Dato/klokkeslett: 19 Mar 2024, 12:38


Peiling På Seiling

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Peiling På Seiling

Innlegg10 Nov 2016, 18:03

Råkade skriva en slags krönika kring nya albumet. Så här tyckte jag en novembernatt. 8-)

Jesusmannen
Vass inledning, seglar upp som en riktig Bäckströmfavorit. Goa gitarrer och snygg sångmelodi.

Peiling På Seiling
Bang bang rakt på 1-2 in i nästa sång. Ogenerad introflirt med Benny & the Jets blir sedan en deLennonsk delikatess. Attraktivt avig och monoton och så den förlösande refrängen. Och sååå snyggt med den sprickande rösten som likväl i sitt skrik håller uuut på orden imponerande länge. Tror groovet kan trigga igång gitarrer också. Denna blir livsfarlig live.

Bjørg Johansen
Som tredje sång (liksom Sveve over byen på en annan platta) kommer en countryish halvakustisk upptempodänga.

Første Ettersommerdag
Attraktiv melodi. Snygg gitarrpassage när bandet pausar. Uppskattar också den där typen av charmerande flerstavelserim ’jeg sitter i vår hyttekrok / og leser i vår hyttebok’ (kommer att tänka på Cornelis Vreeswijk i Sonja och Siw: ’i alla fall kom jag dit på cykel en kväll / den ställde jag ifrån mig i ett cykelställ’. Men lite för slät ofarlig produktion/vokal på denna sång tycker jag – jämfört med tex sylvassa Peiling på seiling eller fint sparsmakade Den sangen.

Graham Nash
Den mest nakna låten, som ett litet interlude mellan de större spåren, i funktion som Graham Nashs Blacknotes på den första Crosby/Nash-albumet om man så vill. Lågmält piano, stark sång i sin enkelhet.

Som Din Egen Mann
Smart text och så är ju rätt och slätt livet. Flott midtempo deLillos-sång av god kvalitet, och stillig kör också. Akustiska gitarrer helt rätt.

Leve Enda Mer
Lundevalls spår. Lite väl mycket Elvis-reverb, Lundevall sjunger så gott ändå så det behövs inga såna tricks. Och trumsoundet är onödigt 80’s-processat för min smak på denna – och ett par andra titlar. Ändå - god rytmisk halvrocker. Och mer mer mer vill vi leva ja så är rätt och slätt livet.

Bare Meg
Beckströms andra är en Fairportish mandolinfin sak, dock inte lika stark som Jesusmannen.

Det Kalde Vannet
Stor låt på ensamt piano. Mångbottnad vardagsangst av bästa snitt. Så vackert skrämmande med barndom ibland. Tufft grepp att låta hela bandet komma in först när texten är slut. Och så åter tillbaka till piano.

Aldri Epleslang
Fin text igen. När refrängerna blir självrullande mot slutet är det bara att njuta av röst-arren in och ut genom varandra och svepas med into the music. Kul också med körens ämnesrelevanta data-data-data-data. Kanske en medveten blink till Girl med Beatles där kören sjunger tit-tit-tit-tit?
(Off topic typ: Har en platta med Arild Nyquist & Terje Wiik där tredje sången från slutet heter Epleslang.)

Bare Meg (?)(Reprise)
Sånt här gillar jag! Ett litet crazy snapshot bakom kulisserna.

Den Sangen
Mmm väldigt vacker liten visa. Akustisk gitarr, kontrabas, röster. Älskar detta.


Det känns som albumet Peiling på seiling seglar på sina egna pulserande vågor. Höjdpunkterna kommer liksom som jämna flöden.
Så här ser jag på böljorna:
Dubbeln Jesusmannen och Peiling är en råstark albumöppning.
Sedan kommer två lite svagare nummer.
Sedan följer Graham Nash och Som din egen mann som är ett starkt par.
Sen kommer Lundevalls & Bäckströms duo som är helt ok…
…men som ändå får svårt mot den avslutande kämpefina kvartetten (trion): Det kalde vannet, Aldri epleslang, reprispartyjammet och Den sangen.

Läckert också hur många av sångerna naturligt går över i den efterföljande utan luft emellan, blir som ett sammanhang, som en slags konsert nästan.

Det nya albumet har ju fått väldigt fina recensioner vad jag har sett – bra!
Själv skulle jag slå en 4:a på tärningen. Att jag ’bara’ nöjer mig med en 4:a är deLillos eget fel då de gjort mig bortskämd med otroligt hög standard på 2010-talets album – Trist å være glad, Vi er på vei vi kanke snu och Rett og slett livet.
Har många toppfavoriter där som Novembernatt, Trist å være glad, Din planet, Nationaltheatret, Tapetser meg i gangen før du går, Om og om og om og om igjen, Onkel tico, Drøm, Barnebarnas barnebarn för att nämna tre favoriter från varje album.

Det är alltid lättare att i förstaintrycket bli förälskad i en Kokken Tor, en Hjernen er alene, en Sang fra en skrivebordskuff, en Stakkars Oslo eller något annat mer gigantiskt eller gitarrstökigt. Denna 2016-kollektion är en relativt snäll historia med normalkorta sånger och ganska mycket keyboards. Vi får väl se vilka eviga favoriter som kommer utkristalliseras på Peiling på seiling. Bara att låta tiden gå, låta sångerna få den gyllene patina de marineras i med årens gång. Tack deLillos för att ni forstätter att ge oss fina album. Ett varje höst tack!
8-)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Peiling På Seiling

Innlegg10 Nov 2016, 18:36

*Lyden av respektfull applaus runger!
Flott gjennomgang og oppsummering av en sterk plate, Hibbitt!
Etter hver avspilling slår tanken meg: - Jøss, ferdig alt! Selv om jeg har kjøpt både vinyl og cd lar jeg Spotify servere dette albumet. Alt for å øke antall avspillinger digitalt. Når jeg sitter og jobber på pc'en må jeg altså stadig sette i gang albumet på nytt. Hender også at jeg spiller Det Kalde Vannet flere ganger på rad...
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Peiling På Seiling

Innlegg11 Nov 2016, 13:58

Faran med att skriva en sån här anmeldelse är att den kan ses som en sanning. Det är det inte förstås och det behöver jag ju inte ens säga. 8-)
Alla sorters facit är rätt eller som han Nobelpristagaren sa: 'You are right from your side and I'm right from mine'.
:idea:
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Peiling På Seiling

Innlegg11 Nov 2016, 16:33

Ja, det er godt formulert. Regner med det er Dylan du sikter til. Jeg syns vel Leonard Cohen (RIP) :cry: er vel så stor poet som Dylan, men bassrøsten fikk dessverre ikke prisen...
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Peiling På Seiling

Innlegg11 Nov 2016, 17:34

Bra gjennomgang, Hibbe!
En annen observasjon, ref Arnes "jøss ferdig alt", er at dette uten at jeg har sjekket vel må være deLillos' korteste plate? Fire av låtene er under 3 min, og den lengste (Det kalde vannet) er på bare 4:16. Dette i motsetning til de forrige skivene, som hadde låter på 6,7 og 9 minutter (Tapetser)...
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Peiling På Seiling

Innlegg11 Nov 2016, 19:54

Bjørn Ivar skrev:Bra gjennomgang, Hibbe!
En annen observasjon, ref Arnes "jøss ferdig alt", er at dette uten at jeg har sjekket vel må være deLillos' korteste plate? Fire av låtene er under 3 min, og den lengste (Det kalde vannet) er på bare 4:16. Dette i motsetning til de forrige skivene, som hadde låter på 6,7 og 9 minutter (Tapetser)...

Godt observert, Bjørn Ivar! 4:16 er jo slett ikke lenge til å være den lengste låten. Du får korrigere meg om jeg husker feil, men jeg tror det var en periode på begynnelsen av 1980-tallet da fenomenet med korte album var utbredt. Det kunne være bare 3-4 låter på hver plateside.
Da cd-formatet kom kommersielt ca. 1985, fikk man plutselig innpå 80 minutter til rådighet uten at det gikk ut over lydkvaliteten. Det åpnet muligheter for laaange låter eller mange låter.
Jeg syns det er greit at PPS ikke fikk noen blindtarmer av noen sanger bare for å fylle ut tiden som forventes fra et fullt album. På den annen side er jeg takknemlig for hver eneste nye låt med deLillos jeg får høre. 8-)
The Beatles/ White Album er jo prototypen på et album som spriker i alle retninger, men allikevel knapt har en sang du kunne la være uhørt. Gutta våre har jo sin i HEA.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Peiling På Seiling

Innlegg13 Nov 2016, 21:27

Bjørn Ivar skrev:Ang coveret til den nye skiva er det vel forresten sikkert flere enn meg som ser parallellen til Beach Boys "Surfin' USA"?
Bilde

'
Hadde Beach Boys peiling på sufring, tror du :D
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Peiling På Seiling

Innlegg14 Nov 2016, 10:38

Da har jeg hørt på plata på Tandberg Huldra 10 i meget god lydkvalitet flere dager og mange ganger.Jesusmannen er en god åpningslåt. Typisk Beckstrøm. Spennende og interessant. Terningkast 4. Peiling på seiling, tittelkuttet, en seig låt, lurer på hvordan denne vil fungere live. Kanskje noe kjedelig? Dårlig produsert, faktisk litt overmixa og daft, diffuse instrumenter (og jeg har IKKE dårlig HiFi!) Terningkast 3. Bjørg Johansen. En av platas svakeste. Denne kunne fungert like godt med visper i trommer kanskje, jeg vet ikke.Gir terningkast 2 for fin tekst og koring. Fine detaljer i gitar riktignok, men denne blir for enkel.
Første ettersommerdag. Sangbar, denne elsker jeg, våknet opp om morran tok med seg i å synge denne på vei til badet. Denne sitter, uten tvil platas beste. Her er Lars Lillo best, en typisk god gammel deLillossound på denne. Fin koring, kanskje noe diffust i slagverk, vanskelig å høre forskjell på hihat og cymbal. Noe slapt produsert? Terningkast 5. Graham Nash. Piano og Lars. Dårlig tekst, veldig kjedelig. Nei og nei. Dette er pausefyll. Terningkast 1. Som din egen mann. Også her blir det for lettvint, dette har vi har hørt før både tekst og musikk. Føler deLillos plagierer seg selv litt her.Terningkast 2. Leve enda mer. Igjen merkelig lyd i åpningsrigg gitarer, hvorfor? Flott tekst av Lundevall, den trekker veldig opp!! Men liker ikke mix og lybilde her. Men føler denne blir for lettvint generellt. Terningkast 3. Bare meg. Irsk/folkemusikkaktig fra Beckstrøm. Denne gjør han overbevisende, tydelig at han har en mening med denne! Typisk Beckstrøm igjen, denne er bra. Bra laga, artig og det blir nært og varmt med mandolin her, dessuten er svært fiffig mellomparti, en "bridge" uti sangen, flott gitarsolo. Tempovalg og varsiasjoner, nei denne er flott!Faktisk også en av platas beste. Terningkast 5. Det kalde vannet. Piano og Lars igjen, denne sitter godt i hjertet. En sår tekst med positive akkorder. Dette er Lars flink på. Herlig trykk uti låta med fullt band, denne blir god live og håper denne spilles mye. Nydelig elgitarer utover, kunne vært produsert bedre dette, men live blir denne kanon med forhåpentligvis saftig slidegitar fra Lundevall. Hvorfor gjøres ikke det tidligere i sangen? God låt. Med feite akkorder. Interessant! Terningkast 5. Aldri epleslang. Fin tekst som mange kjenner seg inn i . Igjen - en slapp produksjon. Hvorfor ikke mer elgitar-shuffling som i "Siste ettersommerdager" Overprodusert? Vil ha denne mer distinkt. Merkelig mixvalg av lyd i gitar. Noe lavmælt....diffust kor, men meget flott melodi som jeg nynner på ofte...! Terningkast 4. Bare meg, reprise . Hva er dette? Nei og nei. Terningkast 1. Den sangen. Igjen en lavmælt og rolig låt. Tekst forutsigbar også dette har vi hørt før. Også denne føles overprodusert i kor, som om ting er lagt "lag på lag" altfor innlysende. Terningkast 2.
Avlogget

geometri

  • Innlegg: 1
  • Registrert: 17 Nov 2016, 00:05

Re: Peiling På Seiling

Innlegg17 Nov 2016, 00:34

Hei!
Liker veldig godt den nye plata. Peiling på seiling låta er fantastisk, surrer rundt i hodet mitt hele tiden. Hørt den 2 ganger live nå. Big dipper og Sandvika. Burde vært spilt 2 ganger på hver konsert. Det kalde vannet is also fucking outstanding, vokser mer og mer. Liker også som min egen mann og Bjørg johansen. Aldri epleslang er nydelig.
Vær så snill, spill alle disse låtene på konsertene framover. peiling på seilig 2 ganger :lol:
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Peiling På Seiling

Innlegg26 Nov 2016, 18:32

Vilka låtar från PPS har bandet livedebuterat med än? De har vad jag förstår inte gjort så många gigs i höst men några har framförts, noen som har full peiling?
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Peiling På Seiling

Innlegg28 Nov 2016, 22:30

De spilte hele skiva på release'n, ellers har det vel vært litt forskjellig... begynte med PPS og Epleslang i Nittedal. Har ikke helt oversikt...
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Peiling På Seiling

Innlegg29 Nov 2016, 13:50

Bjørn Ivar skrev:De spilte hele skiva på release'n, ellers har det vel vært litt forskjellig... begynte med PPS og Epleslang i Nittedal. Har ikke helt oversikt...

Ja just det, de gjorde ju sånt releasegig. Tänkte inte på det...
Fint, då upprätthålls traditionen med alla sånger livespelade. 8-)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

kristian

  • Innlegg: 742
  • Registrert: 26 Jan 2009, 17:23

Re: Peiling På Seiling

Innlegg03 Des 2016, 12:29

Igår spilte de alle sangene unntatt Bjørg Johansen og Den sangen.
Og de 2 spilte de siste kvelden i Sandvika.
Så de har spilt alle live utenom på Krøsset og.
jeg gikk og så på den pingvinfilmen
Avlogget
Brukerens avatar

lasse

  • Innlegg: 174
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:54

Re: Peiling På Seiling

Innlegg02 Okt 2018, 20:55

Dette albumet er det beste delillos albumet siden midt i begynnelsen synes jeg, gledelig at de fortsatt lager gjennomført kvalitet, fra begynnelse til slutt
Forrige

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron