Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 21:37


Navn og skrivemåte - melding fra LLS!

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Ludde

  • Innlegg: 101
  • Registrert: 03 Feb 2009, 21:46

Navn og skrivemåte - melding fra LLS!

Innlegg12 Mai 2015, 12:24

Flere har spurt oss om hvorfor deLillos skrives med liten d og stor L - her er forklaringen til Lars (og også litt morsom deLillos-historie fra åttitallet!)

"deLillos - navn og skrivemåte

Jeg hadde lagd en demo hos Jørn Christensen. Bitten Forsudd hørte denne hjemme hos Jørn og likte det.
Da jeg var på "The Wall" på en eller annen konsert drev Bitten booking der og spurte meg om jeg kunne tenke meg å varme opp for Cirkus Modern om et par uker på påskeaften. Dette var i 1984. Hun mente jeg burde starte band og ba meg finne raskt på et band navn, da kom jeg på at Ola Snortheim, Jørn og Jeg hadde vært i studio et år før og spilt inn Fugl i bur og Tøff i pyjamas. Da hadde Ola fleipa litt med at vi skulle kalle oss The Lillos. (Jørn og Ola spilte begge i Cirkus Modern)
Jeg tror jeg sa til Bitten med en gang at jeg kunne starte et band som het The Lillos, og det tror jeg hun mente var et artig navn. Jeg tenkte selv at det kunne fungere på denne oppvarmingskonserten, men at jeg kunne finne på noe bedre senere. En uke senere ringte jeg Bitten og sa at det måtte skiftes til De Lillos. Dette var fordi at jeg tenkte det var teit at bandnavnet gikk på engelsk mens tekstene var på norsk. (Noe Dum Dum Boys og Raga Rockers alltid har gitt faen i) Min tanke var at "De" skulle være en norsk lydskrift på "The", så var det at jeg skjønte at artikkelen "de" fungerer både på fransk ("Hot Club deNorvege"), og polsk ("dePress", gruppa som Jørn og Ola også spilte i). Så derfor tenkte jeg det var god europeisk tradisjonell skrivemåte å ha denne artikkelen "de" med liten bokstav. En ganske tilfeldig tankerekke som da altså førte til deLillos. Egentlig ment som et midlertidig fleipete navn på bandet. Men så kom tilbakemeldingene på at folk mente det var lett å huske og at det låt fint. Jeg kontaktet Rune Lindstrøm som hadde vært med i et tidligere bandprosjekt med meg, og så traff jeg en kar på gata som het Sven som mente han godt kunne spille bass. Vi øvde to ganger og spilte syv sanger påskeaften 1984 under navnet deLillos. Jeg fikk aldri satt meg ned for å finne på et kulere navn. Det ble bare den konserten, Rune hadde så mye å gjøre og Sven ville spille en helt annen type musikk. Om høsten traff jeg Beckstrøm som jeg mener å huske synes navnet var greit. Han, Rune og jeg fortsatte deLillos og fikk en jobb i romjulen 84 på en illegal nattklubb i sagveien 11, rett ved akerselva.
Lillo betyr liten elv, (Storo: stor elv)
Syntes det også passet til musikken den gangen."

Lars Lillo-Stenberg
_________
Bedre før?
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Navn og skrivemåte - melding fra LLS!

Innlegg12 Mai 2015, 13:30

"...og så traff jeg en kar på gata som het Sven som mente han godt kunne spille bass."
Underbart! 8-)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Navn og skrivemåte - melding fra LLS!

Innlegg12 Mai 2015, 21:59

Hibbitt skrev:"...og så traff jeg en kar på gata som het Sven som mente han godt kunne spille bass."
Underbart! 8-)

Ja, fantastisk Christer! :lol:

Fantastisk morsomt å lese dette her. Jeg har alltid tenkt at "de" er fornorskning av "the", for det passer jo utmerket til et band som har norske tekster. Og det er ingen grunn til å sette seg ned for å finne et "ordentlig" navn!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Navn og skrivemåte - melding fra LLS!

Innlegg13 Mai 2015, 12:02

Ja - og deStoros er fremdeles ledig som bandnavn, tror jeg?
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 20 gjester