Dato/klokkeslett: 28 Mar 2024, 22:33


Fun Facts: Blir det noen fest

Her kan man diskutere alt som har med deLillos å gjøre.

Moderatorer: arne, kristian, thomasrino

  • Forfatter
  • Melding
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Fun Facts: Blir det noen fest

Innlegg01 Mai 2013, 22:48

Ref diskusjonen vår på teater-stykketråden:

Bjørn Ivar skrev:
En detalj fra programmet, der tekstene/låtene står oppført med referanse til albumutgivelse. "Blir det noen fest" står oppført som "Live 1982". Her trengs en oppklaring Lars, ble denne altså spilt live et par år før deLillos ble startet? (Vi vet jo selvsagt alle at den ble spilt inn og gitt ut på b-siden til Sveve-maxisingelen). Noen flere facts om denne (grusomme) sangen er velkomment!

Berntzen skrev:
Veldig interessant dette med "Blir det noen fest", - for den sangen har jeg hørt live i Chateu Neuf under NM i Rock i enten 1980, 1981 eller (tvilsomt) 1982. Flott hvis noen kan bekrefte om dette var Lars & co! Det er særlig to band som jeg husker fra disse NM-spillingene. (Bortsett fra vår egen opptreden...) Ett av bandene het Nachspiel og fremførte en tullelåt de kalte Vorspiel mener jeg å huske. Om det var de som fremførte "Blir det noen fest" eller om det var de som holdt det gående med "åh-åh-åh-vært på fylla igjen" om og om igjen til arrangørene dro ut gitarledningene husker jeg ikke. Nachspiel står oppført på deltagerlisten fra 09.03.1981. Det var tider! ;)

Lars Lillo sier:
Morsomt å se at det var en som kunne tidfeste dette. Det var fint.
Låta "BLIR DET NOEN FEST" har sitt opphav i en fleip, gjennomført i Chateau Neuf trolig 1981, jeg har likevel en mistanke om at det kan ha vært i 1982. Rart at vi ikke stilte med tidligere utgaver av deLillos (vi hadde ikke noe navn den gangen, men faktisk det som varte lengst var "DE ER"). Dessverre finnes det intet opptak av dette. Vel, her er noe jeg skrev som tenkt innlemmet i forordet til deLillos-KOMPLETT. (da skrev jeg 1981)

Den ble utgitt på en EP-en "sveve over byen" i 1989, men jeg sang den i Chateau Neuf i 1981. Det var NM i rock, og jeg sang og spilte "funky"gitar, Rune Lindstrøm spiste "oppmikket" potetgull. Min venn Axel Olsen danset spastisk magedans og kora, og en særdeles talentfull gitarist som dessverre døde av overdose ikke lenge etterpå, Bjørn Hagerup het han, han satt på kne og skrudde helt vilt på gitarforsterkeren min til høytaleren røk. Sangen het da vorspiel og vi kalte oss for anledningen Nachspiel.

I grunnen det mest bisarre jeg har gjort på en scene selv om det var så og si første gang jeg sto på en.
Hilsen Lars Lillo
Sist endret av Bjørn Ivar den 03 Mai 2013, 10:49, endret 1 gang
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Berntzen

  • Innlegg: 17
  • Registrert: 27 Jan 2011, 12:43

Re: Fun Facts: Blir det noen fest

Innlegg02 Mai 2013, 21:48

Takk! Det var veldig artig å få bekreftet dette. Det er ikke mye jeg husker fra den kvelden, men akkurat den sprø gjengen med "Blir det noen fest" var til og med samtaleemne på skolen dagen etter! Med noen hint her nå så husker jeg jo både potetgullknaskingen, magedanseren som svarte "Klart det blir fest på ..." og mannen på "Mix" på forsterkeren. Denne seansen har utvilsomt gjort et sterkt inntrykk!
Lars Lillo skrev:I grunnen det mest bisarre jeg har gjort på en scene selv om det var så og si første gang jeg sto på en.
Hilsen Lars Lillo

Veldig artig å tenke på at man var vitne til dette! Men at deler av denne gjengen skulle bli til norges største band og at jeg skulle få høre låta på nytt igjen i Nationaltheateret 32 år (!) senere hadde jeg ikke drømt om!

Jeg tør ikke kaste noe, - så vedlagt ligger deltagerlisten fra NM i Rock i Chateau Neuf 1981, med mitt "Back Stage Pass" for band nr. 10 "Baneful Haze" og avisannonsen for arrangementet. Nachspiel står oppført med startnummer 46. Kanskje det er noen som kjenner til andre av deltagerene her og deres videre historie? Ikke alle kjellerbandene dampet bort tydeligvis.
Mange av band-navnene har jo stor underholdningsverdi i seg selv. Som sagt tidligere, - dette var en herlig tid! ;)

attachment=0]NM_Rock_1981_.jpg[/attachment]
Vedlegg
NM_Rock_1981_.jpg
Deltagerliste NM i Rock Chateau Neuf 9.3.1981
NM_Rock_1981_.jpg (164.19 KiB) Vist 10967 ganger
"En altfor seriøs og gammelmodig pussig herre"
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Fun Facts: Blir det noen fest

Innlegg02 Mai 2013, 22:05

Herlig Berntzen!
Slik nostalgi er krem! Jeg kan ikke fri meg fra å tenke på hvor ekte dette her virker sammenliknet med vissvasset TV2 kaller "Idol". Staffasje og plastikk omtrent hele veien. Pføy!
Forresten - har du museum hjemme hos deg? Virker som du har vanskelig for å kaste alle papirene :lol:
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Fun Facts: Blir det noen fest

Innlegg03 Mai 2013, 00:29

Kult! Feedback skiftet jo etterhvert navn til U2, tenk at de var på NM da...
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Fun Facts: Blir det noen fest

Innlegg03 Mai 2013, 10:10

Mer info fra Lars følger:
- - -
Her er mer jeg husker:
Veldig gøy med den lista fra NM i rock-81, takk Berntzen!

Jeg har faktisk hatt problemer med å finne ting på nett som bekrefter årstallet. Spesielt å få datoen også, 9.mars. Jeg har lurt på i det siste hvorfor jeg ikke stilte med Tov og Rune og spilte f.eks "Tikk takk" isteden, men nå skjønner jeg at vi rett og slett ikke var i gang i mars, det må være i slutten av april at Rune, Tov (Ramstad) og jeg begynte å spille sammen.
Jeg har et opptak der vi har en "jam" i tillegg til en tidlig "Livet er en liten dings" versjon, i "jammen" synger jeg plutselig "det er kaldt i mai". Jeg sjekket nå på yr for moro skyld at den første uken av mai i 1981, nøyaktig for 32 år siden, lå mellom 1 og 4 grader på dagtid. Da øvde vi på mitt soverom, trommesett og greier, jeg sang gjennom en forsterker, antagelig en Peavey. På kassetten kommer mor innom og sier hun skal i butikken. Dette er kun noen uker før hun dør.

Det som slår meg nå, er at opplevelsen på Chateau Neuf et par måneder før, var tross alt ganske storslagen. Vi fikk stor applaus, og jeg tror Rune, Tov og jeg der og da må ha blitt enige om å starte et band.
Når jeg ser på listen over band, så husker jeg at Bitter Lemon vant Oslo-finalen, vet ikke hvor langt de kom, men lurer på om ikke det gikk ganske bra. Jeg ble faktisk med på en øving med dem, Ferdinand Berentzen ledet an dette bandet, og jeg hadde spilt med ham før. Han som sang kalte seg Mitch.

Men jeg ville jo bare gjøre min egen greie. Jeg skal spørre Rune hva han spilte med denne kvelden, tror Tov, og Ø. Jevanord også + mange fra Foss videregående var involvert i disse greiene. Lurer på om ikke bl.a. "Kara fra Sahara" var et annet fleipeprosjekt som jeg kjente til. Man skulle liksom ikke ta denne konkurransen svært alvorlig.
Jeg husker de som måtte tas av scenen, jeg tror de spilte pausesignalet til Groven, i en slags heavyversjon. Og Ivar Eidem (senere Cut, Diamond Dogs) satt med pot-plante (weed, sier de unge nå kanskje) T-skjorte og spilte noe slags jazzimpro på et elpiano kjempelenge.

Jeg møtte opp egentlig for å se på bare, siden jeg kjente så mange som deltok, og så ble jeg ganske overasket da jeg så lista som Berntzen viste oss nå. Der sto det Nachspiel som siste band. Jeg hadde meldt oss på til en adresse i Trondheim, men bare i vanlig brevform, uka etter fikk jeg høre at man ikke ble vurdert hvis man ikke benyttet det faste NM i Rock-skjemaet, så da glemte jeg hele greia. Hadde egentlig tenkt å lage et skikkelig sirkus, med masse teatrale innslag. Folk (venner) skulle gå over scenen med svære plakater med "KLART DET BLIR FEST PÅ....." alle ukedagene osv. Det var også planlagt et svært funky orkester. Heldigvis rakk jeg hjem for å hente gitaren, og Axel var med, pluss Rune da, som spiste potetgull i mikrofon.

Mulig det var en idé vi allerede hadde tenkt ut. Pussig at sangen havnet på teater til slutt (men etter premieren har vi mer eller mindre redigert den bort).

Dette var gøy!
Lars
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

arne

  • Innlegg: 1442
  • Registrert: 21 Jan 2009, 23:51
  • Bosted: Mjøndalen

Re: Fun Facts: Blir det noen fest

Innlegg03 Mai 2013, 18:26

I påvente av biografien om LLS er det fabelaktig å lese disse linjene som tar oss en kort tur "down memory lane". Takk til Bjørn Ivar for å ha tatt opp temaet og til Berntzen for gravejobben. Moro å lese Lars sine minner om denne spesielle "låten".
:D
"Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø"
Avlogget

Johnny Fredrik

  • Innlegg: 323
  • Registrert: 05 Feb 2009, 21:01
  • Bosted: Brønnøysund

Re: Fun Facts: Blir det noen fest

Innlegg05 Mai 2013, 02:08

Utrolig artig lesning! Føles veldig spesielt å få innblikk i en forlengst forgangen tid..
Jeg orker ikke mere grønlandsk film
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Fun Facts: Blir det noen fest

Innlegg05 Mai 2013, 11:52

Ja, og imponerende med nesten 50 band på listen!
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Hibbitt

  • Innlegg: 798
  • Registrert: 03 Feb 2009, 16:05
  • Bosted: Stockholm

Re: Fun Facts: Blir det noen fest

Innlegg05 Mai 2013, 16:02

Otroligt spännande.
Historik av personlig och numera också musikhistorisk dignitet, en resa från nu till då till nu.
Men känner forskningsfingrarna glöda, febrilt letande bland gamla okastade papper och block, gamla kassettband med repetitioner och skisser från replokaler, sovrum och trädgårdsbänkar, foton och filmer, intervjuer med alla slags perifera och nära kringfolk kring Lars, Lars, Lars, Rune, Öystein, Öystein och andra...
Man vill läsa biografin som kan byggas av detta... 8-)
Men vill lyssna på boxen som kan byggas av detta... 8-)
Man vill se dvd:n som kan byggas av detta... 8-)
Wow!
...men jeg har sovet så lite jeg at jeg har levd ekstra lenge i våken tilstand...
Avlogget
Brukerens avatar

Berntzen

  • Innlegg: 17
  • Registrert: 27 Jan 2011, 12:43

Re: Fun Facts: Blir det noen fest

Innlegg05 Mai 2013, 19:28

Ja dette ble jo en fest! Veldig morsomt. Jeg må derfor rable ned noen "facts" til mens jeg er i gang..
Lars Lillo skrev:Lurer på om ikke bl.a. "Kara fra Sahara" var et annet fleipeprosjekt som jeg kjente til. Man skulle liksom
ikke ta denne konkurransen svært alvorlig.
Jeg husker de som måtte tas av scenen, jeg tror de spilte pausesignalet til Groven, i en slags heavyversjon.
Og Ivar Eidem (senere Cut, Diamond Dogs) satt med pot-plante (weed, sier de unge nå kanskje) T-skjorte og
spilte noe slags jazzimpro på et elpiano kjempelenge.


Ja, "Kara fra Sahara" husker jeg! Det var ganske riktig noe fleipegreier og de hadde med seg en jente som
vokalist og de presenterte seg som "Kara fra Sahara, - med dama fra Bahama". Hva de fremførte husker jeg ikke.
Pausesignalet husker jeg også. Samme monotone greiene om og om og om igjen helt til de ble jaget av scenen. Og
publikum koste seg! Elpiano improen demrer, men meget vagt.

Det stemmer bra at mange deltok på fleip, men for oss var dette ganske seriøst. Ikke det at vi hadde noen
sjanse til å hevde oss, men bare det å få spille i Chateau Neuf var veldig stort! Det var tre nervøse karer
som sto i trappa bak scenen og ventet på klarsignal. Gitar og bass ble stemt og kontrollstemt flere ganger med
vår nyinnkjøpte "Justina Quartz Guitar Tuner" (Funker fortsatt!) så den delen av showet hadde vi kontroll på.
Hvert band hadde kun anledning til å spille en låt, men vi ville spille to. Løsning: Vi startet med vår ganske
korte riffbaserte signaturlåt "Takras" og dundret denne over i låt nummer to "Foolish Boy". Vi styra fælt med
den overgangen på forhånd.

Jeg har nå funnet ut at jeg var tilstede som tilskuer under NM i Rock i 1980 også (har billetten) og som nevnt
som deltager i 1981. Hvilket år den tidligere nevnte allsangen med "Åh-åh-åh vært på fylla igjen" satte salen
i kok er jeg derfor litt usikker på. I 1982 tror jeg ikke jeg var borti noe av dette. Da var det Ski-VM i
Holmenkollen, Brå brakk staven og jeg var på SAGA konsert i Chateau Neuf..

Så tilbake til 1981: En klassekamerat av trommeslageren vår tok bilder av oss, - og noen flere! Bildene ble
ganske dårlige, men jeg fikk negativene av ham og de har jeg fortsatt. Jeg har nå scannet dem og det første
bildet er av oss som start nr. 10 på scenen.
Nr_10_Baneful_Haze_090381_chateau_neuf.jpg
Nr_10_Baneful_Haze_090381_chateau_neuf.jpg (107.03 KiB) Vist 10864 ganger

Neste filmrute viser et bilde av meg (Jeg spilte bass) og gitaristen, muligens tatt i en pause, (ikke vedlagt) og så er det to bilder til.
De to siste bildene må altså være av band med startnummer godt etter 10.
Nr_etter_10_ukjent_band_090381_chateau_neuf.jpg
Nr_etter_10_ukjent_band_090381_chateau_neuf.jpg (115.71 KiB) Vist 10864 ganger

Nr_etter_11_ukjent_band_090381_chateau_neuf.jpg
Nr_etter_11_ukjent_band_090381_chateau_neuf.jpg (102.75 KiB) Vist 10864 ganger

Hvem dette er aner jeg ikke, men om ingen gjenkjenner dem så ser man jo likevel litt av scenen, forsterkere
etc. kanskje litt gøy når man først er i mimremodus.

Ellers: Band nr. 20 "Bankerz" kjente vi. De kom fra Rødtvet og var fortsettelsen av bandet "Cindy" som faktisk
var ganske populære i nærmiljøet på den tiden. Vi arrangerte konsert sammen med dem senere denne våren. Vi
hadde også vårt tilhold i Rødtvetmiljøet, men vi bodde og øvde på denne tiden på Linderudsletta/Sletteløkka.

Mimre, mimre... Det dukket opp mye her nå! ;)
"En altfor seriøs og gammelmodig pussig herre"
Avlogget
Brukerens avatar

Asmund

  • Innlegg: 639
  • Registrert: 04 Feb 2009, 15:25
  • Bosted: Levanger (Nord Trøndelag)

Re: Fun Facts: Blir det noen fest

Innlegg07 Mai 2013, 07:11

Dette er jo helt villt.
Avlogget
Brukerens avatar

Bjørn Ivar

  • Innlegg: 1307
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:47
  • Bosted: Bekkestua (Bærum)

Re: Fun Facts: Blir det noen fest

Innlegg07 Mai 2013, 09:37

Veldig kult! Spiller du enda, Berntzen? Og Saga-konsert i 82 på Chateau Neuf, det må ha vært kult. Jeg er stort Saga-fan (dvs gammel Saga, 70 og tidlig 80-tall). Så dem i Ekeberghallen i 83, da var jeg altså 15 år og det må ha vært min første skikkelige konsert :)
- Bjørn Ivar
(en helt uvanlig kar)
Avlogget
Brukerens avatar

Brumm

  • Innlegg: 386
  • Registrert: 02 Feb 2009, 17:01

Re: Fun Facts: Blir det noen fest

Innlegg09 Mai 2013, 17:55

Veldig spennende å lese alt dette , skulle ønske jeg var der i 81 selv om jeg da bare hadde vært 7 år.
Ellers så er jo det å spise potetgulll inn i en mikrofon en ganske artig og sær ide :D
"La oss slutte å lure på meningen."

Gå til Generelt om deLillos

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 20 gjester