Dato/klokkeslett: 29 Mar 2024, 05:36


Rett og slett livet

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Rett og slett livet

Innlegg10 Okt 2014, 11:22

Jag startar en ny tråd med titeln på 2014-plattan (och inte bara "nytt album" eller sånt.)

Fortsättning på Dagbladet efter intervjun; anmeldelsen:
http://www.dagbladet.no/2014/10/09/kult ... /35638442/
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Rett og slett livet

Innlegg10 Okt 2014, 12:20

Bra, Hibbe lille!
Dette er jo som alltid stort.
Selve tittelsporet syns jeg sitter bra etter noen gjennomlyttinger. Tekstmessig minner oppbyggingen kanskje litt om Flink, med mange repetisjoner/gjentakelser. En gladlåt. En liten detalj jeg har hengt meg opp i er Øysteins dobbeltslag på skarpen under gitarsoloen, Har et ambivalent forhold til slikt - syns det er å tippe over i litt for mye Beatles-happy-feeling, så der ville jeg hatt enkeltslag. Men trommenerdepirk :ugeek: og smak og behag osv. Live tror jeg den gjør seg, og håper den da spilles med litt mer trøkk en studiovarianten.

Liker åpningen på låta, hinter i retning Min Beibi Dro Av Sted, som jo er åpningssporet på Suser Avgårde. Blir den åpningssporet på Rett og Slett?
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Rett og slett livet

Innlegg10 Okt 2014, 15:39

Bjørn Ivar skrev:Bra, Hibbe lille!
Dette er jo som alltid stort.
Selve tittelsporet syns jeg sitter bra etter noen gjennomlyttinger. Tekstmessig minner oppbyggingen kanskje litt om Flink, med mange repetisjoner/gjentakelser. En gladlåt. En liten detalj jeg har hengt meg opp i er Øysteins dobbeltslag på skarpen under gitarsoloen, Har et ambivalent forhold til slikt - syns det er å tippe over i litt for mye Beatles-happy-feeling, så der ville jeg hatt enkeltslag. Men trommenerdepirk :ugeek: og smak og behag osv. Live tror jeg den gjør seg, og håper den da spilles med litt mer trøkk en studiovarianten.

Liker åpningen på låta, hinter i retning Min Beibi Dro Av Sted, som jo er åpningssporet på Suser Avgårde. Blir den åpningssporet på Rett og Slett?

"Hibbe lille"?! Ok... :)
Mm ganska Flinkig den där Livet.
Och Utig också.
Den typen av sång.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Rett og slett livet

Innlegg10 Okt 2014, 15:58

Hibbitt skrev:
Bjørn Ivar skrev:Bra, Hibbe lille!

"Hibbe lille"?! Ok... :)


Du husker vel "Albert och Herbert", Hibbitt? Faren sa alltid "Hebbe lille" til sin sønn. Bjørn Ivar hinter altså om at han er din far! :lol:
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Rett og slett livet

Innlegg10 Okt 2014, 16:05

haha
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Rett og slett livet

Innlegg10 Okt 2014, 16:07

Fra Wikipedia
Albert og Herbert (orig. Albert & Herbert)
Sjanger: Komedie
Medvirkende: Sten-Åke Cederhök og Tomas von Brömssen

Albert og Herbert er en klassisk svensk TV-serie om en gammel skrothandler og hans sønn som begge bor i et gammelt trehus i Skolgatan i Haga i Göteborg. Albert er faren, spilt av Sten-Åke Cederhök, sønnen Herbert spilles av Tomas von Brömssen. I de seks første avsnittene fra 1974 ble Herbert spilt av skuespilleren Lennart Lundh. I 1976 hoppet Tomas von Brömssen inn i rollen. Albert og Herbert pågikk i flere omganger frem til 1979. I 1982 vendte de to figurerne tilbake som hovedpersoner i årets adventskalender i TV. Bo Hermansson regisserte samtlige avsnitt i serien inklusive julekalenderen.

Beklager hvis dette var veldig OT! :lol:
La oss holde oss til det nye albumet...
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Rett og slett livet

Innlegg10 Okt 2014, 16:34

arne skrev:
Hibbitt skrev:
Bjørn Ivar skrev:Bra, Hibbe lille!

"Hibbe lille"?! Ok... :)


Du husker vel "Albert och Herbert", Hibbitt? Faren sa alltid "Hebbe lille" til sin sønn. Bjørn Ivar hinter altså om at han er din far! :lol:

Jösses vilka överraskningar så här på fredageftermiddagen... :o

Jomenvisst - Albert o Herbert.
Den var bra!
Sån rå Göteborgshumor! 8-) 8-)
Håller än idag.

Vi får ta det i TV-tråden... Tillbaka On-Topic (OT det också shit...)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Rett og slett livet

Innlegg11 Okt 2014, 15:43

Wow! En grønn pakke fra cdon.no lå i postkassa mi i dag! CD'en er plastet og jeg åpner den ikke riktig ennå. (Har håndverkeroppgaver i dag.)
Utbretts papircover. 10 sanger.
1. Rett og slett livet
2. Alt står i min makt
3. Terninger
4. Onkel Tico
5. Min beste venn
6. Tvilen er min venn
7. Kjære fattern
8. To på café
9. Barnebarnas barnebarn
10. Drøm
:D
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Rett og slett livet

Innlegg11 Okt 2014, 15:55

Nå har jeg sprettet plasten.
Midtsidebildet er et sommerfoto av alle gutta. Grønne trær i bakgrunnen og de fire har shorts og kortermet skjorte eller t-skjorte. Lundevall har på seg noe som må være en Arne Scheie t-skjorte! Pussig, trodde Ludde mislikte all sport! :o
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Rett og slett livet

Innlegg11 Okt 2014, 16:01

Selve cd-en minner om bildet på "Å, var jeg en sangfugl". Der var det et fristende skolebrød. På den nye cd'en ser jeg en halvspist softis og en dæsj rødt syltetøy som alt ligger på en engangstallerken. Tittelen og dL-logoen er også på plass.
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Rett og slett livet

Innlegg11 Okt 2014, 16:08

Så var det tekstheftet.
Fotoene er av bandet som spiller badmington(!)
Det er også et bilde av Lars Lillo på sykkel med gitarkassa i høyre hånd. Oi! Det så skummelt ut, Lars! Skal ikke ha noen armbrudd eller slikt!
Tekstene er "håndskrevne" og krydret med enkle tegninger. Morsomt!
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Rett og slett livet

Innlegg11 Okt 2014, 16:24

På forhånd var jeg spent på hvem som har sanger på platen.
Det er 6 sanger av Lars Lillo.
Det er en av Lars Lillo og salige far Per. (To på café)
Det er to av Lars Fredrik. (Tvilen er min venn) og (Drøm)
Lundevall har også fått med en sang. (Min beste venn)
Nå gjenstår for meg å nyte første avspilling! Men det blir ikke før i kveld! 8-)
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget

Borgersen

  • Innlegg: 107
  • Registrert: 08 Des 2009, 13:59
  • Bosted: Ilseng

Re: Rett og slett livet

Innlegg12 Okt 2014, 00:03

Var på minikonserten på Platekompaniet i dag - en hyggelig seanse, selv om Beckstrøm dessverre manglet. TV2 var også tilstede: http://www.tv2.no/2014/10/11/underholdning/innenriks/6112394

Å notere setlisten har jeg ambisjoner om hver konsert, men våkner som regel opp med en krøllete lapp i lomma med tittelen på låt nr. 1. I dag tror jeg dog at jeg har greid å komme frem til alle låtene etter hukommelsen (Platekompaniet serverer heldigvis ikke pils):

Onkel Tico
Terninger
To på cafè
Kjære fattern
Alt står i min makt
Rett og slett livet

Rekkefølgen er neppe korrekt, med unntak av låt 1 og 6. Hyggelig at Ingeborg Mohn var med på fiolin. Flere husker hun sikkert fra konsertene i Operaen. Og hyggelig at vi har et favorittband som trosser trendene i platebransjen ved å satse videre på albumformatet, attpåtil i fysisk format. CD-salget er nok lite inntektsbringende, men for oss fans har nye utgivelser en stor verdi. Og det skal ikke undervurderes.
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Rett og slett livet

Innlegg12 Okt 2014, 01:24

Nå har jeg hørt gjennom albumet én gang. Satt meg godt til rette i peisestua og koste meg med innstikkheftet og tekstene.
Første inntrykk:
"To på café" er en klassisk Per og Lars-låt. Vakkert!
Lars Lundevalls bidrag er meget bra!
"Barnebarnas Barnebarn" forteller om Neil Youngs engasjement.
"Drøm" er vakker.
"Rett og slett livet" er en sterk plate og stikkordet er melankoli. Gled dere!
Jeg må få den over på ipoden slik at jeg kan kjøre den på repeat mens jeg pusser opp.
deLillos - leverandør av norsk kvalitetsmusikk i 30 år! :D
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Rett og slett livet

Innlegg12 Okt 2014, 14:48

Bergens Tidende har anmeldt "Rett og slett livet".
I og for seg en god omtale, selv om "journalisten" røper seg med hvordan slike "eksperter" tenker; artistene skal på død og liv fornye seg. (Men hvem spør om det ikke er på tide at de mislykkede musikerne - altså musikkjournalistene - fornyer inngrodde holdninger.) Hvorfor skal alt være så helvetes kult og innovativt? :evil:
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Rett og slett livet

Innlegg13 Okt 2014, 12:55

arne skrev:Så var det tekstheftet.
Fotoene er av bandet som spiller badmington(!)
Det er også et bilde av Lars Lillo på sykkel med gitarkassa i høyre hånd. Oi! Det så skummelt ut, Lars! Skal ikke ha noen armbrudd eller slikt!
Tekstene er "håndskrevne" og krydret med enkle tegninger. Morsomt!


Hehe så här ska det gå till ja, Arne - sakta men säkert leta sig ner igenom konstverket; cover, logga, bilder, credits, cd-design, texter, musik, helheten.
De där förväntningen man har på en efterlängtad release.
8-)

...och man börjar tänka på vilka sånger som fungerar live och vilka som kan framföras med bara gitarr, vilka som kan bli vanligt frekventa och vilka som blir rara one-offs etc.

Har inte fått min i posten än - kommer väl i veckan.
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

thomasrino

  • Innlegg: 225
  • Registrert: 16 Jan 2009, 22:16
  • Bosted: Hamar

Re: Rett og slett livet

Innlegg14 Okt 2014, 08:38

Endelig kom det hentelapp fra posten og jeg fikk reist ned og henta den i går. Plata hadde ligget og ventet på meg siden lørdag! :shock: Etter at barna hadde lagt seg fikk jeg min første herlige gjennomlytting :)
Førsteinntrykket er veldig bra, og det er Kjære fattern, Onkel Tico, Bestevenn og Drøm som seiler opp som favoritter etter første gjennomlytting. Den eneste jeg trenger mer tid på er kanskje Barnebarnas barnebarn. Den fikk jeg ikke helt tak på, men regner med den fester seg bedre etter hvert.

Denne gangen har jeg bestemt meg for å kun lytte på albumet på platespilleren, og forsøke å unngå Spotify, Wimp, cd i bilen, playlist på mobilen etc, slik at jeg får et godt gammeldags forhold til side A og side B. :ugeek:
Mvh.
Thomas Rino
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: Rett og slett livet

Innlegg15 Okt 2014, 11:44

Hei ja nå har den snurret litt hjemme hos meg også, liker ikke å si det men jeg er litt skuffet fåreløbig.
Nå har jeg bare hørt gjennom platen 2 ganger , så mulig jeg liker den bedre etterhvert.
Mulig at litt av grunnen det er at jeg elsket det litt røffere utrykket som man hørte på bla Tapeser meg i gangen...på forrige plate.
Når det er sagt så er det helt klart noen store høydare på denne platen Onkel Tico, To På Café og Kjære Fattern er umiddelbare favoritter :)
"La oss slutte å lure på meningen."
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Rett og slett livet

Innlegg16 Okt 2014, 10:34

Inte hört den än.
Köper ofta mina skivor o filmer på Ginza (som nog är störst i Sverige på slikt.)
http://www.ginza.se/search/1?s=delillos
Glädjande nog har de börjat sälja ett o annet norskt (tidigare var det bara CDON som hade de nordiska ländernas saker.)
Hur som helst är paketet på väg nu så jag hoppas på helglyssning.
Återkommer. 8-)
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: Rett og slett livet

Innlegg16 Okt 2014, 10:34

Hibbitt skrev:Jag startar en ny tråd med titeln på 2014-plattan (och inte bara "nytt album" eller sånt.)

Fortsättning på Dagbladet efter intervjun; anmeldelsen:
http://www.dagbladet.no/2014/10/09/kult ... /35638442/


Ser Dagbladet skriver at Huskeglemme var en bagatell, folk er forskjellige. Helt klart på topp 5 listen min over deLillos album ;)
"La oss slutte å lure på meningen."
Neste

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 26 gjester

cron