Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 11:50


Boken om deLillos

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Boken om deLillos

Innlegg20 Jun 2015, 10:46

Nå har de faktisk snart skrevet boka!
Kommer 5.oktober. Skrevet av Yngve Knausgård og Lars Lillo.
Blir kult!
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Boken om deLillos

Innlegg21 Jun 2015, 22:40

Yes!
Som toksamlare och -läsare av musikbiografier (4-500 hemma i bokhyllan) har jag verkligen sett fram mot denna.
Ja jag blev ju tillochmed medförfattare när det var dags för Anders F Rönnbloms biografi att skrivas. (Och där lyckades vi ju typ tillverka den mest omfattande biografin som skrivits över en svensk musiker...) 8-)
Denna bok får se ut precis hur som helst, den kommer pryda sin plats i hyllan ändå. Men det känns betryggande att Lillo-Stenberg själv varit inblandad; detta kommer att vara läsvärt och mycket mer därtill.
Vad långt det är till höst!
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Boken om deLillos

Innlegg22 Jun 2015, 00:41

Høsten er ikke komplett uten bidrag fra deLillos. Med jubileumskonserter og bok tegner det til å bli en knallhøst!
Jeg gleder meg også!
:D
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

kristian

  • Innlegg: 742
  • Registrert: 26 Jan 2009, 17:23

Re: Boken om deLillos

Innlegg16 Sep 2015, 22:40

15 oktober kommer boken.
Kan forhåndsbestilles på platekompaniet nu.
jeg gikk og så på den pingvinfilmen
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Boken om deLillos

Innlegg29 Sep 2015, 16:19

...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Boken om deLillos

Innlegg05 Okt 2015, 18:39

Boklansering 22.10 på Popsenteret! Her kan man også handle de nye skivene...
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Boken om deLillos

Innlegg05 Okt 2015, 23:05

Bjørn Ivar skrev:Boklansering 22.10 på Popsenteret! Her kan man også handle de nye skivene...


Gode nyheter, Bjørn Ivar! Har du mer detaljer? Klokkeslett, er gutta der, blir det signering osv...
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Boken om deLillos

Innlegg06 Okt 2015, 16:20

kl.17:00-19:00 er tidspunket. I tillegg til vinylslipp av Før, Etter, Innimellom og Utenom blir det boklansering. Forfatteren Yngve Knausgård er tilstede og har en samtale sammen med deLillos. Pål Ritter Schjerven er bokbader.
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

kristian

  • Innlegg: 742
  • Registrert: 26 Jan 2009, 17:23

Re: Boken om deLillos

Innlegg14 Okt 2015, 11:56

Denne høsten markerer deLillos 30-års jubileum som band og dette feirer vi med bokutgivelse, flere plateutgivelser og ikke minst en svært omfattende konsertserie hvor bandet fremfører samtlige av sine studioalbum live over 10 kvelder på Popsenteret.

22. oktober inviterer deLillos, Cappelen Damm og Platebutikken Big Dipper til plateslipp og boklansering på Popsenteret. Her får du møte forfatteren bak boka «Glemte minner», Yngve Knausgård, i samtale med bandet. Samtalen ledes av Paal Ritter Schjerven, kunstnerisk leder ved Popsenteret. Det blir også verdenspremiere på noen av de 44 tidligere uutgitte låtene fra Lp-utgivelsen «Utenom», når Big Dipper tar med seg platespillere og vinyl og snurrer skiver. Bandet signerer bøker og plater og det blir gratis drikke til de 100 første gjestene!

Boka «Glemte minner - Historien om 230 deLillos-sanger» er ført i pennen av Yngve Knausgård og i samtaleform forteller Lars Lillo-Stenberg om hver eneste låt de har gitt ut siden starten for 30 år siden. I samtalene om de 230 låtene kommer man også inn på så mye mer: barndom, ungdom, forelskelse, usikkerhet, hverdag, fest, depresjon, humor, grublerier, engasjement og alt man ikke fikk gjort – rett og slett livet.

De 4 plateutgivelsene «Før», «Etter», «Inn i mellom» og «Utenom» er en regelrett gavepakke til fansen i form av hele 10 LP plater med deLillos-materiale. deLillos har tidligere utgitt to ulike samleplater på CD, men aldri tidligere på vinyl. Bandet har latt seg inspirere av Beatles røde og blå samleplater og satt sammen platene «Før» og «Etter», hvor førstnevnte tar for seg 80 og 90-tallet. Sistnevnte dekker 2000-tallet til og med den nyutgitte singelen «Tusen takk», som er en hyllest fra bandet til lytterne som har fulgt dem trofast gjennom årtier. Den gule utgivelsen «Inn i Mellom» ble til etter forslag fra Big Dipper om å samle bandets låter som aldri har vært på LP tidligere. Dette er låter hentet fra singel og Ep-utgivelser, og vi finner sanger som “Ikke gå” og “Kjærlighet”. Bandet har også puttet på Beckstrøms “Svigermor” og Lars Lillos “Oslosang” for å nevne noe av innholdet. Det store høydepunktet i rekka, en aldri så liten sensasjon for deLillos´ mange platesamlende fans, er utgivelsen «Utenom». LP-utgivelsen er trykket i begrenset opplag på 500 eksemplarer og frem til og med 15.11 vil disse kun være å få kjøpt i butikken på Popsenteret. Om utgivelsen:

"Men så var det igjen noen som mente at det var synd å ikke ta med noe uutgitt materiale. Sanger som har havnet utenom utgivelsene. Da vi begynte å lete opp dette, ante vi ikke hvilken mengde som lå der. Det ble fort vanskelig å velge hva vi skulle droppe, så derfor gir vi ut alt. Den første er en pre-deLillos produksjon fra 1981 som heter “Hei du der”. Vi vet ikke hvor mange kvadruppel album som har blitt gitt ut i Norge. (Vet ikke om kvadruppel er et etablert ord engang.) Men her er hvertfall fire plater med sanger folk ikke har hørt. (Noen har kanskje blitt spilt live) Samlingen heter UTENOM og coveret er selvfølgelig grønt". - Lars Lillo-Stenberg.
jeg gikk og så på den pingvinfilmen
Avlogget
Brukerens avatar

kristian

  • Innlegg: 742
  • Registrert: 26 Jan 2009, 17:23

Re: Boken om deLillos

Innlegg14 Okt 2015, 11:57

Tekst over er kopiert fra facebook. For de som bor på steder hvor det ikke er kommet enda.
jeg gikk og så på den pingvinfilmen
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Boken om deLillos

Innlegg14 Okt 2015, 15:06

kristian skrev:Tekst over er kopiert fra facebook. For de som bor på steder hvor det ikke er kommet enda.

He he... Jeg regner med du hinter til meg, kristian...
Eikerbygdene har for lengst kastet faxmaskinene og lenge brukt lynrask fiber. At jeg viser langfingeren til konseptet Fakebook er en helt annen sak!

Megatakk for denne oppdateringen, Kristian! MEGET interessant lesestoff. Skal vi reise inn sammen? Dette må vi jo få med oss!
:lol:
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Boken om deLillos

Innlegg15 Okt 2015, 21:09

"Da ses vi på Popsenteret 22. oktober kl.17:00-19:00. Vi signerer den rykende fersk boka "Glemte minner" og samtaler med forfatteren Yngve Knausgård, regissert av bademester Pål Ritter Schjerven. I tillegg blir det førslipp og signering av fire eksklusive vinylutgivelser (Før, Etter, Innimellom og Utenom). Den siste med hele 44 uutgitte låter! Big Dipper snurrer vinyl og det blir også mulighet for noe i glasset. Velkommen! PS. Gratis inngang."
:D
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Boken om deLillos

Innlegg16 Okt 2015, 03:17

Aaaaaaaaaa!
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

KAKtus

  • Innlegg: 18
  • Registrert: 23 Okt 2015, 01:49
  • Bosted: Oslo

Re: Boken om deLillos

Innlegg23 Okt 2015, 02:07

Hyggelig release i dag.

"Gjenoppdaget" forumet i forbindelse med at konsertserien ble lansert. Da kostet det meg en natts søvn ( fikk vel ikke logget av før i fem-halv seks tiden på morgenen), så har ikke turt å logge meg på igjen før i ettermiddag, nettopp for å finne ut mer om boka siden bokhandlern min ikke viste noe sist jeg spurte. Så da var det bare å spurte bort på Schau's :D
- varme farver gjør meg øm og glad -
Avlogget

Smilefjes

  • Innlegg: 120
  • Registrert: 18 Okt 2010, 22:34
  • Bosted: Oslo

Re: Boken om deLillos

Innlegg23 Okt 2015, 15:57

KAKtus skrev:Hyggelig release i dag.

"Gjenoppdaget" forumet i forbindelse med at konsertserien ble lansert. Da kostet det meg en natts søvn ( fikk vel ikke logget av før i fem-halv seks tiden på morgenen), så har ikke turt å logge meg på igjen før i ettermiddag, nettopp for å finne ut mer om boka siden bokhandlern min ikke viste noe sist jeg spurte. Så da var det bare å spurte bort på Schau's :D

Har du mistet en nattesøvn til da, og sittet oppe og lest i boken? ;)

Det var en hyggelig release, og både vinyl og bok ble fraktet erbødig hjem. Boken er ikke åpnet, men gleder meg stort til helgen starter for da skal jeg ta meg tid til å lese. :) Forordet er smuglest, da. Morsomt. :)
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Boken om deLillos

Innlegg24 Okt 2015, 11:40

Her er anmeldelse av "Glemte Minner" - den nye boka som forteller historien om 230 deLillos-sanger.
Denne er fra Dagsavisen.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Boken om deLillos

Innlegg24 Okt 2015, 11:43

Her er et intervju fra Dagsavisen med Lars Lillo og Yngve Knausgård.
"Vanskelig å snakke om andre" er tittelen på intervjuet.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget

KAKtus

  • Innlegg: 18
  • Registrert: 23 Okt 2015, 01:49
  • Bosted: Oslo

Re: Boken om deLillos

Innlegg24 Okt 2015, 23:02

Smilefjes skrev:Har du mistet en nattesøvn til da, og sittet oppe og lest i boken? ;)

Det var en hyggelig release, og både vinyl og bok ble fraktet erbødig hjem. Boken er ikke åpnet, men gleder meg stort til helgen starter for da skal jeg ta meg tid til å lese. :) Forordet er smuglest, da. Morsomt. :)


Ja, det ble senere enn sunt var, nok en gang. Ikke helt uten grunn at jeg prøvde meg på "Spøkelset i Canterville" som brukernavn (ble for mange tegn:-)

Ikke helt igjennom enda, men har virkelig storkost meg med boken så langt. Fantastisk med alle morsomme detaljer de husker som gir det hele en ekstra dimensjon.
- varme farver gjør meg øm og glad -
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Boken om deLillos

Innlegg04 Nov 2015, 19:49

Ser ni nån på Stockholms tunnelbana helt uppslukad av en deLillosbok så är det god chans att det är jag. :lol:
Yepp har den som läsning till och från jobbet. (Fantastiskt att åka både till och från jobbet nu.)
Har bara hunnit hundra sidor än men det är väldigt bra nertecknat/berättat/redigerad. Fin mix mellan ord/musik/personliga detaljer/influenser/bandets dynamik/Osloanekdoter i tiden osv, och fint med att låta olika sånger få ta olika mycket plats.
På de tidiga plattorna är en del välkänt sen tidigare; tillkomsten av Hjernen, historier kring Töff i Pyjamas, Blir det noen fest, Livet er en liten dings, Kokken Tor och andra. Men det mesta vet man inte mycket om och vi får tusen nya detaljer. Och fortsättningsvis - de senare mindre bearbetade perioderna ska verkligen bli härliga att få ta del av.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Boken om deLillos

Innlegg05 Nov 2015, 14:08

Snart ferdig lest (noe som sier meg at det blir en liten deLillos-timeout etter de 10 konsertene, så må lese den nå).
Dette er bare fantastisk morsom lesning. Mange små anekdoter og historier, mye jeg ikke visste (og mye jeg visste). Digger å lese slikt, og også oppdage noen nye detaljer i enkelte låter, som at Øystein slår på en søyle med tøffel for å lage en ekstra svisjelyd. Så nå hører jeg bare det, og ser bare det... ja, ja.
Ellers, hva skal man si om Lillos utsagn om Folk tok helt feil:
"...Så jeg gikk tilbake til den metoden med å finne på et eller annet navn. Siden jeg ville finne på et helt vanlig og ukarismatisk navn, brukte jeg først Bjørn Ivar, men så kom jeg på at det var navnet til faren til en venn av meg, så da endret jeg til Jørn Ivar."

Vanlig og ukarismatisk?? Hrmf. Jeg skvatt jo første gang jeg hørte denne låta, men altså... Bjørn Ivar er ikke et vanlig navn (det er bare 565 personer som heter det ifølge SSB). Og "ukarismatisk" ... pøh!

PS
det er vel faren til Axel Olsen som heter Bjørn Ivar, og som Lars tenkte på, hvis jeg ikke tar fullstendig feil.
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Neste

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 21 gjester

cron