Dato/klokkeslett: 29 Mar 2024, 00:55


Rett og slett livet

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

thomasrino

  • Innlegg: 225
  • Registrert: 16 Jan 2009, 22:16
  • Bosted: Hamar

Re: Rett og slett livet

Innlegg16 Okt 2014, 11:17

Der er jeg rett og slett enig, Brumm. HuskeGlemme er overhodet ingen bagatell, og for meg ligger den høyt på lista, hvis ikke øverst.. Kommer litt an på årstid og stemning.
Mvh.
Thomas Rino
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Rett og slett livet

Innlegg18 Okt 2014, 00:03

Hei gutter!
Tja, lenge siden jeg har vært på forumet, tok litt tid før jeg kom på passordet. Og så jeg som sjekka her hver dag før......
Kjøpte CDn på Coop x-tra Levanger i forrigårs.
En svært ujevn plate, noe er fantastisk bra laga arrangementsmessig, spesielt liker jeg godt Terninger og ikke minst tittelsporet, som er et mønstereksempel på en hit.
Flott slagverk på Sang nr. 1 liker godt opptakten Paasche gjør i begynnelsen på HiHat, og likedan smart valg av crash som en opptakt i overgang vers refreng. Noen ganger på slaget og andre ganger som et forslag. Vet ikke om jeg greier å beskrive hva jeg mener. Godt at Paasche er tilbake, men jeg savner mere fra han. Synes han kunne fått dominert enda mer i lydbildet.
Spesielt minus til produsent ?!!! Skarptromma blir alt for svak og det er unødvendig.
På tidligere produksjoner dominerer Paasche mere, ikke minst på Hjernen er Alene, Svett Smil og slik med saftige introer.
Har alltid likt anslaget til Paasche og dette er dessverre tonet for mye ned.....
Fantastisk gitarspill av Lars i starten på Rett og Slett Livet. Skulle bare hatt så mye mer av slikt på resten av plata!!
Smakfull bass av Beckstrøm på tittelsporet- jeg liker den sangen!!! Men føler den slutter for fort! Håper de føyer til et ekstra refreng og vers på konsert.
Så mere skryt av det man kan skryte av:

Låt 3 Terninger.
Platas 2. Høydepunkt.
Utrolig fin cymbalintro av Paasche og hærlig med cellolyd i starten. Og så basstromme med synkoper!! Denne er bra arrangert. Elsker den sangen.
Her er Lars eller Lars på plass med signaturlyden i deLillossoundet. Gitar med brutte akkorder !!! Litt sånn lyd som i Chris Isak låta Wicked Game tror jeg den heter. JEG VIL HA MERE AV SLIKT!!!!!!!
Utrolig herlig med tremmolotrioler i strykere uti 2,vers og som går igjennom låta. Tette akkorder i stryk her.
Denne er fin. Bra!!!

Onkel Tico liker jeg også godt, fint piano. Platas 3. beste låt.

Så er det det typiske i flere sanger med lystig melodi med en trist tekst. Dette kan jo vi.

Så kommer minuser.
De andre sangene når ikke helt opp. Det tar aldri helt av. Savner mye ingredienser som gitarsoloer,introer blir for lettvint selv om det sikkert har vært mye jobb med dette. Blir kanskje for snilt lydbilde ellers. Som sagt, trommer virker litt lavt mixa? Paasche er jo et unikum. Tenk på sanger som Tenk Så Rart, Lebestift, Beibi osv.
Tekstmessig har jeg for lite grunnlag må høre mere på de andre sangene og få komme litt inn i dem.
Savner mere fuzz, smell i trommer, savner rimshots, gitartrøkk og spennende bassganger. Fin med piano da, men vil ha mer trøkk!
Eller gratulerer med fin plate - takket være nr. 1,3 og 4. De er fantastiske og veier opp massevis.
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Rett og slett livet

Innlegg19 Okt 2014, 14:56

Tackar för intressanta kommentarer, A.
Det är inte så många recensenter som hårddiskuterar 4 takter trumspel och huruvida inledningen på trumfillet ligger exakt på tredje taktslaget eller ett par mikrotakter precis före. 8-)
Mitt exemplar anlände på hallgolvet i fredags.
Hann lyssna tre-fyra gånger då men sedan har jag jobbat men imorgon är jag ledig igen så då blir det lyssnande igen.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Rett og slett livet

Innlegg20 Okt 2014, 10:11

Bra kommentarer, Asmund. Jeg tør ikke begi meg ut på å kommentere hele plata riktig enda... men kom på en ting, nemlig at de spilte Rett og slett (låta) på Rockefeller i 7. desember i fjor (2013). Tok den opp på telefonen, og hørte gjennom nå nettopp. Det har skjedd mye gitt! Teksten er den samme, men dagens versjon er mye bedre. Dagens går en del raskere, og Luddes gitarspill er helt annerledes, og mye kulrere. Første versjon høres nå treg ut i sammenligning. Og den hadde mer vekt på pianospill - og var ikke like gjennomarbeidet med intro/solo/mellomspill.
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Rett og slett livet

Innlegg22 Okt 2014, 18:06

Bjørn Ivar skrev:Bra kommentarer, Asmund. Jeg tør ikke begi meg ut på å kommentere hele plata riktig enda... men kom på en ting, nemlig at de spilte Rett og slett (låta) på Rockefeller i 7. desember i fjor (2013). Tok den opp på telefonen, og hørte gjennom nå nettopp. Det har skjedd mye gitt! Teksten er den samme, men dagens versjon er mye bedre. Dagens går en del raskere, og Luddes gitarspill er helt annerledes, og mye kulrere. Første versjon høres nå treg ut i sammenligning. Og den hadde mer vekt på pianospill - og var ikke like gjennomarbeidet med intro/solo/mellomspill.


Jasså den spelades redan 14-15 månader innan den utgivits på cd. 8-)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Rett og slett livet

Innlegg04 Nov 2014, 14:32

Nu har jag umgåtts med skivan över helgen. Tänkte jag skriva. Men sedan dess har jag varit i London och en massa annat. Och lyssnat på cd:n många gånger.
Egentligen gillar jag inte såna spår-för-spår-recensioner.
Men nu blev det så ändå.

RETT OCH SLETT LIVET
Den typiska öppningslåten på en deLillos-platta. Upptemposång förstås och den enda gitarrdrivna låten här. Listpoesi av enkel modell. En titelsång som inte har så mycket att göra med plattan i övrigt. Och som samtidigt likväl sätter temat för plattan – livet. Och därmed döden. Och alla tillfälligheter och valsituationer däremellan.
ALT STÅR I MIN MAKT
Inleds med en sorts invokation, intro, primalpampigt. Intressant komposition – samtidigt ett varierat avancerat melodibygge, samtidigt en trallig deLillos-standard och samtidigt den råaste vokalinsatsen. Rått men vackert. Många bitar i pusslet. Många facetter i sången. Att välja eller inte välja – det är frågan. Och varje ickeval är likväl ett lika stort val.
TERNINGAR
Mer av ödets tillfälligheter och val. Bygger upp mot en lång jamfade med ambientartad flygel och stråkar – ett tänk besläktat med Synger Munchs Hjerteblod. Dock – om jag måste välja den svagaste titeln på skivan så landar jag på denna.
ONKEL TICO
Fantastisk liten melodi. Besläktad med en sån Neil-typ-av-sång som Love In Mind. Naket sparsmakat. Och likväl melodiskt intrikat likt Joni Mitchells pianoharmonik kring Blue och For the Roses – framför allt i mittensektionen. Någon kanske hör folktonen i en Cornelis Vreeswijk kring 1970? Fantastisk.
MIN BESTE VENN
Genom vissa specifika ordval flaxar kanske någons tankar iväg bort mot Lillos gamle trumslagarvän Rune L, men det är ju Lundevall som gjort text och musik och sångmelodin påminner inledningsvis inte så lite om Big Stars Thirteen men sen svävar den ut över byn i sånt pianoflipprande igen a la Munch-plattan och vidare genom en jazzshufflig jamsektion. Detta jokkefierade jubileumsår är det dock omöjligt att inte tänka på Nielsens Bestevenner från Trygge Oslo med rader som till exempel ”alle veit hvor de penga gikk hen och selv om jeg fikk mangen nye var du fortsatt min beste venn.” Mycket bra alltihop. Hoppas bandet live utnyttjar instrumentalpassagen på slutet – väldigt tacksam slinga och takt att jamma loss på i ett helt nytt deLilloslandskap.
TVILEN ER MIN VENN
Beckströms första här. Någon tidning skrev att detta var en bottennappig bagatell. Men nejnej. Den växer och vill liksom inte sluta växa. Läckert rytmiskt intrikat mellan pianots, gitarrens och trummornas olika takter och ovanpå en snygg melodi och likt de flesta sånger här snuddar vi igen vid valmöjligheter och livets olika vägar.
KJAERE FATTERN
Fint och personligt. Alla dessa familjesånger, alla dessa sånger om livets olika faser. Väldigt perfekt solopassage, både melodiskt och arrangemangmässigt – melodisk fiol och sång och läckra mothugg av Lundevall.
TO PÅ CAFE
Och så kommer fatterns sång, en riktigt typisk Per-text och en mycket bra låt denna också. Drivande tempo och naturligt berättande melodi och en situation att känna igen sig i… En öl till och mitt liv hade tagit en helt annan väg. Perfekt finkonstruerat gitarrsolo. Någon kanske letar ledtrådar och funderar på varför sången sluter med att igen och igen upprepa titeln på Bjørg Viks 80-talsnovellsamling Snart er det høst. Någon kanske kikar i den boken och på första sidan läser ”til Lars”.
BARNEBARNAS BARNEBARN
Inleds med tematiken från min gamla favorit God Natt med sitt sitt-uppe-på-natten-tema; yes that’s me. Storslagen och samtidigt lågmäld. Beatles tänker jag att Lillo har lyssnat på nån gång. Beatles är bra. Någon kanske tänker ELO eller deLillosk traditionell powerballad. Alla får tänka vad de vill. Jorden är bra att ha. Lillo-Stenberg är bra att ha.
DRÖM
Å en exemplarisk avslutning och vilken bra låt! Perfekt framförd av Beckström nära mikrofonen och lyssnaren. Livet, döden. Makalöst bra i sin korthet. Livet är en dröm som Kalvik sjöng.


Så…
Varje spår är sitt eget spår. Och är ett helt ok eller skitbra spår.
Men framför allt känns det som att skivan är perfekt sekvenserad. Varje låt känns helt rätt efter den förra, varje uppbyggd instrumentalfade fyller sin funktion för att leda in mot nästa spår. Melodiskt suggestivt. Behagligt men också vackert scary.
Så som Munch-cd:n fungerade och även tex Huskeglemme hade en del av det tänket.

Att Lars L-S inte alls spelar elgitarr präglar förstås soundet. Intressant att se de stora linjerna när den stora historien ska skrivas – man ser ett övergripande flygeltänk på dessa två nämnda skivor.
Som kontrast till Kanke Snu-plattan som var den (hittills) mest gitarrdominanta plattan.

Jag är förvånad att jag gillar skivan så mycket som jag gör. Jag är inte den som brukar gilla keyboards.
Kan till och med tycka klaviaturinstrument förstör bland gitarrerna.
Jag gillar gitarrer – akustiska och elektriska och basar och mandoliner och banjos och ukuleler.
Men jag gillar skivan mycket. Spelar den gärna igen och igen.

Är övertygad om att gitarrerna kommer att komma tillbaka. På konserterna och på andra plattor. I grunden är ju deLillos är ett gitarrband med gitarrälskande medlemmar.

Sist men inte minst alls – alla dessa små detaljer. Som vanligt är produktionen pepprad med små små detaljer som knappt märkbart lyfter och förändrar soundet. Så viktigt! En liten lustig gitarrfras, ett litet slagverk på just de perfekta fyra takterna, en kort passage kör, en extrafigur på ett mellanspel, ett pling, ett skrap, ett dubbelslag, en accent, ett andetag.
8-)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Rett og slett livet

Innlegg04 Nov 2014, 15:07

Fantastisk gjennomgang, Hibbitt! Denne skal jeg kose meg med å lese i kveld :)
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Rett og slett livet

Innlegg05 Nov 2014, 01:45

Hibbitt: du er herved erklært som kongeskribent på forumet. Dette er den beste plateanmeldelsen jeg har lest på svært lenge. Jeg bøyer meg i støvet for din kunnskap!
Morsomt at du tenker The Beatles når du hører "Barnabarnas Barnebarn". Jeg tenker Neil Young når jeg hører denne.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Rett og slett livet

Innlegg05 Nov 2014, 11:48

Å tackar! :)
Det bara poppade upp en massa tankar, det gör ju det jämt, så det var bara att skriva ner.
Kände att jag ville skriva något om denna ( - liksom alla andra album iochförsig...)
Men det är ju bara min skalle, mina öron, mina sammanhang applicerade på senaste dL-plattan och alla har sina öron och sammanhang och preferenser naturligtvis - inget är rätt eller fel.
NeilYoungish Barnebarnens Barnebarn? Jovisst det fungerar lika bra det, Arne, nu när jag tänker på det. :idea:
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Rett og slett livet

Innlegg05 Nov 2014, 18:47

Hibbitt skrev:

TERNINGAR
– om jag måste välja den svagaste titeln på skivan så landar jag på denna.

8-)


hmmm....jeg synes derimot den er en av platens beste sanger!!

Fine betraktinger, veldig pent skrevet om sangene, Hibbitt.
Onkel Tico, Rett og slett Livet og Terninger liker jeg veldig godt,
men resten av plata treffer meg ikke helt denne gangen.
Men så setter jeg store krav til Norges beste band og låtskriver(e).

Jeg savner litt punch, jeg savner å bli overrasket og truffet litt hardt i magan, både tekstlig og musikalsk
denne gangen. Vel og bra dette at det er triste tekster til en glad melodi osv (plata har jo også andre virkemidler seff,,,)

RETT OG SLETT LIVET er en hit, likedan TERNINGER (artig å spille trommer ved siden av denne)
ONKEL TICO er et mesterverk.
Alle disse har momenter som vi ønsker å høre mere av , spole REW på kassettspilleren og lytte til enda en gang.

Jeg savner stort litt riving i strenger (alà Stole På, Suser Avgårde, Utkaster) (Litt gitarscwanaaaangggg!) tett og markert basspill og kanskje enda mer punch i trommer (alà Tenk Så Rart, Beibi, Arne og Kokken Tor f.eks.) Savner rimshots!!

Så etterlyser jeg den plutselige musikalske vendingen i en låt da du må høre den igjen og tenke "Hva skjedde??" Dette kan f.eks. være en overraskende overgang dur-moll eller et fiffig mellomspill slik at du havner i en annen toneart f,eks, Nei Ikke Gjør det. Vanskelig å forklare hva jeg mener.

Nei beklager men denne plata havner ikke på Topp-10 over deLillos utgivelser.

Masse hilsen fra meg grinebiter med skyhøye krav - Asmund.
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: Rett og slett livet

Innlegg06 Nov 2014, 13:31

Hei, jeg er tilbake. Har vært lenge vekk fra..forumet.

I min verden har bensinstasjonsmusikk vært et belastet ord. Tenker danseband, Bonnie Tyler og annet rask :D
Men denne gangen var det faktisk en bensinstasjon i Nord-Trøndelag som forsynte meg med deLillos nyeste verk. Oppdaget den i hylla, tenk at dette er blitt vår tids platesjappe. Klarte ikke vente til jeg kom hjem, måtte bare spille den i bilen. Har alltid foretrukket å sette meg i godstolen med fullt fokus, men nå ble den heller avspilt på middels volum med kone og barn i bilen.

Jeg skal ikke trette dere med noen lang utgreiing. Er i grunnen enig i mye av det Asmund sier her. Tittellåta kunne vært med på "best of", klassisk deLillos-hit! Ellers litt opp og ned ja. Blir noe tamt over en del her, selv om jeg ser at det ikke kunne bli noen rockeplate med melankolske betraktninger over livet som gjennomgående tema. Tror nok at enkelte låter vil vokse etterhvert, noe som ofte er et godt tegn for min del da :) Mye fint klaver(?)spill, og fine detaljer rundt om trekker opp.

Dette er ikke noe dårlig album, blir bare et steg eller to tilbake etter det fantastiske forrige albumet. Savner litt mer tøffhet, kanskje vi får det ved neste utgivelse?
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Rett og slett livet

Innlegg06 Nov 2014, 19:13

Hehe ja visst saknar man rivet i elgitarrsträngar och tunga vilda trumutsvävningar.
Eftersom det är ett album som inte bygger på rivet i elgitarrsträngar och tunga vilda trumutsvävningar.
Live kommer det väl delvis bli en annan sak kan man gissa. 8-) 8-)

Men oavsett om ROSL är det sämsta eller bästa eller sjundebästa albumet med deLillos så tycker jag det är intressant att de hittar nya vägar att forma deLillos-soundet på.
Så lättigenkännligt och ändå så olika; denna blev så här, Trist Vare Glad lät så, Stakkars låter så, Papirene så och Kanke Snu blev så.
Variationer av ett tema.
Ett spännande äventyr.

Asmund - Terningar är också bra. 8-)
(Idiotiskt att välja den sämste sången - blir bara att man ångrar sig... :? )
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: Rett og slett livet

Innlegg08 Nov 2014, 20:03

Alltid reflekterte og velformulerte kommentarer fra deg Hibbitt! Du skulle vært musikkjournalist. ;)
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Rett og slett livet

Innlegg09 Nov 2014, 15:24

Johnny Fredrik skrev:Alltid reflekterte og velformulerte kommentarer fra deg Hibbitt! Du skulle vært musikkjournalist. ;)

Alldeles för välformulerad och påläst för att platsa som musikjournalist... ;) ;) ;) :lol:

Snällt, JF!
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Forrige

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 33 gjester

cron