Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 17:58


Paasches nye Slingerland-sett

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Paasches nye Slingerland-sett

Innlegg29 Jan 2018, 11:50

Glemte å nevne en ting ifm Rockefeller-konserten i desember. La fort merke til at Øystein hadde nytt trommesett, det hørtes spesielt på den dype og fine skarptrommelyden. Spurte ham om dette backstage, og han sa at det ikke var nytt, men minst 6 måneder gammelt. Så feil kan man ta! Han brukte det jo selvsagt på KORK-konserten i sommer, det burde jeg jo ha lagt merke til, selvsagt.

A propos Kork-konserten, det er ikke Øystein sitt trommesett som svever på coveret av plata. Hvis du ser på et bilde fra konserten, ser du det nye settet.

Øystein fortalte at det er et modifisert Slingerland-sett han nå bruker. Det er et interessant valg, for det er ikke så vanlig i rockeverdenen. Mest kjent som et jazz-sett, og har vært brukt av legender som Gene Krupa og Buddy Rich. Her må du sjekke ut det berømte "The Drum Battle" fra 1960, en oppvisning i feeling og teknikk, og her hører du også Slingerland. Søk den opp på Spotify og hør selve battle't i spor 6.

Forresten må det ses, ikke bare høres. Sjekk et annet battle av de samme to herremenn, fra Sammy Davis Jr Show i 1966!

Lyst på flere drum Battles? Sjekk youtube... men nå må jeg slutte her... :)
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Paasches nye Slingerland-sett

Innlegg29 Jan 2018, 22:28

Heldig du var da, som var Bækkstæjs på Rockefeller! 8-)
Du er jo trommis selv, så jeg kan forstå interessen for dette instrumentoppsettet.
Mye powerklasking her: https://youtu.be/VJh9W3Gcpmo

En annen som klasker interessant er Stewart Copeland i the Police. Hva syns du om stilen hans, BI?
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Paasches nye Slingerland-sett

Innlegg30 Jan 2018, 12:24

Jeg er kjempefan av både Police og Stewart Copeland! Han har jo en ganske tricky stil. Er ellers ikke så fan av dobbel-basstromme-dunking og heavy-bash'erne, men finnes mange gode progrock-trommiser, progrockfan som jeg også er.

Andre favoritter, i tillegg til Copeland, og Gene Krupa og Buddy Rich selvsagt, er
  • Vinnie Colaiuta (Zappa, Sting)
  • Manu Katché (feks Jan Garbarek, Peter Gabriel, Sting, Robbie Robertson, Simple Minds)
  • Steve Negus (Saga... Briefcase og alt det tidlige)
  • Jeff Porcaro (Toto, ikke minst pga Rosanna-shuffle't som er helt fantastisk. Sjekk ut videoen der han forklarer. Og så hører du låta.
  • Steve Gadd (bla på Paul Simon's 50 ways to leave your lover - se denne videoen!)
  • Keith Moon (The Who. Helt vill, ingen har før eller siden spilt så spesielt som han - på godt og vondt)
  • ... og Larry Mullen Jr (ikke fordi han er spesielt flink, men fordi U2 alltid har vært mitt band. Feks "Where the streets have no name")
Av norske trommiser:
  • Paolo Vinaccia (alt som kan krype og gå, inkl LLS),
  • Pål Thowsen
  • Jørn Christensen
Paolo Vinaccia er en legende i Norge, og det er han som spiller trommer på den geniale versjonen av LLS Jeg gikk en tur på stien, blant annet. Han er lett å kjenne igjen på sitt "malende" lydbilde (han spiller trommer som en snikende tiger i jungelen elller noe sånt har han sagt en gang)

Ellers digger jeg noe så enkelt som den sløye, bakpå beaten til Per Lindvall på Morten Harkets Spanish Steps... må alltid skrus høyt.

Denne er litt morsom - ingen vet jo hvem trommisen er...: No one knows who the drummer of Coldplay is

Nå ble det veldig off topic her, men bare måtte :D
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Paasches nye Slingerland-sett

Innlegg30 Jan 2018, 19:53

Herlig lesestoff, Bjørn Ivar! Jeg koste meg mens jeg leste det du skrev!
Jeg nikker anerkjennende til mange av navnene du nevner, har stor sans for musikken disse lager/spiller på!
Det ble jo ikke helt off topic, du fikk jo inn deLillos-referansen i Paolo V. og Jørn C.
:D
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Paasches nye Slingerland-sett

Innlegg31 Jan 2018, 19:18

Bjørn Ivar skrev:Av norske trommiser:
  • Paolo Vinaccia (alt som kan krype og gå, inkl LLS),
  • Pål Thowsen
  • Jørn Christensen
Paolo Vinaccia er en legende i Norge, og det er han som spiller trommer på den geniale versjonen av LLS Jeg gikk en tur på stien, blant annet. Han er lett å kjenne igjen på sitt "malende" lydbilde (han spiller trommer som en snikende tiger i jungelen elller noe sånt har han sagt en gang)


Paolo Vinaccia är en hjälte. Såg honom någre gånger 86/87 både på nån jazzklubb i Oslo och på Nefertiti i Göteborg med olika jazzgäng tex Heavy Gentlemen. Och med Knut Reiersrud i Stockholm på 90-talet.
Med på Varme Mennesker också.

Jon Christensen menar du, inte sant?
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Paasches nye Slingerland-sett

Innlegg31 Jan 2018, 23:45

Mens vi fortsatt er bittelitt off topic: Et svært morsomt intervju med Stewart Copeland!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Paasches nye Slingerland-sett

Innlegg01 Feb 2018, 12:07

Hibbitt skrev:
Bjørn Ivar skrev:Jon Christensen menar du, inte sant?

Ja, Jon, selvsagt... :)
En av mine aller første plater (kanskje den første faktisk), var Jon Christensen/Pål Thowsen/Terje Rypdal/Arild Andersen "No Time for Time". Fikk den av fattern siden jeg skulle spille trommer. Den er fra 1977, så jeg var altså 9 år da. Er vel en skive for spesielt interesserte, men med mye bra tromming! Var lenge vanskelig å få tak i på CD, før den plutselig ble utgitt for noen år siden. Nå ligger den også på Spotify, faktisk!
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: Paasches nye Slingerland-sett

Innlegg03 Apr 2018, 15:55

Bjørn Ivar skrev:Jeg er kjempefan av både Police og Stewart Copeland! Han har jo en ganske tricky stil. Er ellers ikke så fan av dobbel-basstromme-dunking og heavy-bash'erne, men finnes mange gode progrock-trommiser, progrockfan som jeg også er.

Andre favoritter, i tillegg til Copeland, og Gene Krupa og Buddy Rich selvsagt, er
  • Vinnie Colaiuta (Zappa, Sting)
  • Manu Katché (feks Jan Garbarek, Peter Gabriel, Sting, Robbie Robertson, Simple Minds)
  • Steve Negus (Saga... Briefcase og alt det tidlige)
  • Jeff Porcaro (Toto, ikke minst pga Rosanna-shuffle't som er helt fantastisk. Sjekk ut videoen der han forklarer. Og så hører du låta.
  • Steve Gadd (bla på Paul Simon's 50 ways to leave your lover - se denne videoen!)
  • Keith Moon (The Who. Helt vill, ingen har før eller siden spilt så spesielt som han - på godt og vondt)
  • ... og Larry Mullen Jr (ikke fordi han er spesielt flink, men fordi U2 alltid har vært mitt band. Feks "Where the streets have no name")
Av norske trommiser:
  • Paolo Vinaccia (alt som kan krype og gå, inkl LLS),
  • Pål Thowsen
  • Jørn Christensen
Paolo Vinaccia er en legende i Norge, og det er han som spiller trommer på den geniale versjonen av LLS Jeg gikk en tur på stien, blant annet. Han er lett å kjenne igjen på sitt "malende" lydbilde (han spiller trommer som en snikende tiger i jungelen elller noe sånt har han sagt en gang)

Ellers digger jeg noe så enkelt som den sløye, bakpå beaten til Per Lindvall på Morten Harkets Spanish Steps... må alltid skrus høyt.

Denne er litt morsom - ingen vet jo hvem trommisen er...: No one knows who the drummer of Coldplay is

Nå ble det veldig off topic her, men bare måtte :D



Må vel ha med John Bonham (Led Zeppelin) her vel ? :D
"La oss slutte å lure på meningen."

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 17 gjester

cron