle forskjeller med den som allerede lå inne (barcode). Dette viser at det i det minste finnes to utgaver og således kan ha vært utgitt både før og etter 1994. Jeg regner da ikke med 2-cd utgaven fra 2005.

På mine foreldres loft mener jeg på at jeg har en Akers Mic katalog fra første halvdel av 90-tallet. Jeg skal dit i helgen og hvis jeg finner den så vil jo den kanskje kaste litt lys over dette. Andre musikk-magasiner fra den tiden vil jo kanskje også ha reklamert for en CD-reissue.

Uansett, her er link til den antatte før 1994 utgaven:
https://www.discogs.com/deLillos-Suser- ... ase/381090

Link til min etter 1994 utgave:
https://www.discogs.com/deLillos-Suser- ... e/11959693
Avlogget

Jørgensen

  • Innlegg: 21
  • Registrert: 15 Jun 2017, 02:03
  • Bosted: Fredrikstad

Re: Suser Avgårde på CD

Innlegg09 Mai 2018, 00:29

Hei!
I min uvitenhet lurer jeg på hvorfor det står 1987 nederst på CDen? Som Bjørn Ivar sier er det jo naturlig å tenke at den kom senere enn 1986 i og med at ekstrasporene er der. Men jeg har alltid tenkt at den kom i 1987...
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Suser Avgårde på CD

Innlegg09 Mai 2018, 17:01

Dette må vi grave mer i, ja! :ugeek:
Generlet om forskjellen på (c) og (p) og hva de betyr, uten at det gir svaret på spørsmålet vårt:

The sound recording copyright symbol, represented by the graphic symbol ℗ (a circled capital letter P), is the copyright symbol used to provide notice of copyright in a sound recording (phonogram) embodied in a phonorecord (LPs, audiotapes, cassette tapes, compact discs, etc.).

The copyright symbol, or copyright sign, © (a circled capital letter C for copyright), is the symbol used in copyright notices for works other than sound recordings (which are indicated with the ℗ symbol).

Men (p) relaterer seg da vel til selve opptaket og ikke mediet det er utgitt på.
Årstallet viser til årstallet opptaket første gang er publisert (igjen, uavhengig av mediet)
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget

Joakim

  • Innlegg: 7
  • Registrert: 30 Apr 2018, 13:21

Re: Suser Avgårde på CD

Innlegg10 Mai 2018, 00:11

Enig at (C) og (P) ikke nødvendigvis kan datere en repress og da spesielt (P). Årstall for (C) kan representere aktuelt utgivelsesår men det finnes mange eksempler på det motsatte.

Discogs spesifiserer dette ytterliger i database guidelines:

8.1.2. Usually, the latest copyright date that appears on the release is the one to use. If there is any doubt, consult other sources, and use common sense. Re-releases of older material sometimes do not have updated copyright dates on the packaging, but you should do your best to find the actual date of that release, not of the original recording. Be especially suspicious of CDs with copyright dates prior to 1984. Using the date of the original release is incorrect, but it is beneficial to add "Originally released in XXXX" to the Release Notes.

8.1.3. There are usually two copyright dates on a release. One is for the release itself, including the media and packaging and any visual artwork that appears on it, and this date is usually updated with each release. The other is for the sound recording that is being reproduced, and usually does not change. The sound recording copyright is designated by the circle-P (sound recording copyright / phonorecord / published) symbol, and the release copyright by the circle-C (copyright) symbol or the word "copyright".

Bunnlinjen her er vel at disse årstallene ikke nødvendigvis representerer utgivelsesår.

Jeg har vel og merke fått bekreftet at det finnes en Suser Avgårde med SID-code og en uten. Med andre ord så kom altså den første CD-utgaven før 1994. I en artikkel fra 1987 som omhandler utgivelsen av Før Var Det Morsomt Med Sne bekreftes det at den kom ut både på LP og CD. Dette i kombinasjon med at den første CD-utgivelsen av Suser Avgårde oppgir "(C) 1987" tyder vel på at den ble utgitt dette året. Ikke håndfast bevis selvfølgelig men høyst sannsynlig.

Et utdrag fra nevnte artikkel:

(intervju første gang publisert november 1987)

deLillos-intervju i Haugesunds Avis, 14.11.1987

Oslo: I forrige uke inviterte Lars Lillo-Stenberg, Lars Fredrik Beckstrøm og Øystein Jevanord over 60 venner og bransjefolk hjem til Lars Lillo for å feire at «før var det morsomt med sne». Som for den uinnvidde altså er tittelen på DeLillos nye LP/CD, som slippes denne uka. Ganske nøyaktig et år og 27.000 eksemplar etter «Suser avgårde», Oslo-trioens oppsiktsvekkende LP-debut.

Hele artikkelen kan leses her:

http://leffeslab.com/for-var-det-morsomt-med-sne/
Avlogget

Joakim

  • Innlegg: 7
  • Registrert: 30 Apr 2018, 13:21

Re: Suser Avgårde på CD

Innlegg10 Mai 2018, 00:26

Et lite sitat til fra oven nevnte artikkel som jo får en til å trekke på smilebåndet:

— Og det er jo hyggelig, men noen drømmer om at De-Lillos skal bli et meganavn har jeg ikke. Mine drømmer går tvertimot mer i retning av at vi forblir der vi er. Jeg synes vi er akkurat passe populære slik det er, jeg, avslutter Øystein avvæpnende beskjedent og med bekreftende nikk fra de andre. Helt i tråd med DeLillos befriende og sympatisk uhøytidelige vesen.

Nuvel...
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Suser Avgårde på CD

Innlegg10 Mai 2018, 13:11

Bra research, Joakim!
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Suser Avgårde på CD

Innlegg10 Mai 2018, 15:12

Ja, den saken fra Leffes lab var meget interessant lesing! Husker godt jeg kjøpte lp-en i arkaden(?) i Oslo etter jobb i DnC ved utgivelse. Men at det var farget vinyl eller til og med en cd-versjon ante jeg ingenting om.
Jeg hadde forlengst investert i cd-spiller, og tror jeg hadde kjøpt FVDMMS i dette formatet om det var mulig. Kanskje hadde ikke sjappa cd-en?
Mimremodus er ikke dumt!
:lol:
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Suser Avgårde på CD

Innlegg10 Mai 2018, 15:33

Kanskje ikke alle som vet hva SID-kode er... (System IDentification code) det kan du lese om her (hvis du vil bli lydingeniør, eller er samler på nivå 42)
http://www.ifpi.org/content/library/sid-code-implementation-guide.pdf

Discogs har også en side med forklaringer av diverse koder du finner på CDen, samt mange andre begreper:
https://www.discogs.com/help/submission-guidelines-release-format.html#CD_Matrix
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget

Jørgensen

  • Innlegg: 21
  • Registrert: 15 Jun 2017, 02:03
  • Bosted: Fredrikstad

Re: Suser Avgårde på CD

Innlegg14 Mai 2018, 22:26

Takker for ny kunnskap her gutter. Lærer stadig noe nytt i dette plateuniverset...

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 27 gjester

cron